• Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.

• Svar på tråden Upp och ned, hit och dit
  • Lapinette

Fick precis ett mess från maken som löd: it looks very nice - we shall do that!

• Lapinette

Adamia - en fråga till, hur hittar man dessa vackra ställen? Förstår att de ligger "under" Antequera men är det skyltat, enkelt att hitta dit?

• Lapinette

Förlåt läste nu lite mer och ser att det står förklarat på hemsidorna du gav mig. Vet bara av erfarenhet, Portugal, att det inte alltid är så bra skyltat och lätt att hitta trots GPS and karta.

• Lapinette

Jag igen!

Adamai - lägenheten ser jättehärlig ut och den är ledig de datum vi kommer att vara i Granada. Funderar på om det inte blir den i alla fall. Gällande Ronda så tror jag vi får välja bort Montelirio då den ligger lite över min budget 186 euro/natten. Vi får helt enkelt bo lite utanför stan med pool istället och sen blir det nog inne i stan i Granada. Men som sagt, jag hinner kanske ändra mig innan jag bokar.

Snacka om koncentrationssvårigheter... det var så himla trevligt att kolla underbara länkar till Andalusien än att skriva en tråkig pressrelease.

• Adamia

Haha, jag förstår precis! Jag borde egentligen också jobba och jag visste egentligen att om jag började sitta här och läsa och skriva skulle jag fastna i planerandet igen!

Kul att du gillade lägenheten i Granada - vi tyckte att läget var helt perfekt och sedan var det lite kul med det arabiska badet också.

Spanien är nog ganska likt Portugal med skyltningen. De sätter ut en skylt, sedan får man gissa var man ska ta vägen i en fyra, fem korsningar och sedan kommer det en till om man har tur! Hittade du någon ok beskrivning? Annars kan jag göra ett försök, men båda ställena är faktiskt ganska enkla att hitta.

El Torcal kan vara bara ett kort stopp, men El Chorro är lite speciellt och svårt att hinna med på bara ett par timmar. Det ligger på vägen till Granada från Ronda, så ni behöver inte förlora så hemskt mycket tid även om ni stannar över dagen... Ni ser väl hur mycket ni hinner/orkar med! Jag blir avundsjuk på er också, jag älskar Andalusien!

Det blir säkert bra att bo utanför Ronda förresten, det är en så liten stad att egentligen räcker det bra med att gå omkring där en dag. Eftersom ni verkar gilla promenader kan en idé vara att be om hjälp på turistbyrån att hitta stigen nerför berget och titta på bron nerifrån.

När jag bodde där låg den bästa tapasbaren bredvid El Parador (stora hotellet vid bron) i en liten gränd. Baren hette "Échate pa'llá" och hade intressanta varianter på varma smörgåsar (lagrad spansk ost och dadlar var min favorit). Men jag vet inte om den är kvar. Jag har för mig att vi letade efter den sist vi var där och att det är ett McDonald's nu (ganska hemskt).

Ab fab - tack för tips! Vi avslutar resan i Buenos Aires, det ser jag fram emot! Sedan vill jag hitta någon ranch mitt ute i ingenstans att bo på också. Jag måste bara försöka få ett grepp om avstånden och börja räkna på hur mycket vi kommer att hinna med. Var är sjölejonen?

• Lapinette

Åter igen tack! Alltid skönt att få lite åsikter och idéer från någon som har varit där. Jag sitter ju annars här och gissar att det troligen är ok att göra si och så. Sen gillar jag dina stopp mellan Ronda och Granada. Ska absolut ge oss ut dit och om inte att bara gå en kortare sträcka och ha picnic.

• Originalrosen

Hemma igen. Vi har verkligen haft några toppensköna dagar i Danmark - även om det var jobb.

Inledde dock med middag på Sjömagasinet i Göteborg. För er som undrar; De hade syltlök till vår Gibson! Maken hade en burk syltlök i reserv i kavajfickan som fick ligga kvar där oöppnad. ;)

Vi åt deras avsmakningsmeny med tillhörande vinpaket. Det var verkligen väl avvägda smaker och riktigt bra service. En av rätterna var så där underbart god att man inte ville att det skulle ta slut. (Umami - känslan av att vilja ha mer.)

Gick sedan på mässan i Danmark i tre dagar. Ja, jösses vad stort det är! Tur att jag var väl förberedd och hade markerat upp de montrarna som vi skulle besöka i alla hallarna. Annars hade vi aldrig hunnit med och kroknat totalt i förvirringen.

Gjorde egentligen bara ett impulsköp så jag höll mig till plan både avseende produkter och budget. Hittade verkligen det vi behövde - klockrent faktiskt. Har varit med om gånger när jag knappt kunnat verkställa en enda beställning för att det inte klickar. Det är stressande när timmarna går och du inte hittar "det".

Sedan åkte vi till Köpenhamn och tog en utekväll som belöning innan vi tuffade hemåt. Missade tiden för att hämta vovven med 5 minuter - på en 65 mil lång resa från Köpenhamn! Är jag galen i att planera eller är jag?

Nöjd med några sköna dagar - och gudskelov att maken var med på mässan! När jag inte visste hur jag skulle göra med något beslut så ställde han de där rätta frågorna som gjorde att jag såg hur vi skulle göra. Han föreslog pauser när jag var på väg att krokna eller få ont - fast jag själv inte hade märkt det ännu då jag var så fokuserad på jobbet. Lysande coachning, helt enkelt!

20 timmar knatandes på en mässa med alla intryck och beslut är krävande - men jag gnällde inte en enda gång, enligt maken. Hurra!

• Originalrosen

Adamia,
    Såg att du är intresserad av Sydafrika och ska vara där i fem dagar. Trevligt! Vilken resa ni gör, förresten!!

Landar ni i Johannesburg eller Kapstaden? Jag kan basera mina betraktelser utifrån vart ni kommer. På fem dagar verkar det onödigt att spendera en dag och flyga, tycker jag. (Även om det bara tar en timme plus mellan städerna med flyg så ryker ju faktiskt större delen av dagen med all kringtid.)

Jag berättar mig gärna varm om safari i Madikwe eller om trevligt runt Kapstaden med vingårdar, pingviner, restauranger, etc.

Kika gärna på www.kapstaden.nu - en sajt som drivs av Ille som bor i Sydafrika. Mycket matnyttig information där.

• Originalrosen

Åh, nu såg jag! Ni landar i Jo'burg!

• Originalrosen

Vi bodde på ett litet ställe som hette The Bush House. När vi var där så fick vi helt fantastiska viltvårdare som guider som var kopplade just till dem. Stället tar bara 12 personer, har en liten plaskpool som var jätteskön efter en safari.

Tänk bara att plaska i poolen, sträcka sig på tå och se en flock elefanter vid vattenhålet 100 meter bort. Det är mäktigt!

Kika lite här: www.bushhouse.co.za/

Vi valde Madikwe lite mer av en händelse - och för att det var malariafritt område till skillnad från andra. Sedan förstod vi hur rätt vi valt. Jag träffade en internetvän (sydafrikan) och hans familj efteråt när vi var i Jo'burg. Som sydafrikan uttryckte han sig att "det är det bästa reservatet". När jag frågade varför fick jag en lång harang om socialt ansvar, ekologi, sociologi, samhällsekonomi och politik som jag inte drar här och nu - men det imponerade i vart fall på mig.

Mest imponerade naturen och djuren. Det gjorde mig ödmjuk inför moder natur.

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit