• Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.

• Svar på tråden Upp och ned, hit och dit
  • Telemarkgrrl

Åh, vilken härlig Portugalberättelse, Lappis!

Piggelin är på väg hemåt från Italien men dom skulle åka via Alsace och kanske även Amsterdam. Dom har ingen brådska hem så vi får väl se när hon dyker upp här igen. Det lär ju iallafall bli med en underbart lång och härlig reseberättelse.

Själv har jag ägnat nästan hela helgen åt att skriva en jobbansökan. Till mitt allra värstaste drömjobb som inte ligger i Sverige utan på ett drömställe. Iiiiiiih, nu gäller det bara att hålla alla tummar och tår!

• Lapinette

Vad spännande Telis - ska du flytta till Parga ??!!! När du ändå tittar in här så får du faktiskt ge oss en hint om hur er semester varit?! Nyfiken i en strut ... c'est moi.

• Telemarkgrrl

Haha, näe till Parga ska vi inte flytta!

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om semestern annat än att vi hade det helt underbart. Men vi gjorde liksom ingenting. I två veckor så åt vi frukost, gick till stranden, åt greksallad, gick hem, satt på balkongen, duschade, gick ut och åt middag, tog en drink/kaffe/glass och gick sen hem och sov. Det var allt.

Parga var kanske lite turistiskt men vi tyckte att det var underbart. Så himla vackert!

Sen stannade vi i Bologna på vägen hem men det var en besvikelse tycker jag. Bologna var i och för sig väldigt vackert med milslånga arkader och jättefina gamla hus men det saknades något. Det var inte så att stan var alldeles död, det var ganska mycket folk ute på gatorna men alla var liksom på väg någonstans. Vi hittade inga mysiga torg och uteserveringar där man kunde sitta och titta på folk där det samlades människor. Vi fick leta som tusan bara efter en restaurang där man kunde sitta ute och äta middag, så ska det väl inte vara när det är sommar och 30 grader varmt och i Italien?!

• anne på grönkulla

Mysigt med Portugal! Vi förlovade oss faktiskt i Lissabon över en långhelg - men sådär mycket lyckades vi INTE se av landet, det kan jag lova!

• Originalrosen

Andalusien... hemska minnen. Det beror väl egentligen på ressällskapet. Det hela slutade med att jag försökte boka ett plan hem några dagar tidigare - men det är en annan story.

Vi nattar i Götet på torsdag, därav min undran om Piggelins resa. Alsace, mumma!

• Lapinette

Telis - de stora industristäderna i Italien blir näst intill folktomma i augusti. Bologna kanske är en av dem? Vet att min väninna som förut jobbade i Milano tyckte det var läskigt att gå till sin butik när alla var iväg på industrisemester som blev som en spökstad i augusti.

Menar du att ni inte åkte till Meteora?

Rosen - hoppas det inte var Andalusien itself som du inte gillade utan enbart sällskapet... eller?

• Telemarkgrrl

Lappis, japp, det menar jag. Inget Meteora blev det. Första veckan var min man alldeles för jetlaggad, sen blev det dåligt väder i ett par dagar och så sista veckan ville vi helt enkelt inte offra några lata dagar på stranden. Det var ju så himla långt dit att man hade fått sova över en natt på vägen.

Njä, det var inte alls folktomt i Bologna, det fanns bara inga uteserveringar. Folk verkade överhuvudtaget inte äta i Bologna, det fanns jättefå restauranger och caféer (fast vi kanske letade på fel ställen?)!

• Originalrosen

Telemarkgrrl,
    Märkligt - "Bologna, staden där ingen äter", ny slogan för staden kanske? Undrar förresten om det är därifrån Spagetti Bolognaise kommer? En stad som väcker frågor, märker jag. Har aldrig varit där men nu blir jag nästan lockad!

• Originalrosen

Lapinette,
    Det var sällskapet, utan tvekan. Åkte med en kompis vars mamma följde med. Hon var en häxa i normala fall och nu överträffade hon sig själv. Det visade sig att hon hade ändrat i sin medicinering precis innan hon åkte och det var inte så lyckat. Tror jag det, kärringen blev en häxa som tog ut all sin ångest på mig.

Vi hade bokat en charterresa och när vi kommer fram går jag på toaletten. Då har tanten gått fram till reseledaren och avbokat våra hotellrum "för dom behövde vi inte".

Jag visste att tanten hade köpt en lägenhet där men vi hade aldrig pratat om att vi alla skulle bo i lägenheten. När vi kommer fram är lägenheten inte riktigt klar och det fanns ingen el eller värme de första dagarna.

Hotellrummen avbokade. Tanten på ny medicin. Högsäsong och inga lediga hotellrum. Rosen slokade så till den milde grad att jag efter några dagar försökte boka flyg hem, kosta vad det kosta vill - men jag var inte beredd på att chartra ett eget plan så i brist på flyg hemåt, fick jag bita ihop några dagar till.

Åker gärna tillbaka någon gång, men då med annat ressällskap.

• Lapinette

Rosen - låter som en rysare! Hur i hela fridens namn kunde hon avboka ert hotellrum? Sällskapet betyder så mycket för en lyckad semester.

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit