• Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.

• Svar på tråden Upp och ned, hit och dit
  • Originalrosen

Mrs B - kul med bilsemester. Känner inte dig, men jag går på som vanligt och är rak och delar med mig av mina erfarenheter.

Godis i bilen, absolut "nono"! Ungarna blir sockerhöga och fulla med spring i benen, får kort stubin och blir allmänt retiga. Jag brukar faktiskt tänka till även vad gäller lunchmaten så att de inte får i sig för mycket "socker", dvs snabba kolhydrater. (Jag tänker då på korv med bröd, senap och ketchup eller pommes frites och hamburgare.) Ja, jag vet - det är knasigt, men det har funkat för mig i vart fall.

Barnen gillar ju pasta och köttbullar för att ta ett exempel, det brukar finnas på vägkrogarna. Att ha med några smörgåsar i bilen med bra pålägg, kokta ägg med kaviar och lite fil att dricka har funkat bra för oss. Frukt är bättre än godis, även om frukt också innehåller socker. Äpplen, päron och sånt har jag haft med. Att stanna vid vägen och köpa jordgubbar eller bär, varför inte vid en självplock så får man röra på sig ett slag?

Ja, ja - jag ska sluta. Har bara bilat så mycket med barn att jag blev inspirerad att skriva några rader. Det är ju så kul att bila med dem! Ha det alldeles underbart!

• Ab fab

Semesterrapport från västsidan

Efter dagarna på Själland blev det svärföräldrarnas sommarstuga i Nyköping(plockade mängder av blåbär och hallon, köpte kastruller på Hackamn) o bröllop utanför Linköping (som ett svenskt vykort. Slottet Bjärka Säby från 1600-talet.)

Väl hemma i Göteborg har vi gjort kortare turer.
    Frukost vid sjön där vi bor
    Segla till Södra Skärgården
    Dörja makrill (och få fisk!!!)
    Paddla kanadensare från Nääs fabriker. Jösses va kul. Glida omkring i absolut tystnad. O perfekt om man vill spana in hus...
    Buss till Marstrand och regattan. Segel i mängd, Wajes chicken thai på Lassemaja, fika på Bergs, underbar sommarpratare på radion, rikgit bad (saltvatten!!!!) och somvarma klippor. Inte mycket mer man kan önska
    Varm kväll i trädgården. Risotto med fetaost och ruccola. Bollinger och familjemästerskap i backgammon

Kvar att göra på semestern
    Falsterbo- golf o spana på folk
    Äta sushi i Borås (tydligen finns bästa sushikocken där)
    Plocka krusbär
    Planera tågluffen

• Ab fab

men det var då själva den ... så illa jag stavar....

• Originalrosen

Ab fab - låter som en härlig sommar!

• matteve

Visst, låter klokt, men det är ju själva grejen att få handla sin egen godispåse till resan som är så kul! Eller att få stanna vid Statoil å köpa något mumsigt på vägen. Det kommer jag själv ihåg som barn! I vanliga fall brukade vi bara få lördagsgodis, så det var speciellt kul att få mer på semestern!

Originalrosen skrev 2008-07-26 22:44:24 följande:
    Mrs B - kul med bilsemester. Känner inte dig, men jag går på som vanligt och är rak och delar med mig av mina erfarenheter. Godis i bilen, absolut "nono"! Ungarna blir sockerhöga och fulla med spring i benen, får kort stubin och blir allmänt retiga. Jag brukar faktiskt tänka till även vad gäller lunchmaten så att de inte får i sig för mycket "socker", dvs snabba kolhydrater. (Jag tänker då på korv med bröd, senap och ketchup eller pommes frites och hamburgare.) Ja, jag vet - det är knasigt, men det har funkat för mig i vart fall.Barnen gillar ju pasta och köttbullar för att ta ett exempel, det brukar finnas på vägkrogarna. Att ha med några smörgåsar i bilen med bra pålägg, kokta ägg med kaviar och lite fil att dricka har funkat bra för oss. Frukt är bättre än godis, även om frukt också innehåller socker. Äpplen, päron och sånt har jag haft med. Att stanna vid vägen och köpa jordgubbar eller bär, varför inte vid en självplock så får man röra på sig ett slag?Ja, ja - jag ska sluta. Har bara bilat så mycket med barn att jag blev inspirerad att skriva några rader. Det är ju så kul att bila med dem! Ha det alldeles underbart!
  • Mrs  B

Orginalrosen
    Jag tänkte ju att godiset skulle vara till mig och maken.
    Godis får annars Max bara när det är lördag och om han har ätit upp sin middag.
    Max älskar annars frukt och grönt så det är inga problem att få i honom när vi åker och smörgåsar med Kaffe brukar också finnas med.
    Däremor vill vi gärna äta glass när vi stannar.

Dela gärna med dig av dina erfarenheter det kan man behöva.
    Max blir 4 år till jul och vi har ju än så länge bra varit vana vid att han sover och sitter någonlunda still i bilen men det kommer ju att ändras framöver så tips är aldrig fel att få.

• Originalrosen

Tack Mrs B, såg att jag hade uttryckt mig lite klumpigt tidigare.

Kikade på Max på bilden, mysigt bredvid lillebror gissar jag? Nä, vad jag saknar att bila runt på semestern med barnen. Nu är de alla vuxna. Sjutton vad tiden går fort och kärringen har blivit gammal. Hmprfff....känner mig ju fortfarande som 30 sisådär. Ha det bara toppen!

• Tooticki

Hej alla vänner!

Behöver presenttips till en man som fyller 50 i september; han har allt i prylväg, gillar att laga och äta god mat (äter ute minst en gång/vecka och provar alltid nya restauranger), resor, kultur, vin etc. När han gifte sig i maj gav vi dem två biljetter till Sweeney Todd på Göteborgsoperan samt ett fint argentinskt vin vilket uppskattades mycket.

Vad ska vi köpa? *panik*

• Ab fab

gillar han asiatisk mat? En sushikock som present kanske- lära sig göra sushi och lite cool outfit. Hummersafari i Fjällbacka/Hunnebostrand. Det är ruggigt kul.

• Tooticki

Nja, 2500 kr är lite i dyraste laget. Maxpris 1000 kr, glömde skriva det.

Tack ändå, hummersafari låter ju superkul!

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit