• Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.

• Svar på tråden Upp och ned, hit och dit
  • Ab fab

Så är det sista dagen på semester. Det har varit tre bra veckor men en skön blandning av väninnor, familj, resa, hemmapyssel o upptäktsfärder.

Vi hann med ett besök på ett kanonfik utanför Göteborg, på Donsö.www.isbolagetdonso.se. Riktigt bra utflyktsmål. Vi hälsade på i Falsterbo. Golf och champagne. Kollade in lite stockholmstanter som kindpussades med schvung

Vi gjorde hemresan från Skåne som utflykt. Temat blev närodlad mat. Vi stannade till utanför Halmstad. Mitt ute på landet, nästan mitt i åkern´*s* fanns ett fantastiskt glass-ställe- world of Riccardo. Mumsigt god glass. www.riccardo.se. Klart värt ett besök. Lyngalax i Lynga och Lassagården i Ugglarp fick besök. Lassagården säljer sina egna majskycklingar. Kanonbra. Lyngalax är ett mindre rökeri

Nu väntar jobb i tre veckor, sen blir det tågluff.

• nennesjuttioåtta

Hejsan! Här fortsätter min ofrivilliga semester än så länge, tillbaka till riktigt jävla skitväder från den sköna solen och värmen långt uppe i norra Norge. Om ni aldrig varit där så är det ett måste - vackrare plats finnes icke! Snöklädda toppar som stupar rätt ner i havet, som är så klart så man tror att man bottnar fastän det snabbt blir flera hundra meter djupt. Har fiskat en hel del och fått några fina sejar och en sprattlig torsk (enda stället jag tycker det är roligt att fiska på eftersom man är garanterad napp någon gång iaf). Vi har badat i en fors/fjällbäck/vattenfall där det var 24-25 grader i vattnet, ätit våfflor, mackor med nugatti och druckit champagnebrus. Två toppar har även bestigits (inte så höga men det var ju rätt svettigt i värmen...) och jag längtar redan tillbaka. Synd att det är så jäkla långt att åka, trippmätaren har ökat med 260 mil sen förra fredagen... Dock är ju inte maten någon höjdare, förutom att fisken är så färsk den kan bli, men Norrbaggarna är ju inga gormander direkt, mest sockerråttor. Och så är det dyrt.

En annan grej som jag och maken spånar på är om vi ska åka till Ecuador och Galapagos över jul och nyår. Är det någon här som varit där? Vi får bo hos en nyfunnen vän så vi behöver bara boka ett flyg men ska man avvakta bättre priser eller ska vi slå till NU?

Hmmm... Känns som en fattig höst eftersom vi även ska klämma NYC en vecka också.

• Tooticki
    nennesjuttioåtta skrev 2008-08-04 11:37:03 följande:
    Hejsan! Här fortsätter min ofrivilliga semester än så länge, tillbaka till riktigt jävla skitväder från den sköna solen och värmen långt uppe i norra Norge. Om ni aldrig varit där så är det ett måste - vackrare plats finnes icke! Snöklädda toppar som stupar rätt ner i havet, som är så klart så man tror att man bottnar fastän det snabbt blir flera hundra meter djupt. Har fiskat en hel del och fått några fina sejar och en sprattlig torsk (enda stället jag tycker det är roligt att fiska på eftersom man är garanterad napp någon gång iaf). Vi har badat i en fors/fjällbäck/vattenfall där det var 24-25 grader i vattnet, ätit våfflor, mackor med nugatti och druckit champagnebrus. Två toppar har även bestigits (inte så höga men det var ju rätt svettigt i värmen...) och jag längtar redan tillbaka. Synd att det är så jäkla långt att åka, trippmätaren har ökat med 260 mil sen förra fredagen... Dock är ju inte maten någon höjdare, förutom att fisken är så färsk den kan bli, men Norrbaggarna är ju inga gormander direkt, mest sockerråttor. Och så är det dyrt. En annan grej som jag och maken spånar på är om vi ska åka till Ecuador och Galapagos över jul och nyår. Är det någon här som varit där? Vi får bo hos en nyfunnen vän så vi behöver bara boka ett flyg men ska man avvakta bättre priser eller ska vi slå till NU? Hmmm... Känns som en fattig höst eftersom vi även ska klämma NYC en vecka också.
    Biljetterna blir nog inte billigare än vad de är nu. Vi ska ju åka till Chile och Argentina i oktober-november och priserna fluktuerade ganska lite under den period vi kollade. Det enda som skiljer sig är när på säsongen man åker men det vet ni ju redan när det blir.
  • nennesjuttioåtta

Tooticki
    Tack! har hittat biljetter för runt 14000:-/st inkl skatter men det borde ju gå att hitta lite billigare. Vart flyger ni och med vilket bolag?

• Tooticki

Vi flyger till Santiago för 11 500 kr/pers inkl skatter. Kommer inte ihåg vilket bolag. Jag tycker att 14 000 kr låter väldigt rinmligt med tanke på att det nästan är högsommar då och Ecuador är ett mindre frekventerat resmål.

• Tooticki

P.S. Våra biljetter steg till 14 000 kr/pers när man närmar sig januari-februari.

• nennesjuttioåtta

ahh... ok. Ja, något måste man ju offra för att man åker när man kan vara ledig.

• gosnosen

Hej på er alla,

Såg att ni tidigare diskuterade roadtrip i Kalifornien med omnejd. Vi kom hem för en vecka sedan och har gjort en liknande resa. Vi åkte LA - Grand Canyon - Bryce Canyon - Las Vegas - San Simeon - Hwy 1 upp till SF - SF några dagar - Hwy 1 söderut via Monterey, Santa Barbara (med omgivning) till LA. Det blir många mil i bil, 468 mil har vi kört och vi hade bilen i 17 dagar. Så det blir intensivt, med många stora kontraster, men vi har haft det jättebra och är mycket nöjda. Vi har mest bott på motel och har då betalat ca 80 USD/natt, förutom i Las Vegas då vi lyxade till det med ett rum på Bellagio för 169 USD/natt i två nätter. Vi övervägde också att stanna en tredje natt (torsdag natt) då hade priset på rummet dubblerats, så då åkte vi därifrån. .

Fråga gärna om ni vill, så ska jag försöka svara... Är själv väldigt intresserad av Sydafrika och Maldiverna då något av dessa resmål nog blir nästa tripp.

• anne på grönkulla

Ja, det där kan ju vara problemet - ofta kan man ju det ungefär när alla andra kan. Men 14000 för biljetter så långt när det inte är ett typ chartermål eller typ New York låter faktiskt inte helt orealistiskt. Men självklart lönar det sig alltid att kolla runt, också.

nennesjuttioåtta skrev 2008-08-04 11:59:43 följande:
    ahh... ok. Ja, något måste man ju offra för att man åker när man kan vara ledig.
  • Originalrosen

gosnosen,
    Det låter som en härlig trip ni har tagit! Vi gillar att bila så er resa lockar - särskilt om man plockar in en vinprovning eller fler. Myyysigt!

Sydafrika - bästa resmålet hitintills för både mig och maken. Rekommenderas varmt! Två uppsidor är att det inte är tidsomställning, skönt att inte gå groggy i några dagar på grund av den. Det är billigt i Sydafrika. Bra krogar, god mat och gott vin, bra service och låga priser. Blir det bättre?

Det som kostade en del var safarin, men ojojojoj!!! vad härligt spännande.

Maldiverna lockar, men vi har inte varit där ännu. Det får bli när vi vill ha en semester och bara ligga på stranden, läsa böcker, spela schack och äta fisk och skaldjur. (Åh, det lät skönt för en som inte haft någon rejäl semester ännu i sommar.)

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit