• Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.

• Svar på tråden Upp och ned, hit och dit
  • Lapinette

Tillbaka efter 10 härliga dagar i Portugal. Lovar att berätta mer när jag "landat". Lite trist dock att komma hem till det här höstvädret och till min förskräckelse så ser det inte bättre ut resten av veckan. Regn och typ 12-15 grader i Dalarna!!! Panik, jag som gett 3 nätter på Åkerblads till maken. Vad fasen ska vi göra där om det regnar och är 12 grader?

• Lapinette

Jag avbokade allting! Lite panik, har nu ingen födelsedagspresent så nu måste jag komma på något.

• Originalrosen

Oj, nu är det nästan så att jag får panik, Lapinette!
    *lägger pannan i djupa veck*

• Lapinette

Rosen - sitter och tittar på härliga alternativ senare i höst... typ Rivieran men ack så dyra hotellen är som jag vill boka.

• Ab fab

Försöker tänka klippska tankar ang resmål. Dalarna med tolv grader o regn låter inte så lockande även om jag hört enormt mycket gott Åkerblads.

Kanske en närstorstad så man fylla upp med lite kultur o historia om det regnar.
    Riga kanske- vacker stad och nära till Jurmala o spa.
    Tallin- medeltida favorit. Oväntat bra mat. Hittade en azerbadjansk-georgisk krog som var riktigt bra. Och bara att kunna säga att man ätit georgisk mat känns helt ok
    Helsingfors-design, roliga museer (Kiasma!), ryska krogar
    Warzawa- en favoritstad. var helt överumplad över att det var så vackert, så trevligt och så mysigt

Oj... det blev väldans mycket österut

• gosnosen

Oriiginalrosen

Ja, Sydafrika verkar vara ett närmast perfekt resmål. Maken var där för 7 år sedan, men lekte mest med vithajar då. Han körde också runt en vecka, men det finns ju så mycket att se. Safari var vi på i Kenya och Tanzania på vår bröllopsresa, men vi vill definitivt åka på safari igen. Var var ni på safari?

Maldiverna lockar mest för dykningens skull, men det ser ju så förföriskt ut med vattnet och stränderna... så en del tid vill man ju spendera ovanför vattenytan också.

• Originalrosen

gosnosen,
    Ni får väl bestämma er för vad ni vill ha för typ av semester denna gång - sol och bad eller mat, djur och vin.

Vi var på safari i Madikwe, ett reservat på gränsen till Botswana en fyra-fem timmar med bil västerut från Johannesburg. Vi stannade tre nätter men två räcker om man vill ha en provsmak av safarin. Vi hade fantastiska viltvårdare som guider! Vi kommer att åka tillbaka dit. www.madikwesafaris.com/index.html

• Originalrosen

En liten jobbtrip igen, även denna gången med bil. Gillar att bila och gör hellre det än sitter och väntar på en flygplats.

Vi tuffar ned till Göteborg mot slutet av nästa vecka. Tänkte äta på någon trevlig restaurang, väljer mellan Kock och Vin och Sjömagasinet (där vi var förra gången).

Sedan går det vidare med färja till Jylland där vi spenderar några intensiva dagar för att avsluta med en liten trip hem via Köpenhamn och en pokerturnering. Kul att kunna blanda jobb och privat!

• Originalrosen

Ja, just det. Drack lite champagne i förrgår. Lanson Rosé, inte illa alls. Speciellt på en måndag, dessutom.

• Lapinette

Rosen - här dracks också skumpa igår (dock några dagar senare än dig). Maken fyller ju år idag så efter midnatt öppnade jag en Pol Roger och gav honom presenten. Efter att ha suttit en hel dag framför datorn för att leta flygbiljetter, hotell etc så blev det så här. Han fick en spargris (hade sagt att han skulle få något rosa) och i den låg lappar och ledtrådar med fyra förslag

- 5 nätter på Sardinien
    - en vecka i Grekland (Kreta)
    - 4-5 nätter i södra Spanien
    - 3 nätter i Bordeaux på Relais & Chateaux

Han valde Spanien!! Vilket jag är glad över då det och Bordeaux var mina favoriter. Ska in och läsa på gamla tråden efter de tips som Adamia gav förut. Annars har jag redan hittat två superhotell som dock ligger lite avsides men ser underbara ut.

Ikväll blir det att gå ut och fira på restaurang. Har bokat Manzini då maken efterfrågade italiensk mat för någon vecka sedan. Har inte varit där så jag hoppas vi får en bra kväll. Funderade först på Divino men de verkar inte ha några "menyer" under sommaren. Bara en ganska så halvtrist 3-rätters. Så det får bli en annan gång.

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit