Upp och ned, hit och dit
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Vilket eländigt väder. Det stormar över Götbeorg som värsta oktoberoväder. Tur att det är semesterdags nästa vecka
Tågluff från Göteborg o till Köptenhamn, Paris, Epernay, Bryssel o Hamburg. Tack för alla snälla tips.jag har listor på vad jag vill göra
Köpenhamn- tänkte handla med mig färdig mat till tåget. Är det någon som har bra tips. Närheten av stationen. Smörrebröd kanske?
Paris- har skrivit upp massor av tips från er. Laudrée, Cluizel och Veronique Maucler (bara mat o godis.. hmmm)
Skall bo på hotell Le jardins du Marais. har aldrig bott där, hoppas det är ok. www.homeplazza.com/marais/uk/navigation.htm.
Marknaden i Belleville på fredag- bra sätt att öva mina skrala kunskaper i arabiska. Middag med goda vänner. Strosa på lördag. Söndag blir det någon utflykt- jag har aldrig varit på Versaille. Vad tycker ni? Är det värt ett besök.
Epernay- här firas bröllopsdagen. Två gårdsbesök. Tack för tipset om butiken i Epernay! Är det någon som har tips på restaurang. Kikat i 3000 champagner men vill gärna ha tips. la table Kobus, le berceaux eller la cave en champagne.
Bryssel- även här tack för alla tips. Inget spännande hotell (mannens chef bokade...) Moules et frites o Tintinmuseet väntar.
Hamburg. Jobb och leisure. Skall bo på nytt Meriedienhotell. Verkar ok- åtminstone ser bilderna roliga ut. www.starwoodhotels.com/lemeridien/property/overview/index.html
Ab fab - skulle själv vilja se Versaille. Har bara varit utanför och gått i parken när jag var där på klassresa när jag var 15 år. En annan utflykt jag alltid sagt att jag vill göra Monets trädgårdar.
Hej tjejer! Jag kastar mig in i resetråden igen, men har tyvärr inte tid att vara här så mycket just nu. Det är som bekant högsäsong på Mallorca och en massa jobb. Vi lyckades i alla fall boka vår bröllopsresa innan det blev helt galet, så vi har biljetterna men inte så mycket mer: Sydafrika - Sydney - Nya Zeeland (sydön) - Fiji - Chile - Argentina blev det till slut. Jag längtar, och det känns som att vi gör rätt för vår tvåmånaders semester för tillfället.
Jag tänkte fråga den samlade vetskapen här om Sydafrika, för vi har ok koll på resten av resmålen, men just i Sydafrika hade safariföretaget (som en kompis som bor där rekommenderade) fullt just de datumen som vi ville boka. Jag har för mig att någon här rekommenderade Mandikwe förut, men de har ganska många olika alternativ. Några idéer? Den här gången blir det bara en safari, vi får åka tillbaka ett annat år för vingårdarna! Vi landar i Johannesburg och är där tre dagar, åker vidare den fjärde dagen på eftermiddagen.
Vilken härlig idé med Andalusien i oktober Lapinette, helt rätt tid på året! Om ni inte har bokat biljetter till Alhambra redan så kan jag rekommendera att göra det på internet så är det gjort. Om ni är morgonpigga är det rätt skönt att vara där tidigt tidigt för att slippa rushen och kunna föreställa sig bättre hur det måste ha sett ut då det begav sig! Var ska ni bo i Granada?
Lappis: jo jag har faktiskt blivit bättre på att kräva med åren. Men grejen för mig är att jag tycker bättre om att bli bjuden/erbjuden kompensation än att behöva kräva själv. Behöver man kräva så är halva nöjet borta. Jag mer konstaterar att hit går vi aldrig mer! Som exempel så fick vi vårt bord ca 15 min försent på Kock och Vin och som kompensation bjöd de oss på det vi beställt i baren och vi behövde aldrig kräva el ställa till med en scen. Sånt gillar jag!!
Adamia: vilken otroligt härlig resa det låter som!!! Är det östkusten i Australien ni ska till? Annars rekommenderar jag västkusten - mkt bättre på alla sätt!! Men de flesta som åker turen till Fiji åker mellan Sydney och Cairns. Missa inte min favvo Byron Bay - där ska ni ta en surfkurs! Urkul!!!
Versaille låter som en bra söndagsutflykt. Så får det nog bli.
Adamia-vilken härlig resa. Argentina tillhör ju mitt favorithörn av världen
Adamia hej!
Vilken resa ni ska ge er ut på! Kan du inte beskriva lite mer, hur många nätter på varje världsdel etc och när åker ni. Vet att både Rosen och Piggelin har varit i Madikwe och är supernöjda. De kan säkert ge dig en massa tips för tyvärr är min fil med info från just SA deletad (bytte dator och då försvann en mass filer ).
Gällande Andalusien i oktober så har jag än så länge enbart bokat flygbiljetterna, 10-15 oktober. Tänkte boka hotell i helgen. Har börjat läsa på om området och insett att det finns massor med saker att göra och se som tilltalar oss. Det blir att sålla då vi enbart är där i 5 dagar.
Funderar på att börja med Ronda och där väljer jag mellan dessa hotell.
www.hotelmontelirio.com
www.hotellafuente.com
www.molinodelsanto.com
Sedan åker vi förbi Zahara de la Sierra och Antequera till Granada och där vet jag att du rekommenderade att bo nära Alhambra för att vara där tidigt på morgonen (vi är dock inga morgonmänniskor så vi får se hur det går) och jag ska absolut boka biljetter så snart jag vet vilka dagar vi kommer att stanna där. Troligen blir det detta hotell:
www.alcubilladelcaracol.com/ då det ligger centralt men jag var ett tag sugen på detta men det är ute på landsbygden och skulle mer bli friluftsliv (vi gillar att vandra).
www.laalmuniadelvalle.com/
Sen vill jag åka genom Alahama de Granada och Zaffaraya (som du märker gillar vi naturupplevelser). Så jag tror vi tar vår sista dag genom det bergspasset och ned till Velez Malaga och har där hittat ett mysigt litet hotell.
www.palacioblanco.com/
Som sagt, ska kolla igenom detta i helgen och boka! Är tacksam om du har lite tips och råd eller något som vi absolut inte får missa, kanske tips på restaurang eller annat.
Kul med en massa svar redan!
Andalusien först: om man gillar naturupplevelser finns det ett par hörn på vägen mellan Granada och Ronda som kan vara intressanta. Jag rekommenderar El Torcal och El Chorro:
www.andalucia.com/antequera/torcal/home.htm
www.andalucia.com/antequera/chorro/home.htm
"Bildgoogla" El Torcal så kommer det upp lite roligare bilder. Det är ett fantastiskt landskap - ta med en picknick och stanna till där en liten stund.
El Chorro är ett sportklättringsparadis, men om man tycker om att vandra så är det spektakulärt. När jag började klättra där var inte tågtunnlarna och El Camino del Rey övervakade, så vi har alltid klättrat där inne i ravinen. Nu verkar det som att det finns guider som tar med en på den turen, men jag vet inte om det fungerar? De hade i alla fall satt upp en Via Ferrata längs hela vägen, men själva konstruktionen har ramlat ner bitvis... Helt klart en adrenalinkick!
Jag tittade på hotellen och Almunia del Valle ser jättehärligt ut! Inne i själva Granada tycker jag mest om området Albaycín, men har tyvärr inga hotell att rekommendera. Jag har bott här:
www.ownersdirect.co.uk/spain/S3447.htm
Utsikt över Alhambra från terrassen och bad i sovrummet! Mysigt. Vi är ju i lägenhetsbranschen, så brukar bo så när vi reser för att få idéer och se hur det fungerar på andra ställen.
I Ronda ligger ju det första hotellet på helt rätt ställe. Ska man bo inne i Ronda ska man bo nära bron eller inne i gamla delen! Jag tror att en av mina kompisar när jag läste spanska där jobbade på Hotel Molino! Benaoján, Montejaque och Zahara de la Sierra är jättemysiga vita andalusiska byar. Synd bara att jag var fattig student när jag bodde där och inte kan rekommendera bra restauranger, men det hittar ni säkert!
Vår resa startar den 31 oktober och vi kommer tillbaka någon gång under jul, innan nyår. Vi ska stanna till i London ett tag innan vi åker hem igen, men har inte bestämt än hur länge.
Muggles - vår resa skulle egentligen bara vara Nya Zeeland och Patagonien, men så tänkte vi att vi kunde lika gärna kasta in ett par, tre extra stopp på vägen. Därför ska vi bara vara en fyra, fem dagar i Sydafrika, Sydney och Fiji. Jag tror att vi ska åka och titta på Blue Mountains när vi är i Sydney, men utöver det och det obligatoriska fotot framför operahuset har jag ingen aning!
Ab fab - perfekt med en Argentinaexpert! Någonting man absolut inte bör missa? Jag försöker övertala maken att vi ska resa lite i Chatwins fotspår, men vi får väl se... Puerto Madryn är i alla fall ett måste, jag pratar lite walesiska och det verkar så bisarrt att kunna göra det i Argentina!
Hoppas att någon av safariexperterna dyker upp och berättar om Mandikwe! Jag blir så sugen på att börja boka och planera mer nu!
Buenos Aires! Underbar stad. Jag blev djupt förälskad i människor, arkitektur, stämning.
Regnskog, sjölejon, pampas... det är mycket jag gillade. O ännu mer som jag vill se nästa gång- Valdes, Salta, åka skidor... Listan är lång
Adamia - tack för tips! Ska in och kolla.
Wow, vilken resa ni ska göra i nästan 2 månader. Inte alls avis!!!
Adamia - sitter här och suckar när jag såg videon www.andalucia.com/antequera/chorro/home.htm
Så vackert och verkligen något som jag och maken gillade att göra i när vi bodde i Frankrike (vandra i bergen). Känner just nu att vi borde ha bokat minst en vecka för att hinna med allt och dessvärre får välja bort långa härliga promenader utan ta lite kortare varianter så vi hinner med både det samt besök i små byar, Alhambra, Granada och Ronda.