Upp och ned, hit och dit
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Ahhh, mer SA-prat - jag kommer som ett skott
Gafsan, skulle precis säga som Lappis - om ni gillar mat & vin, så kör på Franschoek istället för Stellenbosch! Vi hade också Stellenbosch i tankarna först, förmodligen för att det är mest känt & större stad, men Franschoek var verkloigen en höjdare & kallas ju inte för inte för Sydafrikas bästa mat-/restaurantstad!!
Har vänner som bodde på ett jättebra ställe i Franschoek, om Maision Chablis är fullt. Hojta i så fall, till så kan jag skaffa fram namnet på det stället. Såg nämligen bilder ganska nyligen & det såg suveränt fint ut!
Stellenbosch körde vi till över dagen & det räckte tyckte jag, det är ju ändå vingårdarna man är där för & de ligger ju inte inne i städerna.
Hermanus kan jag absolut rekommendera - vi bodde på ett supermysigt B&B precis vi havet där. Kommer ni att åka när det är valsäsong? Om inte så kanske det är lite sömnigt "off-season", men ändå värt ett besök. Vägen dit, längs kusten, var jättefin.
Haha, Lappis - du känner mig
Hemsidan är inte så mkt för världen, men stället var kanon:
www.lafontaine.co.za/
Det var Bickley House i Kapstaden som bokade det åt oss & de hade helt klart koll!
Hmm, Montagu - måste kolla på en karta. Tror att vi var där (kända för massor av fruktträd & torkad frukt, liten idyllisk stad, kan det stämma?) Återkommer!
Just det, Gafsan, om ni bokar La Fontaine, be om ett rum med balkong åt havet till!
Adamia, känner igen det där med bra service! Vart vi än vände oss med bokningar, frågor etc - såväl innan resan som på plats, så var bemötandet suveränt! Vad kul att ni bokat Madikwe förresten!!
Ab Fab - låter som en härlig resa!! Var ni i den där champagneaffären jag tipsade om? Vad kul med engagerade människor på gårdarna, jag tycker alltid det är grymt intressant att höra folks historier osv.
Hmmm, resor i höst - just nu har vi faktist inget alls bokat Vi är väldigt sugna på att hälsa på min kompis i Hongkong, men samtidigt så går det ju loss på en del & eftersom vi fortsätter snåla med föräldradagarna nu när det är mannens tur att vara hemma, så kanske det inte blir några jätteutsvävningar. Vi konstaterade att vår Italien-Alsace-Amsterdam-resa gick loss på mååånga tusenlappar, men det var det värt, speciellt som vi inte rest alls mkt under våren, om man jämför med hur det var innan dottern föddes
Men sen, när vi båda jobbar igen & vi flyttat till nya huset - dåååååå blir det mer resor igen
Typ, lite stabilitet!
Fast självklart blir det ngn liten resa hit & dit under hösten. Skåne kanske, eller Köpenhamn, ngn sväng till kompisarna i Sthlm. Det får helt enkelt bli lite "enklare" för tillfället Men inte desto mindre trevligt för det!
Nu till helgen ska vi förresten på bröllop nere på Österlen, alltid lika mysigt att komma dit ner & dottern lämnar vi hos mina föräldrar när vi kör neråt.
...och reseberättelse kommer, ska bara invänta inspirationen
Adamia - Sheffield, tror jag läste en artikel om den staden för ett tag sen, att den snäppt upp sig en hel del på sistone. Påminner mig dessutom om en kompis (som jag tyvärr tappat kontakten med), han pluggade i Sheffield & sen lärde vi känna varandra när vi pluggade ihop i Tyskland. Han var i Sverige & hälsade på ett par ggr & blev otroligt förtjust i Sverige, minns jag.
Jag har också bott i Sheffield Ett par av mina bästa vänner bor där också, även om vi försöker övertala dem att flytta till Spanien snart. De skulle egentligen komma hit och hälsa på till jul, men ändrade resan till Andalusien istället för att säkert få lite värme. Så vi tänkte att vi skulle åka dit en långhelg nu i september om det lugnar ned sig lite här med jobb.
Det var på grund av klättringen jag flyttade till Sheffield och bodde där i lite drygt ett år. Allt under förevändningen att läsa på universitetet, men det var mest bara klättring - det är Englands "klätterhuvudstad".
En observation om Sheffield är att man kunde gå i träningskläder till föreläsningarna och vara klart bäst klädd där (internationell politik). Lite skillnad mot för Uppsala.
Det är kanske inte världens roligaste stad, men supertrevliga människor och härlig atmosfär, speciellt om man är intresserad av klättring. Enorma inomhusväggar och sedan ligger staden precis vid kanten av the Peak District som är jättevackert och fyllt till bredden av klippor och mysiga pubar mitt ute i ingenstans. Vägen "the Snake Pass" mellan Sheffield och Manchester måste vara en av de vackraste vägarna i England!
Orginalrosen: vad roligt att du hade bott på Bush House också! Det låter verkligen fantastiskt! Jag ser också på allt det ni skriver att det nog kommer att bli en längre Sydafrikaresa någon gång i framtiden!
Lapinette: det kan ta allt mellan tre och sju arbetsdagar, så jag tror inte att det är någon fara! Han skickar säkert en bekräftelse snart. I augusti jobbar alla så lite som möjligt också, så det kan hända att de bara kollar kontot en gång i veckan eller så!
Intressant om Sheffield. Har liksom aldrig noterat/läst något om den staden förut, inte vad jag minns. Din ursäkt att plugga där låter som min ursäkt att plugga i Annecy (skidåkningen).
Härligt att se att favorittråden blomstrar!
Lappis - såg att ni funderade på Kalifornien nästa sommar; det blir säkert en toppentripp! Både maken och jag gillade den resan skarpt.
Kul att läsa så mycket om Sydafrika också; inte utan att man blir nostalgisk, efter två härliga resor dit. Det dröjer väl några år till nästa gång, men det skulle förvåna mig mycket om det inte blir en nästa gång, så fantastiskt som det är med safari- och mat/vin-upplevelser där. Tills nästa safariresa passar jag på att klä barnen i kläder med olika djur på.
heeeeeeeeeeeej tinga!
Vad kul att se dig härinne!!! Vi har saknat dig!!!
Såg precis att du skrivit i andra tråden med - underbart att höra att livet rullar på bra nu efter allt slit!! Kram på dig
Tinga - jag har klippt ut massor med Kaliforniatips som du skrivit om i olika trådar här inne! Vi saknar dig!!!
Ja, men!.....
Det går ju inte att motstå alla minnen som rasar över en när jag går in på denna tråd. Här snackas det Sydafrika i långa banor, verkligen inspirerande! Jag kommer sussa gott inatt med bilden av vildhundar och elefanter på näthinnan.
Lapinette,
Jag har börjat kika på flyg och hotell. Hotell på Bali skulle i så fall bli ett jag bott på två gånger tidigare; helt, rent och billigt. I Singapore skulle jag vilja bo på Raffles men det är så dyrt! Minns något vagt om ett hotell runt hörnet/tvärs över gatan från Raffles som var nästan lika fint och kostade hälften.
Är det någon som har tips på hotell i Singapore?
Det som är svårast är väl att fixa boende för den fyrbenta älsklingen över jul och nyår - alla pensionat är fullbokade. Tror dock att jag kan ha hittat en lösning, så jag fortsätter att kika lite på flyg och boende.
Kanske bra om jag pratar med maken snart om detta, han är liksom inte på ännu. Jag är visst likadan som flera andra här - fladdrar iväg på nätet i någon sorts dröm om en resa - men ofta blir det till verklighet.
Rosen - det är det som är så härligt ... att fladdra iväg här. Ibland blir resan av ibland inte men då har man info sparad till en annan gång. Andalusien var för mig en sån resa, hade lite info och en flik i ett Excelark och nu åker vi dit.
Sitter och spånar lite hotell i Bordeaux och la Rochelle tills i vår samtidigt som jag klistar in kort från Kroatien 2004! Ja, jag ligger rejält efter.