Upp och ned, hit och dit
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Här är det mycket lösa planer på en resa till Singapore och Bali över jul och nyår.
Nån gång i vinter blir det nog en sväng till Kairo, men när får vi se. O så har vi sagt oss en helg i Istanbul under det närmsta året också. Men bägge är favorit-i-repris...!!!
Här är det bokat och klart! Det blev hmmm... om jag inte misminner mig "Mandikwe Bush House" eller något liknande. Det hade i alla fall fått mycket bra omdömen på Tripadvisor. Vi velade länge mellan det och ett annat som bestod mer av tält (men vilka tält!), men så läste jag vidare och såg att därifrån blev det längre att köra till områdena där djuren finns. Eftersom jag är extremt morgontrött tänkte jag att man kanske får ett par minuter extra på morgonen om man bor lite närmare...
Hittills har det varit mycket bra service och det verkar ju onekligen som att det kommer att bli bra! Vi hyr bil från Johannesburg och kör upp, det är ändå bara runt 3,5 timmar och jag brukar sova gott på flyg i motsats till maken så att jag är pigg och kan köra upp dit när vi kommer fram på morgonen.
Sedan har vi faktiskt lyckats boka hotell på Fiji också, så nu känns det som att vi har kommit igång bra med planeringen. Nästa ställe att boka blir Sydney, men jag tror att vi kommer att försöka hitta något ställe lite utanför så att det blir enklare att köra upp till Blue Mountains. Vi har inte riktigt funderat färdigt på det där.
Nästa semester då? Ja, det känns lite lyxigt att börja planera mer semestrar, men vi har redan en massa planer. Det kanske blir en weekend i Sheffield i slutet av september: vackra gröna Peak District, klättring och mysiga Yorkshire-pubar med bitter från det lokala bryggeriet på fat och hemgjorda äppelpajer plus en "riktig" curry i Sheffield på stamstället. Det vore inte helt fel.
Sedan blir det en resa hem till Lappland till vårvintern. Det finns nog ingenstans som det är så vackert som hemma, helst den årstiden. Till påsk åker vi nog till Alperna, är det tänkt. Här har ni nämligen ett par skidfantaster till!
Av någon anledning envisas jag med "Mandikwe" fast det heter Madikwe, sorry!
Vi håller fortfarande på och planerar, har inte bokat nåt ännu. Just nu funderar jag på var man borde bo när vi kör runt i Kaplandet. På resebyrån föreslår de att man bor två nätter i Stellenbosh, en natt i Montagu och en natt i Hermanus. Jag undrar nu om ni anser att det är bättre att bo i Stellenbosh eller i Franschhoek? Vilken stad är mysigare? Och är det värt att lägga en natt i Hermanus, eller vill man hellre bara göra en dagsutflykt dit?
I Singapore har jag varit... Tyckte jättemycket om den staden. Det var fruktansvärt tråkigt att åka därifrån, vi kände att vi inte alls var färdiga med resan när vi var tvugna att åka hem igen. Vår singaporeanske vän tog med oss till en kinesisk restaurang som serverade kinesisk brunch med dumplings. Det var något av det bästa jag någonsin har ätit!
Adamia,
Vi bodde på Bush House när vi var i Madikwe. Det hade jättebra viltvårdare som verkligen gjorde resan toppen. Personalen på Bush House var supertrevliga och vi gillade att det inte var så stort. Att ta en kall öl nere vid vattenhålet när djuren kom dit för att dricka bara ett stenkast därifrån - ja, jösses!
Det går bra att köra från Jö'burg, vägarna är fina. Ni kommer att få det härligt!
Gafsan,
Jag var i Singapore för tiotalet år sedan och det gav mersmak. Har inte kommit tillbaka dit - ännu, men jobbar på det.
Nu har Sydafrika definitiv hamnat på listan över resor att göra.
Just nu ligger jag på hotellrummet i Bryssel. Vi är ute på vår tågluff och har haft det så bra. Paris var härligt som vanligt. Var i kvarter som vi inte brukar vara- afrikanska o indiska kvarter. Middag med goda vänner,snabblunch på höjdarlibanesisk gatukrog (Al Daar). Sen blev det Epernay och firandet av första bröllopsdagen. Svulstig söndagslunch med lång middagssovning efteråt Lyckades till och med att gå på bio. Förstod nästan allt.
Besökte två gårdar i måndags. Det blev rolig provning, otroligt trevliga innehavare. På RC Lemair visade ägaren inte bara tillverkning och caves utan tog oss på en tur till vinradera, utsikten och gav en låååång utläggning om andra världskriget
I morgon bär det av till Hamburg
Åhhh vad härligt att läsa om era resor och planerande. Trevligt med en hälsning från Bryssel också, Ab fab.
Rosen - Singapore och Bali låter intressant! Hur långt har ni kommit i planerna. Hittat flyg, hotell och hur länge blir ni borta?
Gafsan - jag tycker personligen att Franschoek är mysigare än Stellenbosch dessutom närmare till flera stjärnkrogar . De andra ställen har jag dock inte besökt men har för mig att Piggelin bodde i Hermanus när hon var där (och tittade på valarna med ett glas skumpa i handen ... typiskt henne
.
Adamia - Sheffield, lite udda?! Hur kommer det sig att ni åker dit?
Förresten, om du tittar förbi så undrar jag hur lång tid en betalning tar till Spanien? Betalade in 50 % av hyran för lägenheten i Granada för snart en vecka sedan men har inte hört något från "ägaren" om att betalningen kommit fram.
Förresten Gafsan så bodde vi här när vi var i Franschoek. Ett tips från Piggelin. www.maisonchablis.co.za