• Tinga

Barnkarusellen 2

Hej alla barnkarusellsåkare!

Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!

Välkomna alla gamla och nya anhängare!

• Svar på tråden Barnkarusellen 2
  • Lapinette

Frejis - om du bara blödde i 2 dagar så finns hoppet fortfarande! Håller tummarna att så är fallet. Jag har efter mina IVF'er blött MASSOR!!! Det som avvek mellan båda gångerna var att jag på no 2 hade liten blödning i ca 4 dagar innan den kom igång rejält. Har alltid fått mensen tidigare än vanligt efter mina IVF'er.

• start september

Får man fråga er som fått barn och ammat om amningsbh? Ändrades brösten och måttet under bysten nämnvärt efter det att amningen stabiliserats? Dvs, om man nu efter några veckor är nöjd med sin bh, kan man slå loss på flera likadana även om de är dyra eller ska man vänta lite till eller redan nu gå ner en storlek vid beställning? Tänker nog mest på måttet kring bröästkorgen, det var någon som sade att den vidgades under graviditeten för att allt fick plats och det stämde på mig. Fick gå upp från 80 till 85 (med hjälp av sådana där smarta förlängare man köper på tex Lindex). Dras den ihop igen och går det fort?

• start september

Frejis,

jag förstår om du vill hålla nere förväntningarna, men det som Lapinette säger låter ju som att det kan var klokt att göra som BM säger

• muggles

Zozo: jo det verkar ju funka väldigt olika för olika personer. Men jag har liksom aldrig hört ngt positivt om att tillföra hormoner förut, bara negativt. Var lite intressant att se att det även kan vara positivt (för barnskaffandet).

MrsB: jag kommer inte riktigt ihåg men det var några veckor tror jag. Hon åt bra först men blev sedan sjuk och då ville hon bara ha välling/ersättning (vilket ju är vanligt när de är sjuka). Men när hon blev frisk så började hon krångla med all fast föda, även gröt. Så jag gav henne ersättning efter maten om hon åt dåligt. När jag pratade med Bvc så trodde de att hon prövade sin vilja och de menade att om jag fortsatte ge henne ersättning efter att hon itne ätit så skulle hon fortsätta så. Så jag tog en "matstrid" med henne. Serverade gröt och hon storgrät och ville inte ha. Hon var jättehungrig men ville absolut inte äta gröt (vände bort huvudet, knep ihop munnen). Så jag försökte några ggr och ställde sedan undan tallriken och ställde mig att skala potatis (för att ha ngt att göra medan hon satt vid bordet och grät). Sedan försökte jag igen efter ca 5 min. Detta pågick i ca en halvtimme och var skitjobbigt för mig eftersom hon grät för att hon var hungrig. Men jag stod på mig och numera äter hon allt med god aptit! Det är så skönt... Jag tror faktiskt att Bvc hade rätt här; hon testade sin vilja. Hade jag gett efter så hade jag fortfarande haft problem. Stå på dig är mitt råd. Äter han inte det som serveras (försök max 3 ggr, plocka sedan undan och försök igen en stund senare) så får han gå hungrig tills han äter. Det är värt att ta striden!

• Mrs  B

Muggles
    Tror att det kan vara kombinerat matvägran och tänder här i Maltes fall. Är ju inte alls van vid detta eftersom Max åt allt han kom över (han matvägrar nu istället), vilket inte Malte gör.
    Men jag är inte den som är den utan "strider" på. Just nu är det så här att Malte skriker och jag tar in skeden i munnen, sen skriker han och jag gör annat (läser tidningen), sen tystnar han och så in med en ny sked, lite skrik och sen fortsätter det. Skitjobbigt att höra han skrika men som sagt det är nog ett ont måste. Efter smakportionen blir det en flaska så jag vet att han
    blir helt mätt, men man kanske ska tänka om där????

Har nu hämtat hem Max från dagis för sista gången denna termin, nu är han ledig på semester i 7 veckor, får se hur det kommer att gå. ????

Som det ser ut nu har Max början till ögoninflamation, så det blir till att ringa bvc imorgon för att höra om det finns mer att göra än att badda med ljummet vatten. Fröken sa att det var många på Maxs avdelning som hade ögoninflamation just nu. Kul!
    Bara inte Malte får det också......

En hälsning från Tinga: (fick ett sms idag)
    "Sorry tiden har inte räckt till för bt, men allt är bra. Båda har fortfarande syrgas men i övrigt är det lugnt. Hälsa alla i tråden!"

• muggles

Sept: nu fick jag ju aldrig de där jättebomberna men jag tror att du lugnt kan köpa fler behåar nu när det gått några veckor. Kanske kan Piggelin el ngn som hade mer mjölk bekräfta?

Frejis: jäkla konstig mens du verkar ha fått? Kommer och går och kort. Hmmmm....

• Mrs  B

Frejis
    Var på Kolmården för ca 5 år sedan, och gillade det skarpt, men då hade vi inga barn så det ska bli kul att åka dit igen.

September
    Nu har ju inte jag helammat men mina bröst blev inte större efter en tid. Har haft samma storlek på mina amning bh hela tiden.

Idag är verkligen Malte som ett plåster, kan inte göra något om han inte ser mig hela tiden.

• muggles

MrsB: hälsa tillbaka till Tinga!

Jag tror du ska tänka om med flaskan. Jag höll också på så där och gnällandet blev bara värre och värre. Tills jag tog striden en gång för alla och som jag ser det så vände det efter det. Men då hade jag kommit upp i en liten portion med mat så det var inte riktigt en smakportion längre. För en liten smakportion blir de ju inte mätta på. Är han 6 mån nu?
    Det är tydligen så att barn är väldigt olika där men jag tror att många barn matvägrar ngn gång. Det svåra är att låtsas cool och inte visa hur mkt det betyder för oss föräldrar att de äter, för då blir det ju mer intressant att vägra Jag tror att vår första instinkt som föräldrar är att ge våra ungar mat och därför blir vi så störda när de inte äter. Men det gäller att komma ihåg att "inga barn i Sverige svälter" (som ngn sa) och att de äter när de är riktigt hungriga. Men det är inte lätt...
    Andra saker som hjälpte oss:
    - addera (osaltat) smör i maten => smakar fylligare och godare
    - addera sötpotatis/äpple => blir sötare smak
    - krydda mera! Curry, persilja, basilika, vitlök (om det går bra med hans mage - för Moa var det inga problem)
    Han kanske helt enkelt inte tycker om tråkig osmaklig puré?!

• muggles

Jag trodde också att tänder kunde vara en orsak till att hon matvägrade men pratade med min Bvc-tant om det och hon sa bara "tänder får de hela tiden, jag tror inte det beror på tänder". Och jag tror faktiskt att hon hade rätt för tänderna dök upp senare men utan att det märktes ngt på Moa utan plötsligt var de bara där. Om han är klängig och vill vara hos dig hela tiden och dessutom äter dåligt så låter det lite som en möjlig utv.period? Kan det stämma?

• muggles

ps. i utv.periodboken står det nämligen att folk ofta tror att barnen är besvärliga för att de håller på att få tänder men att det i själva verket ofta var en utv.period och att tänderna kom långt senare. Det där med tänderna verkar vara en seglivad myt... ds.

Svar på tråden Barnkarusellen 2