• Tinga

Barnkarusellen 2

Hej alla barnkarusellsåkare!

Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!

Välkomna alla gamla och nya anhängare!

• Svar på tråden Barnkarusellen 2
  • MSW

Också (lång blev det visst, läs om ni orkar) uppdatering av hur det går med min lever/galla..
    Var hos BM igår kl 8 och gjorde glukosbelastningen (som var okey), men hon såg i mina journaler att doktorn skulle ringa mig akut under dagen eftersom värderna var högre..

Efter ett litet tag ringde doktorn och sa att jag skulle ta nya prover på kirurgakuten efter jag var färdig hos BM vilket jag gjorde (först ringde jag dit maken som moraliskt stöd) efter ett par timmars väntan och några prover kom doktorn fram till att det inte var något kirurgiskt och att han skulle prata med en doktor på medicinakuten istället så skulle vi gå dit istället, så efter ytterligare någon timme fick vi gå dit och vänta på doktorn där i 1½-2 timmar, han undersökte mig också och jag fick för 8248799 gången berätta hur det hade varit och börjat och om mina alkoholvanor och om jag rökte och om vi hade några sjukdomar i släkten osv osv.

Sen gick han iväg och skulle kolla proverna och "tänka" på vad det var som var fel och efter en knapp timme kom han tillbaka och talade om att det nya provet visat att åtminstone ett av de förhöjda värderna nu hade sjunkit drastiskt och att jag ska ta nya prover i morgon för att se att det fortsätter på rätt håll. Och sen ska jag dit och gå igenom provsvaren med doktor på medicin akuten.
    Om de fortsätter att sjunka så beror förmodligen de höga värderna på att koaglet(det trögflytande) i gallan hade täppt till en av gallgångarna, och sedan släppt igen (vilket jag antar det gjorde någon gång runt lunch på måndagen eftersom det är sen dess det har blivit bättre med ontet och så.. Och alltså efter de proverna jag tog då).
    Efter det fick jag min påfyllning för veckan, så sammanlagt var jag på sjukhuset i 10,5 h igår! Är ganska trött på sjukhus nu!!

I vilket fall som helst skulle jag vara sjukskriven och hemma och ta det lugnt fram till provet i morgon, vilket känns väldigt skönt, även om jag nu egentligen känner mig pigg..
    Jag fick också reda på att även om levervärderna är höga ska det inte påverka bebisen något!

• Zozo

MSW.; Det finns ju hormonspiral med, med hormoner som ska verka lokalt. Min syster har det och har knappt nan mens alls längre. Jag ville inte ha det eftersom jag haft sana problem med hormoner sa jag haller mig till koppar, men det är i regel det första de föreslar när det är prat om spiral.

• muggles

Ang p-piller och hormoner så läste jag att p-piller faktiskt är bra för barnskaffandet pga att hormonerna stoppar ägglossningen och gör så att de vilar. Så när man väl vill skaffa barn så är de "utvilade" Det var ngt som jag inte visste - annars pratar man bara om att hormoner är dåligt. Hormonerna som man tillför är ju annars ngt som finns i kroppen naturligt, så eg ska det inte vara farligt på ngt sätt.

MSW: låter jättejobbigt att vara så länge på sjukhus och slussas runt till olika undersökningar och doktorer. Hoppas att det inte är ngt allvarligt!

• Lapinette

Ett inlägg i p-pillerdebatten. Jag saknar mina piller. Åt dem i typ 18 år och mådde prima! Hade absolut lika mycket om inte mer sexlust när jag åt dem, inga menssmärtor och knappt någon mens.

• Mrs  B

Hej hej

MSW
    Usch för att vara så mycket på sjukhuset!!!!!!
    Verkar inget roligt alls.
    Är du där ofta när du inte är gravid också eller???

Nja, Maltes sömn höll inte i sig i natt.

Båda barnen var oroliga igårkväll och somnade inte förrän vid 21. Max låg i sin säng och tittade på en film men kom upp hela tiden för att se vad vi gjorde, hade ont i magen osv. Malte fick jag tillslut vagga och sjunga till "Allsång på Skansen". Funkade till slut.....

Max hade mardrömmar vid 24 och Malte ville ha mat vid 02 och sen vaknade han som vanligt vid 06. Puh.....

Nu är Max på dagis sista dagen innan hans ledighet och Malte vägrar sova och bara gnäller. Detta kommer nog att bli en toppendag!!!!!!!!!!!!!

Ikväll ska vi till makens syster för första gången sen svärfar dog, får väl se hur det går. Systern och pappan gick inte ihop och de pratade inte med varndra sedan 10 år tillbaka. Nu har systern med familj varit på semester så maken trodde att de ville träffas för att de hade köpt något till våra barn och inte för att diskutera svärfar.

Sweet
    Skönt att få ha lillskruttan hemma!!!!!!!!!!!
    Läser bloggen och följer vad som händer.
    Här går det upp och ner med känslorna men som sagt det var skönt att få säga hej då och se svärfar en sista gång.
    Vi har inte det som tradition (?) på min sida med öppen kista men maken har det, ovant för mig men ändå bra för sorgen och att man ska förstå att den som dött inte finns med oss mer.
    Tog många år innan jag tog till mig att min syster inte fanns mer. Jag ville se henne en sista gång men mina föräldrar sa nej. Kan kanske ha med att göra med att jag bara var 12 år.

P-piller
    Jag gick upp i vikt när jag började med mina piller för över 10 år sedan men annars har jag aldrig haft problem med dem. Har inte haft mycket till mens eller smärtor heller, men nu när jag inte har skydd har jag börjat känna av ÄL rejält. Får se vad jag väljer sen när vi inte ska ha fler barn.

Muggles
    Hur läng var det som Moa krånglade med maten när hon var runt 6 mån?????
    Malte tar fortfarande ingenting mer än flaskan, gröten och frukt.

• Zozo

Muggles; mjo men bara fôr att ngt finns i kroppen gör det ju inte att det nödvändigtvis är bra att tillföra extra. (Jfr tex insulin) För min del blev det obalans pa ngt sätt. Som tur är funkar ju p-piller bra för de flesta.

• Frejis

Hej!
    Det gungar fortfarande under fötterna, men nu är jag här

Nenne - stor kram till dig! Det låter bra med ett läkarbesök för att kolla ÄL och med Pergo varannan gång. Ni kan kanske börja testa insemination mot slutet av de utsatta sex månaderna.

Om någon undrar så är tanten verkligen här eller rättare sagt så har hon varit här. En blixtvisit på två dagar, måndag till onsdag, en del mörkt rött (sorry för detaljerna, men det hör ju till tråden som plötsligt upphör och kommer tillbaka som en ihärdig kramp. Men nu ser det ut som om mensen är över för den här gången, hon har kanske dragit vidare till någon annan?

Har pratat med barnmorskan som rekommenderade att fortsätta med progesteronet och ta en gravtest på lördag. De har uppenbarligen 11 kriterier som de går efter - hua! Hon har redan börjat diskutera nästa försök i augusti.

Brudsommar - vi vet faktiskt inte när och hur vi ska fortsätta efter det här, får ta en sak i taget. Maken och jag ska nog prata om hur fortsättningen skall se ut så småningom.

Mrs_B - kan absolut rekommendera Kolmården. Det är dock ett ganska stort område, rätt många djur, man kan också åka safari med egen bil eller med ett litet tåg. Det går nog att stanna där en hel dag, i synnerhet om man betalar 240:- för inträde + tillägg för safari och linbana om man vill åka den. En solig sommardag då det inte blåser så mycket från sjön är Kolmården helt underbar!

• Zozo

Frejis - en san där konstig mens fick jag manaden innan jag plussade. Eftersom den dessutom var sen har jag funderat pa om inte min var typ ett tidigt missfall. Hur som helst sa satte det tydligen fart pa sakerna till manaden efter...

• Frejis

Zozo - Det var ju bra att det har fungerat så min tant är dock lite tidig så att det i alla fall inte kan vara ett missfall.

Tänkte nu på Lappis - visst var det så att du fick en längre blödning efter ivf? Så olika det kan fungera för alla *kliar mig i pannan*

• MSW

Om värdet fortsätter att sjunka så ska det juh inte vara något allvarligt, och om det inte gör det vet de nog inte riktigt vad som är fel med mig.. Lät det som på doktorn igår, eller ville han inte skrämma upp mig i onödan kanske!

MrsB: Njae, jag har juh gått och tagit lite blodprover (kanske två gånger om året) och träffat doktor ca 1 ggr om året pga mina blodplättar, så det är väl lite mer än vad man vanligtvis gör, men absolut inte så här mycket..

Frejis: det låter juh inte så bra, men tycker ändå att det verkar bra att du ska fortsätta med det och sedan testa på lördag. Så det verkligen blir konstaterat! Hoppas att du och maken verkligen kan prata igenom och komma fram till vad som känns bäst för er!

Jag har ev känt av lite sammandragnigar idag.. Men jag tycker att är det sammandragningar så borde det kännas så pass att jag inte tvekar, men jag vet inte..
    Min bror och hans sambo (som ska ha barn ca 3 veckor efter oss) hade varit på förlossningen i måndags kväll för att hon hade känt sammandragningar, och de tyckte tydlligen inte att hon skulle jobba mer, men hon var inte av riktigt samma åsikt, så jag vet inte hur det blir med det! Kan förstå att första reaktionen blir "Klart att jag kan jobba, jag mår juh inte dåligt".. Men för bebisens skull så..

Svar på tråden Barnkarusellen 2