Barnkarusellen 2
Hej alla barnkarusellsåkare!
Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!
Välkomna alla gamla och nya anhängare!
Hej alla barnkarusellsåkare!
Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!
Välkomna alla gamla och nya anhängare!
Hej hopp!
Har fått sova ännu en bra natt, Max hela natten och Malte nästan 7 timmar.
Tyvärr hänger inte min kropp med i svängarna, så när vi får sova sådana här pass blir jag helt snurrig och tung i huvudet och just nu känns det som om huvudet ska sprängas. Att man nyser mest hela tiden just nu gör ju inte saken bättre.
Ska försöka vila nu när Max är på dagis och Malte sover, men först frukost och kaffe!!!!
Hej hej. Är helt jäkla slut efter ytterligare en sömnlös natt. Fasen, jag fattade inte hur bra jag hade det innan. Jag blir precis koko när jag inte får sova. Behöver åtminstone 4 timmars sammanhängande sömn för att funka ok. Matilda är verkligen skitjobbig just nu. Hoppas så att den jäkla fasen snart är över och att hon då återgår till sina normala rutiner. Det oroar mig lite oxå att hon äter så dåligt. Hon hade tappat tempo i tillväxten och hoppat ner en kurva när vi var hos BVC sist, och sedan dess har snarare ätit ännu sämre. Men det är väl bara att vänta ut det hela.
Ska se om jag kan övertala maken till att ta en matning i natt så jag kan få lite sömn. Förstår att han inte orkar hålla på med det jämt eftersom han jobbar, men EN natt kan väl inte göra någon större skada? Han brukar ta matningarna på fredag- och lördagnatten och jag resten av veckodagarna. Han brukar gnälla lite över att han "aldrig får sova" eftersom han går upp tidigt (06,15) under veckorna, och sen tar matningarna på två helgnätter. Själv tycker jag att han har det bra. Han får ca 7-8 h sammanhängande sömn varje natt annars. Han vaknar inte när jag går upp och matar utan har förmågan att sova sig igenom det mesta. Jag förstår förstås att jag har huvudansvaret för att gå upp på nätterna eftersom han jobbar men ändå. Tycker ni att jag är oresonlig? Hur gör ni andra?'
MSW - Jag handlade ganska blandat med saker när jag var på Ullared, men jag höll mig mestadels till kända märken. Köpte en hel del nappflaskor, vällingdoserare, skedar i Bambinoserien. Jättebra! Köpte påslakan till vagn och säng och båda har funkat bra. Köpte skötbordsunderlägg att ha på bänkskiva och handdukar att ha på den - oxå jättebra. Köpte amningskudde och badbalja som var bra. Köpte oxå på mig badolja, bomullstopps, amningsinlägg, tvättlappar och liknande. Har varit nöjd med allt jag köpt förutom vissa klädesplagg som varit väldigt korta och breda i modellen (har inte passat Matildas kroppsform alls).
Hoppas du hittar något bra! Det kan ju variera lite från gång till gång hur mycket man hittar...
TAck för alla uppmuntrande kramar o ord ang min stora tjej! ni är för gulliga här inne!!!
visst är det som många säger en period i livet som man minns - pubertet o förpubertet - ja då händer det mkt, speciellt bland tjejer...
dottern har konfronterat några av tjejerna om varför de valt sida men ingen har ngt riktigt bra svar på det, det jobbiga är att dotterns bästis - en mkt tystlåten o timid tjej- oxå har valt att vara m det coola gänget (som dottern nu inte får vara m i pga konflikten m den andra tjejen) och hon har inget svar på varför mer än att det bara blev så... jaja, det här kommer att blåsa över och redan nästa år kommer det mer elever till skolan då en annan skola slås ihop m oss, sen i 7:an kommer ytterliggare 2 skolor så det finns ju en stor chans till nya grupperingar framöver.
det e lustigt för ngn månad sen sa jag till min man att det känns som om O (min stora tjej) är så stor nu, att hon klarar allt själv liksom och att jag dessutom kände en annan kärlek för henne än för lilla Mathilda som är helt beroende av mig - Sen hände det här o vips så blev min stora tjej liten igen, och AJ vad ont det gjorde i mitt hjärta och OJ vilken stark kärlek jag känner för henne - den hade bara gömts undan lite när hon klarade så mkt själv...
sånt här sätter perspektiv på allt - man klagar över vaknätter, att barnet kräks, inte vill äta riktig mat, inte lär sig krypa tillräckligt snabbt eller inte äter ordentligt... vad är det egentligen? allt är praktiska saker men när ens barn far illa på det ena eller andra sättet ja det e då som man mår som sämst! oavsett ålder på barnet (det har blivit några gånger genom åren, minns framförallt innan skilsmässan från dotterns pappa)så påverkar det än ngt så otroligt mkt djupt inne i själen o just då skiter jag i om min lillskrutt vaknar 15ggr på en natt eller har magknip för vad e det egentligen...
Nu ska vi gå ut på promenad, jag e supertrött men liten älskar att vara ute o åka vagn (sittdelen nu hon e ju 5 mån) så då får det bli så!
Visst är det kanske praktiska grejer - men att hon inte äter oroar mig i vilket fall...
Izzie, jag är ju inte i din sits än. Men tycker absolut att du kan be din man ta matningen någon natt så att du kan få sova! Du måste ju också kunna fungera som människa även om du är hemma!
Jag o maken var på profylaxkurs igår och det var riktigt bra! Jag känner mig stärkt i att jag ska klara detta!! Vi får se när det väl är dags, men det känns bra att ha något "verktyg" med sig i allafall Plus att maken fick många bra tips på hur han kan vara med och hjälpa aktivt!
Tack Nattson!
Hoppas du får bra nytta av profylaxen. Det är, som vi sagt innan, praktiskt att kunna.
Izzie - du är inte oresonlig självklart ska du be maken o hjälp så att du får sova! sömn är a och o för att man ska orka m en dag m en liten! vi gör så att då min man arbetar i skift kan man säga så går han upp m henne de mornar han börjar vid 12 på em sen. nu äter Mathlida bara en gång per natt o det e tidig morgon ca 06.00 men o andra sidan så vaknar hon dessto oftare o vill ha nappen från 03 o frmåt under natten så man e inte en kul prick när hon vaknar o pratar o skrattar kl 06... speciellt inte om man som vi går o lägger oss efter midnatt varje dag...
så ca 2 dagar i veckan får jag sova på morgonen - jätteskönt!
Izzie: Tack för tipsen! Det är juh verkligen så att man aldrig vet vad man kan hitta förrän man är där.. Vi har inte heller bestämt någon dag vi kan åka dit, men börja med att skriva lista på vad man ska kolla efter när man är där är juh aldrig fel!
Oms: Förstår att det är jobbigt för dig och dottern.. Hoppas det snabbt klarar upp sig, himla tråkigt av kompisarna att ALLA välja den andra tjejen.. Men med grupptryck och annat är det juh inte alltid lätt att välja att göra det man känner egentligen vore rätt..
MrsB skönt ändå med någon natts sömn, även om du inte känner dig utvilad just nu.. Du har juh sovit ikapp lite iaf!
Sweet: Helt ok för mig att du nämner tråden!
Vi var hos BM idag och fick träffa en ny denna gången också (har fått en ny varje gång hittills) men nu ska vi nog iaf få ha henne vi träffade idag resten av tiden (hon tyckte heller inte det var så bra vi varit hos olika) och det var helt ok för mig/oss, då jag nog tyckt bäst om henne..
Annars var allt bra.
Och imorgon ska vi träffa doktor vid halv 12 sedan ska vi "skolka" och vara lediga resten av dagen och gå och titta på en sänggavel och lite sådär.. Jätteskönt!
Tog ny magbild på mig igår som jag funderar på att maila till galleriet, är det mugglesfan@hotmail.com adressen är?
hejsan!
Börjar med att säga till Izzie, att jag inte alls tycker det är fel att du ber din man ta en natt då och då och även helgnätterna.
Förstår er båda. Han känner sig säkert trött eftersom han jobbar, men det ÄR verkligen skillnad på att få sova de flesta nätterna i åtminstone 7 timmar (vilket han ju gör) och det är ju inte direkt så att du har semester på dagarna och "gör ingenting"...!
Omsan,
Hoppas verkligen att det löser sig med din äldsta dotter. Jag tror att sådana här saker är något som händer många föräldrar barn nära eller i tonåren.
Har du några andra föräldrar med barn i ungefär samma ålder som din dotter du kan prata med? Ibland kan det ju kännas skönt att lufta sina tankar och få höra andras åsikter, råd eller tips.
Nu till mig själv:
Jag har de senaste dagarna haft en hel del "kramper" i livmodern. Sk Braxton-Hixon (kallas de här trot jag). Detta har jag förstått är vanligt vid den här tiden i graviditeten så jag ahr inte direkt oroat mig, men det har ändå känts lite olustigt. Dels för att de verkligen kan kännas rejält. Ibland har jag vaknat flera gånger på nätterna för att magen drar ihop sig och gör lite ont. Dels för att man ändå funderar över detta och hur mycket det normalt ska kännas.
Idag var jag iallafall till gyn igen för en kontroll och när jag nämnde detta så kollade hon cervix (livmodertappen) för att se att den var ok. Tydligen var detta något de ville ha extra koll på eftersom jag ju gjorde den där operationen av livmodern förra sommaren. Läkaren sa dock att cervix var stängd och att den kändes "bra".
Det som dock var lite "annorlunda" var att bebisen tycdligen redan nu sjunkit ner och fixerat sig! Detta var tydligen ovanligt tidigt och detta tillsammans med att jag har haft rätt mycket contractions senaste tiden gör att jag fick ett par restriktioner. 1) inget penetrerande sex på två veckor och 2) ingen träning (jag kan fortfarande promenera etc men inte alltför långt åt gången och absolut inget gymmande typ gå på löpband etc)
Men hon sa att jag inte behövde oroa mig för att föda för tidigt eller så, men ville andast att jag skulle vara lite extra försiktig eftersom barnet nu sjunkit ner och trycker på livmodertappen.
Så skulle jag komma tillbaks om ca 2 veckor igen för en kontroll igen.
Det känns iallafall bra att ha blivit kollad. Och att jag nu vet att det inte är ngt allvarligt, men att jag också fått veta att jag ska undvika vissa saker.