Barnkarusellen 2
Hej alla barnkarusellsåkare!
Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!
Välkomna alla gamla och nya anhängare!
Hej alla barnkarusellsåkare!
Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!
Välkomna alla gamla och nya anhängare!
Oms, vad jobbigt för er! Jag har själv inte hunnit skriva så mycket här men jag läser alltid ikapp!
Iris sover i sin säng på nätterna nu men vaknar ofta. Hoppas att det ändrar sig så småningom men normalt sett så tar maken det mesta på nätterna så då klagar jag inte men nu när det bara är jag så blir det ju lite värre att gå upp en gång i timmen och trösta som det är bitvis. Det går i alla fall bra att lägga henne och både idag och igår sov hon en timme i sin säng mellan fem och sex så att jag hann duscha och fixa middag.
Det är lite trixigt med hunden eftersom jag inte kan ta ut honom på sista kvällspromenaden utan får knuffa ut honom på tomten i stället men det verkar gå bra det med. Får lämna honom hos mina föräldrar annars men har inte orkat åka ut med honom den här gången. De har så mycket för sig så jag har inte orkat anpassa mig.
Nej, nu är det läggdags för min del.
Tinga, hur mycket kommer ni att vara på sjukhuset sedan när ni flyttat hem? Hur är det med matningarna, kommer ni att kunna sova hela nätterna hemma eller måste ni dit mitt i natten? Kul att allt verkar gå så bra i alla fall!
BS: ang dagmamman - kan ni inte "saxa", dvs en lämnar och en hämtar? Då kan båda jobba heltid men Iris får ändå hyfsat korta dagar. Iofs är det ju rätt sent att lämna kl 8 om man har en timmes restid men... Ni kanske kan förhandla att ni får lämna Iris kl 07.30? Vi har nog tänkt saxa, och så ska vi räkna på om vi har råd att gå ner till ca 90% båda två. Vi vill ha tid att umgås som familj och inte bara jobba... Men jag har ju väldigt kort resväg som tur är, 15 min med båt tvärs över älven bara
Vi har varit på två dagis än så länge och kollat - de är ju otroligt lika. Trista lokaler, smått oengagerad personal (vi:"har ni sångstund/samling varje dag?", de: "nja, det beror på" - beror på vaddå??!!?). Det känns väldigt mkt som "förvaring av barn" tyvärr. "De lär sig ju så mkt genom att bara leka med varandra på gården". Jo, jag kan tänka mig att det är _väldigt_ bekvämt för personalen som kan stå och röka och tjöta om ditt och datt...
Nåja, vi ska kolla upp lite föräldrakooperativ också för att jämföra. Nackdelen där är ju att man får jobba lite själv men om det är mkt bättre för Moa så är vi beredda att göra det...
De är alltså 3 pers på 18-22 barn! Tänk att vara ansvarig för ca 6 st 1-3 åringar!!! Jag som tycker det är rätt fullt upp med en... Nåja, detta var ju ett utlägg som kanske inte intresserade så många...
BS igen: har du försökt ge Iris saker hon kan äta själv och se om det går bättre? Jag ger Moa småbitar av vitt bröd med leverpastej/mjukost/messmör (varierar), större bitar av gurka mm. Det finns massor som man kan ge bara man har lite fantasi!
Oms: skickar lite styrka här! Det är tungt att se sitt barn uteslutet ur gemenskapen. Kommer ihåg en scen ur "Fucking Åmål" med den tafatta pappan som försöker trösta sin tonårstjej som inte är bjuden till klassens fest - det går sådär... Det skär i hjärtat på en. Men sådant där brukar ju blåsa över.
Sweet: härligt att du mår hyfsat bra! Lite småkrämpor får nog alla. Jodå, jag ser fram emot att börja jobba igen. Jag är ju en sådan konstig typ som alltid har gillat när skolan började igen efter sommaren - få träffa alla kompisarna igen och gå in i vardagen (samma känsla nu). För även om sommaren är underbar så är det alltid några regniga dagar...
Läste i utv-boken att Moa nu håller på och lär sig "kategorivärlden", dvs att ordna saker i kategorier. Tex "det här är en flaska, det här är också en flaska fast den ser lite annorlunda ut". Hon försökte dricka ur AD-droppflaskan idag så hon har fattat att det är ung samma sak som nappflaskan. När man vet detta är det rätt kul att se hur hon undersöker allt; bankar med det, smakar på det, känner på detaljer med fingertoppen mm. Hon försöker ordna sin värld; det här är hårt, det här smakar gott, etc...
Började ju med Maltes smakisar igår (gröt) och han slevade i sig om än lite misstänksamt, men sen efter någon timme brakade det loss. Han skrek och skrek och skrek, antagligen ont i magen, och det tog säkert en timme innan han lugnade ner sig. Gav han en flaska med ersättning och sen somnade han 21.30 och vaknade 02.30, så det blev ändå 5 timmar för mig. Skönt!!!!!
Man är verkligen en annan människa när man får sova.
Får se hur det går med gröten ikväll.....
Sweet
Jag är även nötallergiker och allergisk mot stenfrukter som hör ihop med pollen och gräs. Mandel klarar jag.
Oms
Skickar styrka till dig!!!!!!!
Jag har en trotsig 3 åring här hemma och det räcker ibland för att bli tokig så jag förstå att det inte kan vara lätt med en tonåring hemma. Har dessutom jobbat mycket på "högstadiet" så jag vet att det finns många problem mellan kompisarna.
Hoppas allt reder ut sig i alla fall.
BS
Skönt att du fick ut stickan!
Jag tog en fästing ovanför snoppen på Max när han var 1 1/2 år och det var inte lätt, men man måste.....
Man får trösta mycket när det är över istället.
Muggles
Det är en djungel det där med dagis. Har själv jobbat på tre olika stället och pedagogiken har varit olika på varje ställe så jag rekomenderar verkligen er att titta runt och se om ni kan hitta något ställe som passar bäst för Moa och er.
Här i vår by har vi bara ett ställe och det är lite upp och ner hur mycket personalen engagerar sig, men nu ska det bli stora ändringar till hösten och det ska bli kul att se hur det går.
Tyvärr är det vanligt med 3-4 fröknar på ca 20 barn, och då brukar inte alla jobba heltid.
En fråga till er alla som fått barn,jag gick på min havandeskaps penning i måndags,den blev beviljad snabbt och allt. Nu undrar jag om man måste göra något mer ang den? Eller kommer pengarna in på kontot som det ska? Och när kommer pengarna in? Har försökt ringa dem,men telefon tiden har varit så lång att jag givivt upp...jag tänker att det kanske finns mer pappaer man ska fylla i osv...
hejsan!
Nattson! jag var i dina trakter igår! Jäklar vad svårt det är att hitta en avtagsväg där man kan ställa bilen! Var rädd att få en fästing på ett olämpligt ställe men jag tror att jag klarade mig. Påminn mig om inspektion nästa gång jag går på toa... Det var lite svårt att koncentrera sig för det var ett flygplan som cirkulerade ovanför oss oroväckande nära. Hoppas att de inte fotograferade landskapet...
Om någon såg oss igår vid tågstationen så verkade det nog mer förbryllande än det var. Jag klev av tåget, blev upplockad i en bil, kom tillbaka en timme senare, fick en hundring (som han hade fått tillbaka i växel när han hade handlat med mina pengar) och sen klev jag på tåget igen och åkte iväg igen. BIlligt luder beställes från Gävle!
nenne - du kunde ju faktiskt ha bett om lite mer betalt tycker jag! Ha, ha....du är för rolig!
ja, en femhundring i alla fall. *pffft*
Det var ju i alla fall en solig och fin kväll.
Oms
oooh jobbigt med din stora tjej! Kommer ihåg vilken jobbig tid det var, och ibland var alla kompisar och ibland var man den som var utanför. Inte roligt alls! Hoppas att det löser sig snabbt!
He he Nenne jag tänkte på er igår! Behöver ni tips på avtagsväg så kan ni fråga Jag bakade bullar igår, fasiken ni skulle kommit hem till oss på fika!
*skrattar* ja minst 500 ha ha
Nattson - du hörde inget som prasslade ute i buskarna??!!