Barnkarusellen 2
Hej alla barnkarusellsåkare!
Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!
Välkomna alla gamla och nya anhängare!
Hej alla barnkarusellsåkare!
Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!
Välkomna alla gamla och nya anhängare!
Telis,
hoppas fredagskvällen blev bra med vin i solen!
Akupunktur låter intressant, berätta gärna lite om hur det känns!
Hej hej september, bättre lycka i natt då!!
Har precis läst ikapp, ska strax ut på picnic så jag skriver mer senare, skulle vilja klaga på kladdigt klet mot skorv som nu sitter som berget i Iris hår. Om någon skulle få för sig att göra en insats mot skorv innan jag hinner in hit igen - håll er till Borago! Jäkla BM som lurat in mig i detta, skit och skräp vad jag är sur! Hej så länge!
Inne och kikar och ser att September har varit inne och rapporterat idag.
Gosnosen - hej!!! och välkommen tillbaka från Grekland. Har läst och hört en massa om akupunktur men har själv inte provat. Känner mest att jag inte orkar lägga mer tid och energi dvs springa iväg och ta ytterligare en massa tid från jobbet. Tycker det är nog stressat pga alla läkarbesök mang gör i o m inseminationer, IVF etc. Telis, har du varit iväg? Är det pga värken du har? Berätta...
Annars inget nytt under solen. Fortfarande ingen böj men det hade jag inte heller räknat med. Har istället haft fantastisk sex helt utan krav eller ÄL. Kan rekommenderas!
OK, så här gick det till, jag var på bvc och nämner att Iris fått en massa skorv men att det inte är så lockande att börja med kladdig Borago nu när hon har så himla mycket hår och undrar om det är OK att helt enkelt låta det vara. Då rekommenderar hon Salicylsyrevaselin som skulle användas en gång bara, sitta i i fyra timmar och sedan tvättas bort. I fyra timmar kunde man ju stå ut tänkte jag. Bara det att för det första så skulle skorvet sedan KAMMAS ur håret, det går ju inte att gnugga Iris i huvudet med en kam och försöka klägga ur skorvet ur vaselingeggan, hon illvrålade ju, stackarn. Efter att jag gett upp det rätt kvickt så skulle vi bada och då står det att man ska shamponera så många gånger som behövs för att det ska gå bort. Efter tre schamponeringar så vill inte Iris vara med om fler och idag har vi tagit oss igenom ännu fler plus att vi tagit en omgång med diskmedel också. Kanske är det lite bättre men hon ser fortfarande ut som om hon har hela håret fullt med vax! Det kommer väl ta samma tio dagar som man får hålla på med Borago för att få bort eländet med den skillnaden att Boragon hade tagit allt skorv, vilket jag ju inte lyckades med nu, även om jag fick bort rätt mycket iofs. Dessutom går ju Borago bort vid första tvätten om man känner för att avbryta. Usch, varför lyssnade jag på bvc!
Vi har i alla fall varit på en väldigt trevlig picknick i Solna med mammagruppen, det var roligt att se alla igen, nu som ettåringar! Vi sprang på en del gamla grannar också vilket var kul.
Iris har precis fått en kusin! En liten Alicia. Lite tråkigt var det för dem att de sett fram emot att få vara på BB Stockholm och var så nöjda med sitt fina rum de fått men så var de oroliga för att bebisen hade fått bajs i lungorna och skulle få lunginflammation så de fick åka till KS nu och bo istället, tydligen enda stället där de har kuvöser, hade jag ingen aning om. Jaja, de är väl glada att allt gått bra antar jag.
Hej! Här verkar det vara upp och ner som vanligt, att tyda av det lilla jag läst.
Själv har jag det bara bra, magen växer och barnet rör sig mycket. Har gått in i v. 32 och har gått upp drygt 9 kilo tror jag. Jag mår superbra även om det börjar kännas i kroppen. Allt känns mycket lättare nu när sommaren och värmen kommit! (Men det dröjer nog inte länge förrän jag klagar på att de är för varmt... ).
På jobbet är det lite jobbigare än vanligt eftersom jag håller på att lära upp min vikarie, men det går bättre och bättre.
Enda smolken i glädjebägaren skulle väl vara att vi upptäckt en vattenskada i badrummet. Det rör sig om ett "dolt fel" eftersom de som gjorde jobbet "glömde" den lilla detaljen att fuktspärra bakom kaklet! Så det går på säljarens "dolda fel"-försäkring, men självrisken är 20 000 kr så det är tveksamt om vi får ut några pengar i alla fall (vi sätter matta istället och det kommer att gå på runt 15 000 kr). Nåja, det viktigaste är att vi hinner göra det klart innan bebisen kommer om två månader.
Hoppas allt är bra med er alla! Jag tänker på Tinga och hennes småttingar ibland, skönt att höra att det gått bra hittills!
Victory - isch det lät segt med vattenskada!
Själv undrar jag hur lång tid det RIMLIGEN kan ta att montera ett kök... MYCKET längre än jag trodde i alla fall.
Trevligt att man kan avrunda dagen med att grilla ute i sin egen trädgård och njuta av lite gott rött vin i väntan på bättre tider och fungerande kök!
Godmorgon alla!!!!
Vilken härlig helg och väder vi har!!!!
Igår var det möhippa/svensexa för ett kompispar som gifter sig på Midsommar och det var kul. Själv kunde jag bara vara med på morgonen, förmiddagen och kvällen för jag var tvungen att åka hem och mata Malte och sen skulle de rida på eftermiddagen och jag är ju som sagt allergisk mot de där djuren.
Men det jag var med på var mycket trevligt, smyckestillverkning och middag. Trevligt sällskap var vi också!
Är lite seg just nu men barnen vaknar ju tidigt som vanligt så det är bara att gå upp och göra de vanliga morgonbestyren.
Maken min är BAKFULL och när herrsällskapet slöt upp till middagen på kvällen var det inte många som kunde prata ordentligt eller gå någorlunda. Hade varit en mycket "blöt" dag!!!!
Idag ska vi köra till havet för att äta glass och hämta hem mannens saker från gårdagen hos ett kompispar. Ska bli kul och skönt att få lite havsluft!
Okej, det här blev långt. Ni som bara vill veta hur akupunktur känns kan hoppa till nästsista stycket och ni som inte är alls intresserade kan hoppa över alltihop.
*****Akupunktursnack*********
Jag gick på akupunktur för första gången för två veckor sen för jag kände att jag höll på att bli galen av att ha ont varenda dag, jag hade haft ont i ryggen oavbrutet i två månader. Jag får också alltid mycket huvudvärk runt mens så jag tänkte slå två flugor i en smäll, den tredje flugan skulle ju vara om dom också kunde förbättra chanserna vid nästa i IVF, men primärt var det för ryggen/huvudet.
Jag kände att jag ville gå till en riktig kines och inte någon svensk sjukgymnast som gått en enveckas kurs i akupunktur så jag letade upp ett sånt ställe. Och råkade ut för en ganska rejäl kulturkrock.
Det är som att komma till ett kinesiskt sjukhus (fast lite mindre skulle jag gissa
). Lokalerna är väldigt slitna (men rena), först får man sitta i ett väntrum och när det är ens tur blir man inkallad i ett litet bås bakom väntrummet och prata om sina problem med en kinesisk läkare som är väldigt dålig på både svenska pch engelska. Det är bara det att det är öppet mellan väntrummet och det där båset... Jag tyckte väl inte att det var så där jättekul att sitta där och prata om min endo och våra barnförsök men det var nog jobbigare för damen före mig som var tvungen att prata om sina toalettvanor... Sen när man väl får behandlingen ligger alla "patienter" i samma rum med bara små draperier emellan. Det är inga hemligheter någonstans.
När det var min tur fick jag träffa ett par kinesiska läkare och berätta om mina problem, sen ställde dom en diagnos efter att ha tittat på min tunga i typ tio minuter. Jag har tydligen alldeles för mycket obalanser i kroppen som gör det omöjligt att bli gravid. För att återställa balanserna skulle jag dricka lite kinesiska örtmediciner, jag fick med mig ett par påsar hem som jag skulle koka i olika omgångar och sen dricka varmt sex gånger om dagen.
Men här fick verkligen ordet äckligt en ny innebörd, jag kunde helt omöjligt dricka det, efter första decilitern stod jag inne på toaletten och hulkade. Min man sa att "äh, sjåpa dig inte nu, det är bara att svälja!" så då tvingade jag honom att smaka och sen stod han också och spottade och svor. Så det gick bara inte. Jag får nog leva med mina obalanser och med för lite QI i nedre Jiao eller vad det nu är dom pratar om.
Så örterna gick inte men jag har gått där varannan dag nu och fått nålar i ryggen och knävecken alla gångerna utom en gång när jag hade huvudvärk, då satte hon nålar i pannan, tinningarna och på handryggen istället. Och nu har jag inte ont i ryggen längre och jag känner mig som om jag har återvänt till livet! Men det går ju inte att säga att det hänger ihop med akupunkturen, min ryggvärk beror på endometriosen och den går ju hand i hand med mens-/ÄL-cykeln, och det är vanligtvis just den här tiden i cykeln som jag mår bäst.
Den dagen jag hade huvudvärk var huvudvärken kvar även när jag klev ut från akupunkturstället men den släppte på vägen hem och på kvällen hade jag ingen huvudvärk alls trots att jag inte tagit några tabletter. Det är väldigt ovanligt för mig men inte det heller är något mirakel, den hade kanske släppt även utan akupunktur? Så jag är inte totalt övertygad än om att akupunktur funkar men det går definitivt inte att avfärda.
Jag har ingen aning om om dom kan göra något som gör att man lättare blir gravid men jag tycker absolut att det kan vara värt att prova, det gör ju säkert ingen skada. Och om inte annat så är det en upplevelse.
Nåväl, tillbaka till själva akupunkturen. Hon brukar sätta kanske fyra-fem nålar i ryggen och en i varje knäveck. En del nålar känns knappt alls medan andra gör ganska ont, en gång satte hon en i knävecket som kändes i hela benet ända nere i foten. Men det går över med en gång. När nålarna väl är satta, sätter hon på en värmelampa, lägger över en handduk och sen får man ligga där och slappna av i ca en halvtimme. I bakgrunden spelas lite kinesisk plingplong-musik och det är väldigt avslappnande. Då känns inte nålarna alls om man ligger stilla, om man rör på sig och försöker flexa lite på muskelerna så kan nålarna kännas lite, så det bästa är att ligga stilla. När man kommer ut därifrån känner man sig lite groggy så där som man kan göra efter att ha sovit på eftermiddagen. Igår snarkade till och med gubben i skranket bredvid mig.
Helst vill dom att man ska gå varannan dag och ju längre man har haft ont ju längre bör man bli behandlad. Men det blir ju hiskeligt dyrt till slut så nu tänker jag göra ett uppehåll tills jag får ont igen. Jag tänker också gå ett par gånger före IVF:en i höst om det blir någon. Jag har betalat 390 kr per gång, första gången tog lite längre tid men annars tar det inte så mycket mer än en halvtimme. Där jag har gått har det varit lätt att få tid runt kl 17-17.30 och på lördagar så man behöver inte gå ifrån jobbet som med vanliga läkartider.