Jag och min Sambo ska gifta oss borgerligt, och på den punkten håller jag med dig, sen tror jag att majoriteten av alla "kristna" knappast är kristna i biblisk bemärkelse, utan klipper och klistrar lite som dem vill för att få en 2000 år gammal etik och moral, att passa i ett modernt jämnställt samhälle vilket blir "lite" kluvet.
Däremot så gillar jag Historia och därmed gamla kyrkor, men jag ska inte gift mig i en.
Jag förstår att du inte tror på lösa relationer eftersom det står i en viss bok att man hamnar i helvettet då
Jag har det dock absolut inte som ngt ideal och det har jag heller aldrig sagt, däremot så föredrog jag relationer som inte låtsades handla om kärlek utan bara vänskap och sex när jag var yngre eftersom jag naturligtvis ville ha sex, men jag ville inte lägga in ngt mer i det som jag inte kände, som de flesta gör i vårat samhälle (tillfälliga pojkvänner och relationer som tar slut lika fort som dem börjar)
När jag älskar någon så är det för alltid, och annars kan det va, och jag träffade inte personen som jag vill leva mitt liv med förens jag var en bra bit över 20, men jag kände inte för att leva ensam och ofysisk fram tills dess.
Altså hade jag kärlekslös sex i brist på bättre = Väldigt trevligt i brist på bättre.
Så vida du inte har provat så tycker jag inte att du kan uttala dig om i fall det verkligen är trevligt eller ej, kanske skulle du alls inte tycka om det, men jag gör det och upplevde det LÅNGT ifrån tomt... men att kalla mig tragisk är lite att kasta sten i glashus tycker jag då jag tror det är fler som tycker det är tragiskt att det centrala i ens liv är en fiktiv varelse ur en gammal bok än att man tillåter sig att tillsammans med någon annan glädjas och njuta av sex utan kärlek (dock vänskap, tillit och respekt) därför att man inte vill vara hycklare och väga in för mkt i det som man inte är beredd att ge (livslång kärlek eller ingen alls)
Jag har inte lurat någon till förälskelse utan tvärt om direkt varit rak med vad jag velat, så har det fått vara deras val, sen om dem blivit kära i mig ändå så har det väl inte just med sexet att göra.
Jag har heller inte haft sex med anmärkningsvärt många och bara med folk jag kände och tyckte mycket om, några kanske hade tyckt att det vore mysigt och bekvämt att lika gärna va tillsammans, men jag tror knappast jag krossade någons hjärta.
Du undrar varför jag själv inte vill leva i en tillfällig kärleksrelation trots att jag tycker att det är ok att andra gör det..
Jo jag råkar vara väldigt dedikerad till mitt förhållande, jag har inte väntat i hela mitt liv på att säga "jag älskar dig" eller gosa med någon, hålla handen osv, bara för att det är kul, utan för att för MIG så innebär kärlek och "För alltid" verkligen för alltid, det är därför jag inte velat "leka" det innan med kortvariga pojkvänner.
Att jag inte vill ha korta förhållanden, och att jag vill leva med min m2b för alltid innebär inte att jag fördömer andras sätt att leva, tvärt om så tycker jag att alla ska ha rätt att leva som dem vill, så länge dem inte skadar någon annan.
Även om det innebär att dem vill skilja sig, leva i ett homoäktenskap, eller tillochmed något så (för mig) obegripligt som att man vill vänta med något så underbart som fysisk kärlek med den man älskar eftersom kärnan i ens liv är en "gud" som i mina ögon inte existerar (och enligt denna så får man inte av någon outgrundlig anledning ha sex innan man gifter sig)
Så tycker jag att varje människa ska ha rätt till att leva så.