• AJG

Unga ickesambos, finns dem?

Hej.

Detta är en tråd för unga blivande brudar som inte bor ihop med sin blivande man. Varför? För jag börjar undra om dem finns!? De flesta jag har mött här på BT är i alla fall över 25, bor ihop med sin blivande man redan och har eventuellt ett eller flera barn. Själv passar jag inte in på någon av de nämnda punkter och söker bara efter likar, alltså, tjejer runt 20+ som inte bor sambos med the man of our dreams.

En tråd bara för att se om vi finns Jag finns ju i alla fall!

• Svar på tråden Unga ickesambos, finns dem?
  • Peggy sue

Vi hade varit tillsammans typ 4 månader när vi flyttade ihop, fast då pga att vi bodde på olika orter och jag skulle bo i hans stad över sommaren så det var praktiskt.

Vi skulle aldrig ha kunnat vänta med sex eftersom vi helt enkelt inte vill slösa bort tid tillsammans då vi kunde ha varit nära med varandra, vem vet man kanske dör i morgon..

Dessutom så har sexet varit till hjälp i att komma nära varandra, man är aldrig så avslappnad och intim med varandra som när man ligger och gosar och pratar med varandra efter ett underbart kn*ll

Känns som om man riskerar att mer bli goda vänner om man umgås mycket utan att aldrig ta steget fullt ut i förhållandet, klaga på varandras skitlukt gör jag med mina syskon kanske men inte med min sambo, inte för att det skulle va så himla farligt eller att vi är så pryda på den fronten men det är ändå en skillnad i relationen med syskon och ens älskling på det sättet.

Ser ingen som helst anledning till det utom då pågrund av regel etiska skäl som om man tror på bibeln, det skadar ju ingen utom möjligtvis er själva att ni inte har sex, men jag skulle då för allt i världen inte vilja gå miste om en endaste liten stund med min älskling, önskar vi hade kunnat träffats (och haft sex) tidigare i livet, och det blir dessutom bättre och bättre helatiden, våran bröllopsnatt lär i alla fall bli 1000gr trevligare än våran första gång ihop, hur underbar vi än tyckte den va då..

Men det blir nog bra.. som man säger i Amerikat
    When its good it is really good!
    But when its bad is still pretty good...

• marjame

Jag är också 23 år gammal, bor ej ihop med min m2b och har inga barn. Bara för att vi inte har bott ihop betyder det inte att vi inte har stött på svårigheter. Ni som har bott ihop är inte heller beredda på "allt". Vet ni exempelvis hur det skulle bli om ni inte kunde ha sex av olika anledningar. Om man ex. skulle få minskad sexlust. Skulle er partner kunna leva i 3 år utan sex, utan att vara otrogen? Att min kille har väntat på mig, utan att ha behövt göra det, uppfattar jag som kärlek. Det gör man inte för vem som helst.

"Ibland" kan jag känna att det saknas förståelse. Ni har nämnt att det var annorlunda "förr i tiden" och att det fortfarande inte är vanligt med samboskap i vissa kulturer. Fast vilka kulturer tänker ni då på? Har ni funderat på att de i de flesta amerikanska filmer flyttar ihop efter bröllopet? Är detta inte ngt som speglar kulturen i exempelvis USA? När ni menar "andra kulturer", tänker ni inte då på mellanöstern?

Det jag vill få sagt är: de flesta utgår ifrån sina egna tankar och sin egen livsvärld när man ser på andra människors val. Jag kan exempelvis tycka:
    - Det härligt förväntansfulla försvinner ifall man flyttar ihop innan man gifter sig. Det är så härligt att skaffa en gemensam bostad, men nya möbler som blir "våra" möbler. Allt kommer att kännas som "vårt". Vi behöver inte hyra ett hotellrum till bröllopsnatten. Det kommer att vara härligt att få bo i vår nya bostad för första gången. Det kommer att slå ett hotellrum med hästlängder.
    - Skulle det existera könssjukdomar om alla höll sig till en partner?
    - Skaffa barn ihop innan giftermål för att kunna veta om man fixar det? Är man inte så gott som 99,999% ska man inte skaffa barn. Och är man så säker borde man kunna gifta sig.

Ja, det kan fortsätta rätt så mkt till. Jag menar inte att förolämpa er som inte tänker som mig. Det jag menar är att om jag säger detta högt, kan detta uppfattas som förolämpningar. Men när majoriteten inte förstår mig och häver ur sig saker, då är det fortfarande jag som är knäpp som tänker annorlunda.

• matildaochniklas

Vilken spännande tråd! Jag är 20 år och bor ihop med min m2b sedan ett år tillbaka ungefär, vi ska gifta oss i höst.
    Jag kan helt och fullt förstå de som väljer att vänta med att flytta ihop till efter bröllopet. För oss var det en stor grej att bli sambos, därför väntade vi tills vi tyckte att vi kände varandra tillräckligt. Jag tycker absolut inte att vi har upptäckt så mkt nya sidor hos varandra, vi gick igenom vår svåraste tid innan vi flyttade ihop. Om man klarar att leva tillsammans utan att bo tillsammans så klarar man väl allt Så känns det för oss iaf!

Ni som väntar med att bo ihop - jag tror att ni kommer få det alldeles underbart i era äktenskap!

• MissieA
    matildaochniklas skrev 2008-05-28 23:56:08 följande:
    Vilken spännande tråd! Jag är 20 år och bor ihop med min m2b sedan ett år tillbaka ungefär, vi ska gifta oss i höst.Jag kan helt och fullt förstå de som väljer att vänta med att flytta ihop till efter bröllopet. För oss var det en stor grej att bli sambos, därför väntade vi tills vi tyckte att vi kände varandra tillräckligt. Jag tycker absolut inte att vi har upptäckt så mkt nya sidor hos varandra, vi gick igenom vår svåraste tid innan vi flyttade ihop. Om man klarar att leva tillsammans utan att bo tillsammans så klarar man väl allt Så känns det för oss iaf!Ni som väntar med att bo ihop - jag tror att ni kommer få det alldeles underbart i era äktenskap!
    Tycker det var ett jättegulligt inlägg du skrev Här på BT är det väldigt vanligt att folk dömmer andra medlemmar som inte gör samma val som dem så starkt av dig att förstå andra
  • Snuttrik

Intressant att höra hur olika vi har det rent familje- och boendemässigt. Jag ska gifta mig i augusti men bor inte ihop med min fästman. Detta är dock inte något vi själva valt då han bor utomlands och jag arbetar i Sverige. Vi har bott tillsammans i fyra år sedan tidigare och blev "särbos" tidigare i år. Jag ska dock flytta till vår gemensamma lägenhet i landet där han bor efter bröllopet. Vi tycker att det har varit urjobbigt att bo isär under ca 1/2 år, vill aldig uppleva det igen!

• matildaochniklas

Ja, det är en av mina styrkor här i livet
    Men det är väl så att allt har både för- och nackdelar. Som någon skrev så handlar det nog mycket om vilken inställning man har.

MissieA skrev 2008-05-29 14:45:11 följande:
    Tycker det var ett jättegulligt inlägg du skrev Här på BT är det väldigt vanligt att folk dömmer andra medlemmar som inte gör samma val som dem så starkt av dig att förstå andra
  • Peggy sue
    marjame skrev 2008-05-27 12:47:12 följande:
    Jag är också 23 år gammal, bor ej ihop med min m2b och har inga barn. Bara för att vi inte har bott ihop betyder det inte att vi inte har stött på svårigheter. Ni som har bott ihop är inte heller beredda på "allt". Vet ni exempelvis hur det skulle bli om ni inte kunde ha sex av olika anledningar. Om man ex. skulle få minskad sexlust. Skulle er partner kunna leva i 3 år utan sex, utan att vara otrogen? Att min kille har väntat på mig, utan att ha behövt göra det, uppfattar jag som kärlek. Det gör man inte för vem som helst."Ibland" kan jag känna att det saknas förståelse. Ni har nämnt att det var annorlunda "förr i tiden" och att det fortfarande inte är vanligt med samboskap i vissa kulturer. Fast vilka kulturer tänker ni då på? Har ni funderat på att de i de flesta amerikanska filmer flyttar ihop efter bröllopet? Är detta inte ngt som speglar kulturen i exempelvis USA? När ni menar "andra kulturer", tänker ni inte då på mellanöstern?Det jag vill få sagt är: de flesta utgår ifrån sina egna tankar och sin egen livsvärld när man ser på andra människors val. Jag kan exempelvis tycka:- Det härligt förväntansfulla försvinner ifall man flyttar ihop innan man gifter sig. Det är så härligt att skaffa en gemensam bostad, men nya möbler som blir "våra" möbler. Allt kommer att kännas som "vårt". Vi behöver inte hyra ett hotellrum till bröllopsnatten. Det kommer att vara härligt att få bo i vår nya bostad för första gången. Det kommer att slå ett hotellrum med hästlängder.- Skulle det existera könssjukdomar om alla höll sig till en partner?- Skaffa barn ihop innan giftermål för att kunna veta om man fixar det? Är man inte så gott som 99,999% ska man inte skaffa barn. Och är man så säker borde man kunna gifta sig.Ja, det kan fortsätta rätt så mkt till. Jag menar inte att förolämpa er som inte tänker som mig. Det jag menar är att om jag säger detta högt, kan detta uppfattas som förolämpningar. Men när majoriteten inte förstår mig och häver ur sig saker, då är det fortfarande jag som är knäpp som tänker annorlunda.
    Det är väl lika troligt att min kille klarar sig 3 år utan sex, som att din gör det efter att ni väl ha fått igång ett fungerande sexliv som en del av vardagen.

Vad gäller det "härligt förväntansfulla" som du skriver i texten ovan så förstår jag vad du menar, det är jättemysigt att planera en lägenhet med möbler osv, jag och min sambo ska flytta nästa år till en bostadsrätt och jag älskar och sitta och planera angående vart vi ska bo, hur vi ska möblera osv, förstår inte varför den känslan skulle försvinna bara för att vi bor ihop sedan innan? Jag skulle heller aldrig byta mitt liv med min sambo mot en så otroligt futtig sak som spänningen inför att flytta ihop, det är ju livet med min sambo som är det som verkligen spelar ngn roll.

Angående könssjukdomar så kan man bara använda kondom så slipper man dem.
    Sen behöver man inte nödvändigtvis ha haft flera partners innan bara för att man flyttar ihop och har sex innan man gifter sig... Har flera kompisar som blivit ihop i tonåren, varit oskulder innan (inte pga att dem inte vill ha sex innan äktenskap utan bara för att dem inte hittat ngt dem vill ha sex med eller haft läge) och nu varit ihop i 10 år och har barn.

Varken jag eller min parner har haft ngn könssjukdom, och vi tror på att vara monogama och leva ihop hela livet. Inte för att ngn kyrka, familjen eller gud säger det, utan för att vi vill det.

Kan ju tillägga att min familj inte är ett dugg religös, men mina föräldrar, hans föräldrar, mina syskon,och flera av mina kompisar är extremt monogama och är tillsamans med den första och ende vi haft ett kärleksförhållande med
  • Skottdagen2008

Oj, kanonbra skrivet! Har läst igenom hela tråden, men nu läste jag något som passade in på mig till 90% förutom det där med vänners syskon och föräldrars tidigare sexliv för det vet jag inget om

Och Ja, jag har haft minskad sexlust pga p-piller i några år och har därför inte så ofta sex som jag vill enligt hjärnan men inte kroppen och min numera man har inte haft något problem med det för han vet att jag älskar honom och skulle han vilja så får han väl ONANERA om lusten blir för stor

Men bara för att jag stämmer in på citatet till 90% så måste jag säga att jag respekteras andras val oavsett hur konstiga de ter sig och till dig:

AJG alias TS: även fast jag inte tycker som du så skriver du helt underbart. Det känns äkta och ärligt och jag blir glad att du är så säker på dig själv i en ålder som är så svår rent mognadsmässigt och annat. Är själv gammal jämfört med er

All lycka till. Jag tror också att de som tror på något oavsett vad verkligen kan efterleva det enklare än de som bara tar dagen som den kommer.

Jag tror på ett monogamt förhållande och på ett livslångt äktenskap, jag tror också på att man måste vara beredd att kämpa i nöd och lust och att man inte ska gifta sig med attraktionen utan personligheten som man tror man kan leva med hela livet.

Peggy sue skrev 2008-05-30 17:20:18 följande:

Det är väl lika troligt att min kille klarar sig 3 år utan sex, som att din gör det efter att ni väl ha fått igång ett fungerande sexliv som en del av vardagen.Vad gäller det "härligt förväntansfulla" som du skriver i texten ovan så förstår jag vad du menar, det är jättemysigt att planera en lägenhet med möbler osv, jag och min sambo ska flytta nästa år till en bostadsrätt och jag älskar och sitta och planera angående vart vi ska bo, hur vi ska möblera osv, förstår inte varför den känslan skulle försvinna bara för att vi bor ihop sedan innan? Jag skulle heller aldrig byta mitt liv med min sambo mot en så otroligt futtig sak som spänningen inför att flytta ihop, det är ju livet med min sambo som är det som verkligen spelar ngn roll.Angående könssjukdomar så kan man bara använda kondom så slipper man dem.Sen behöver man inte nödvändigtvis ha haft flera partners innan bara för att man flyttar ihop och har sex innan man gifter sig... Har flera kompisar som blivit ihop i tonåren, varit oskulder innan (inte pga att dem inte vill ha sex innan äktenskap utan bara för att dem inte hittat ngt dem vill ha sex med eller haft läge) och nu varit ihop i 10 år och har barn.Varken jag eller min parner har haft ngn könssjukdom, och vi tror på att vara monogama och leva ihop hela livet. Inte för att ngn kyrka, familjen eller gud säger det, utan för att vi vill det.Kan ju tillägga att min familj inte är ett dugg religös, men mina föräldrar, hans föräldrar, mina syskon,och flera av mina kompisar är extremt monogama och är tillsamans med den första och ende vi haft ett kärleksförhållande med
  • marjame

Jag tror inte alls att mitt budskap kom fram. Jag menade inte alls att starta en diskussion kring mina åsikter. Det jag ville få fram är att alla människor tycker och tänker olika. Ibland måste man vara öppen för att ens åsikter inte är rätt för alla, utan helt enkelt rätt för en själv. Det är mycket som spelar en avgörande roll för den man är och vilka tankar man får.

När jag radade upp några av mina åsikter, reagerade du på så vis att du kände dig tvungen att motargumentera mig. Du kände förmodligen som så att jag undervärdera dina val i livet och ditt sätt att leva. Det jag menade genom att skriva på det viset, är att jag kan känna på samma vis när jag alltid ska få höra varför det är bättre att bo sambo istället för att flytta ihop efter bröllopet. Varför man ska ha sex före äktenskap etc. Jag är helt enkelt trött på att behöva förklara mig själv. Varför kan man inte helt enkelt fascineras av att människor är olika (för jag ser det som något positivt). Varför kan man inte acceptera att andra lever annorlunda utan att behöva bevisa dem fel?

Om jag ifrågasätter varför man bor sambor, etc. Då anses jag vara knäpp och konstig. Fast när sambor ifrågasätter oss, då är det okej. Det var bara det jag ville få sagt.

• AJG

Hej nu var det längesen jag var här! Kul att se att tråden lever! Jag lever i alla fall, och har 55 dagar kvar till bröllopet! Wihii!

MissieA, Mathildaochnicklas och skottdagen2008, tack!!! Så kul med positiva kommentarer också!!! Man måste ju inte vara negativ bara för att man inte håller med, eller hur? Så tack!

Och jag måste ju också säga något i diskussionen när jag ändå är inne, jag är ju trots allt "the" TS ;-P

Jag vill bara belysa min ståndpunkt om att flytta ihop och gifta sig är typ samma sak. Låter det konstigt? Ja ska förklara vad jag menar. Jo, flyttar man ihop så gör man ju samma sak som jag då som gifter mig och flyttar ihop, bara utan att gifta sig. Man slår ihop sina bon, har sex, what evcer, bara det att man inte har lovat varandra att stanna i nöd och lust först. Så vad är fördelen? Att det är lättare att ta sig ur ett samboskap än ett äktenskap? Great. Not. Ett samboskap är bara ett äktenskap utan cermoni och offentliga löften inför vittnen. För, det är en sak att säga till varandra att det är "vi" en annan sak att lova det inför sina närmaste. Och i mitt fall även inför Gud. Jag tror, om jag nu får säga det, att många bara är för osäkra för att lova något. Att fatta ett beslut. Men tydligen tillräckligt säkra för att leva som om man har gjort det.

Svar på tråden Unga ickesambos, finns dem?