Cackis skrev 2008-04-25 16:50:30 följande:
Att träffas är en sak - att bo ihop är nåt helt annat. Min sambo och jag har lika upplägg som era vänner - jag jobbar skift och han är utomlands ofta. Men nog känner jag min sambo så mycket bättre än pojkvännerna jag inte bodde med. Och att PRATA om hur man ser på uppfostran, ekonomi osv, är en sak jämfört med att uppleva det i praktiken. Jag tror att både du och TS får ett rejält uppvaknande efteråt, men självklart respekterar jag era val.Jag hade två långa distansförhållanden bakom mig innan jag blev sambo med min nuvarande fästman. Snacka om att det tog att vänja sig att bo med nån. Från romantiska veckoslut med bara myspys - till den hårda och men dock fantastiska verkligheten. Tog tid för mig att vänja mig och uppskatta den också. För vardagslivet sliter på, OCH stärker förhållandet. Hur hanterar man osexiga saker som tvätt, dammtussar, disk, matlagning, och räkningar? Det går inte att PRATA om innan, sorry!Om ni vill behålla era oskulder så fine - men som sagt, att bo i hop stärker verkligen förhållandet.
[/citat]
Jag tror (eller åtminstone hoppas) att de flesta som gifter sig utan att först ha bott ihop har kommit över stadiet med bara romantiska myspyshelger. Jag och min fästman anser oss redan ha en någorlunda klar uppfattning om vem som kommer göra vad i vårt nya hushåll. Faktum är att vi redan "hjälps åt" och delar upp mycket av hushållsarbete - inte efter mitt och ditt utan efter intresse, förmåga, tid etc. Det finns små egenskaper hos min fästman som jag retar mig på och vi kan nog bete oss som ett gammalt gift par emellanåt.
Att gifta sig är ett enormt beslut, men också att flytta ihop utan att gifta sig är stort. Man kan bli rejält bränd även då vid en eventuell separation. Många säger att man måste bo ihop ett tag för att testa förhållandet, men å andra sidan finns det nog mängder av par som inte testar sitt förhållande tillräckligt INNAN de flyttar ihop. För många går det snabbt, kanske har man ekonomiska skäl...ja, det finns många skäl, tankar och känslor som gör att man flyttar ihop för tidigt.
Fattar man beslutet att inte flytta ihop innan man gifter sig så har man nog övervägt detta både en och två gånger. Visst finns det de par som gifter sig som nyförälskade och visst kan man åka på en smäll när man faktiskt till slut bor ihop. Men den smällen räknar man ju med i beslutet att vilja gifta sig och flytta ihop. Vi är beredda på att det kommer komma fram saker som vi inte sett förrut men vi tror att vårt förhållande och vårt sätt att lösa problem kommer att överleva ändå. Det är väl DET som är att vilja dela sitt liv med någon annan i nöd och lust?
Nya problem och nya kriser kommer att dyka upp genom hela livet och man kan omöjligt förbereda sig på alla. Det är sant att man inte kan PRATA om barnuppfostran, men är det rätt att skaffa barn för att "testa" om man klarar av att fostra ett barn tillsammans?
Jag förstår absolut fördelarna med att bo ihop innan man gifter sig, men önskar samtidigt att det fanns mer förståelse för oss som väljer att vänta.