• AJG

Unga ickesambos, finns dem?

Hej.

Detta är en tråd för unga blivande brudar som inte bor ihop med sin blivande man. Varför? För jag börjar undra om dem finns!? De flesta jag har mött här på BT är i alla fall över 25, bor ihop med sin blivande man redan och har eventuellt ett eller flera barn. Själv passar jag inte in på någon av de nämnda punkter och söker bara efter likar, alltså, tjejer runt 20+ som inte bor sambos med the man of our dreams.

En tråd bara för att se om vi finns Jag finns ju i alla fall!

• Svar på tråden Unga ickesambos, finns dem?
  • Hammerman

Den gyllene regeln, att behandla andra som man själv vill bli behandlad, är något som går igen i stort sett alla religioner och får väl anses vara en tämligen allmänmänsklig regel. Det är ingenting som är unikt för kristendomen, vilket inte heller de tio budorden är (med undantag för de tre första då, men många religioner har ju motsvarigheter till dom med). Så man behöver inte vara kristen för att vara en bra människa.

Såvida man inte är katolik handlar inte kristendomen så mycket om att vara en god människa heller, Sola Gratia och allt det där. Tro på Jesus som din personlige frälsare och vips, fribiljett förbi Sankte Per och lyxsvit i paradiset bokad för all framtid.

Och det låter ju väldigt lockande och enkelt, eller hur? Men som så ofta annars är det inte så lätt som det ser ut. För om man nu ska tro att en snickare från Nasaret, som inte ens verkar ha varit bebott under den tid Jesus ska ha levat, friköpte mänskligheten från något så knepigt som arvssynden så går det inte utan att man måste köpa hela paketet. Och jag har svårt att tro på att hela universum skapades för 6000 år sedan av en Gud som aldrig behöver vila men likförbannat tog sig en lur efter sex dagars skapande. Jag tvivlar på att människor i forntiden brukade leva i 900 år innan de dog, och att de skaffade barn med nephilim, dvs fallna änglar. Vidare har jag extremt svårt att tro på att jorden på bara 40 dagar täcktes med tillräckligt mycket vatten för att täcka alla berg, vilket måste inkludera Mount Everest, för så mycket vatten finns inte. Att en man och hans tre söner och respektive ska ha seglat runt på en båt vars mått knappast rymmer alla världens djurarter + mat för ett helt år finner jag extremt osannolikt, och att dessa ska ha återbefolkat en värld som måste ha varit slagen helt i spillror efter ett år under vatten (och hur fasen tog sig pingvinen tillbaka till Sydpolen?). Och varför gjorde en kärleksfull Gud något så hemskt som att låta en hel värld, spädbarn och allt, lida drunkningsdöden? För att inte tala om alla grymheter som begås av Moses och hans hejdukar, uppsprättandet av gravida kvinnor och daskande av foster mot gatstenar, folkmord på allt som inte är orörda jungfrur (som ska tas som fruar), bara för att grannfolken inte var judar... men nu orkar jag snart inte mer. Jag tror inte på det då det är helt osannolikt och ologiskt, och finner det inte moraliskt heller.

Inte för att Nya Testamentet är mindre rörigt egentligen. Man skulle kunna sammanfatta kristendomen såhär: Det finns en osynlig judisk zombie som är sin egen pappa som om du tror på honom kommer att ta bort en inneboende ondska i människan för att en orm sa åt en kvinna att äta ett äpple.

För att uttrycka det koncist: Det finns VÄLDIGT mycket i Bibeln som är svårt att tro på, och därför är det inte så där väldigt lätt att leva kristet som du får det att låta, AJG.

• MissieA
    Hammerman1 skrev 2008-06-19 20:27:42 följande:
    Den gyllene regeln, att behandla andra som man själv vill bli behandlad, är något som går igen i stort sett alla religioner och får väl anses vara en tämligen allmänmänsklig regel. Det är ingenting som är unikt för kristendomen, vilket inte heller de tio budorden är (med undantag för de tre första då, men många religioner har ju motsvarigheter till dom med). Så man behöver inte vara kristen för att vara en bra människa.Såvida man inte är katolik handlar inte kristendomen så mycket om att vara en god människa heller, Sola Gratia och allt det där. Tro på Jesus som din personlige frälsare och vips, fribiljett förbi Sankte Per och lyxsvit i paradiset bokad för all framtid. Och det låter ju väldigt lockande och enkelt, eller hur? Men som så ofta annars är det inte så lätt som det ser ut. För om man nu ska tro att en snickare från Nasaret, som inte ens verkar ha varit bebott under den tid Jesus ska ha levat, friköpte mänskligheten från något så knepigt som arvssynden så går det inte utan att man måste köpa hela paketet. Och jag har svårt att tro på att hela universum skapades för 6000 år sedan av en Gud som aldrig behöver vila men likförbannat tog sig en lur efter sex dagars skapande. Jag tvivlar på att människor i forntiden brukade leva i 900 år innan de dog, och att de skaffade barn med nephilim, dvs fallna änglar. Vidare har jag extremt svårt att tro på att jorden på bara 40 dagar täcktes med tillräckligt mycket vatten för att täcka alla berg, vilket måste inkludera Mount Everest, för så mycket vatten finns inte. Att en man och hans tre söner och respektive ska ha seglat runt på en båt vars mått knappast rymmer alla världens djurarter + mat för ett helt år finner jag extremt osannolikt, och att dessa ska ha återbefolkat en värld som måste ha varit slagen helt i spillror efter ett år under vatten (och hur fasen tog sig pingvinen tillbaka till Sydpolen?). Och varför gjorde en kärleksfull Gud något så hemskt som att låta en hel värld, spädbarn och allt, lida drunkningsdöden? För att inte tala om alla grymheter som begås av Moses och hans hejdukar, uppsprättandet av gravida kvinnor och daskande av foster mot gatstenar, folkmord på allt som inte är orörda jungfrur (som ska tas som fruar), bara för att grannfolken inte var judar... men nu orkar jag snart inte mer. Jag tror inte på det då det är helt osannolikt och ologiskt, och finner det inte moraliskt heller.Inte för att Nya Testamentet är mindre rörigt egentligen. Man skulle kunna sammanfatta kristendomen såhär: Det finns en osynlig judisk zombie som är sin egen pappa som om du tror på honom kommer att ta bort en inneboende ondska i människan för att en orm sa åt en kvinna att äta ett äpple. För att uttrycka det koncist: Det finns VÄLDIGT mycket i Bibeln som är svårt att tro på, och därför är det inte så där väldigt lätt att leva kristet som du får det att låta, AJG.
    Jag tycker att ditt inlägg är väldigt viktigt, för jag respekterar andra människor och deras trouppfattning enormt mycket och jag tycker att det viktigaste är att man själv har bestämt vad man ska tro på och att man anpassar valet efter sig själv och inte dömmer andra. En grund i min tro är att behandla andra som jag själv vill bli behandlad, som du tar upp, och därför försöker jag att se personer och inte religioner när jag t.ex. lär känna någon för jag tycker att tro är något väldigt personligt och så länge en persons tro inte påverkar mig är det inte min ensak.

Min ena bästa kompis är ateist och den andra är kristen och dem känner mig bäst och är så lika mig,även om vi har olika trosuppfattningar kommer vi så bra överrens. FÖr TS är det kanske väldigt lätt att leva ett kristet liv för det är något hon tror på medan det är svårare för dig eller någon annan som inte tror på allt i bibeln. Som du säger så kan man vara en bra människa utan att tillhöra en religion, det viktiga är att visa respekt för med det kommer man väldigt långt.
  • Karga81

Tycker den här tråden har hamnat lite utanför sitt toppic.
    TS skriver " söker bara efter likar, alltså, tjejer runt 20+ som inte bor sambos med the man of our dreams. "

Varför ska man som troende alltid behöva försvara sin tro?
    Man behöver ju inte vara bokstavstroende för att tro att Bibeln är Guds ord!
    Hammerman 1 tog exemplet med Noa, för min personliga gudstro är det inte viktigt om hela jorden översvämmades eller inte, det är inte där kärnan finns. Det handlar ju om att följa sin övertygelse, att handla och gå i tro trotts omvärldens attityd och förvänntan, det var det Noa gjorde.
    Jag tror Gud använder det språk och metaforer som vi kan ta till oss och förstå. En bibeltext kan läsas och förstås på så många djup, om man bara låter den tala till sig, inte bara den bokstavliga, try it!
    GVD!

• Hammerman

Karga81 skrev 2008-06-20 10:52:09 följande:

Tycker den här tråden har hamnat lite utanför sitt toppic.TS skriver " söker bara efter likar, alltså, tjejer runt 20+ som inte bor sambos med the man of our dreams. " Varför ska man som troende alltid behöva försvara sin tro?Man behöver ju inte vara bokstavstroende för att tro att Bibeln är Guds ord!Hammerman 1 tog exemplet med Noa, för min personliga gudstro är det inte viktigt om hela jorden översvämmades eller inte, det är inte där kärnan finns. Det handlar ju om att följa sin övertygelse, att handla och gå i tro trotts omvärldens attityd och förvänntan, det var det Noa gjorde.Jag tror Gud använder det språk och metaforer som vi kan ta till oss och förstå. En bibeltext kan läsas och förstås på så många djup, om man bara låter den tala till sig, inte bara den bokstavliga, try it!GVD!
    [/citat]

Det är ganska ovanligt att forumtrådar håller sig till ämnet efter 9 sidor av inlägg.

Mitt inlägg berörde det AJG skrev till Peggy Sue i sitt tidigare inlägg, där hon uppmanar henne att prova leva kristet. Mitt svar på det är att bibeln innehåller en hel del saker som antagligen verkade rimliga för Israeliska fåraherdar på järnåldern men som är svåra, för att inte säga omöjliga, för en modern människa att ta till sig. Givetvis är det bra att ifrågasätta sina egna invanda föreställningar och begrunda nya intryck, men att som livets mening sätta en man som slår ihjäl ett fikonträd för att det inte bär frukt den tid på året inga fikon växer är kanske lite väl svårsmält för de flesta.

Visst kan man se Bibeln som en samling metaforer och allegorier utan anspråk på bokstavlig sanningshalt, men kan man göra detta utan att tumma på tron då? För vad är isåfall sant i Bibeln, om nu skapelsen bara är en metafor, Noa en allegorisk figur och Jesus själv ett rent påhitt? Har man verkligen den djupa övertygelse som krävs för att utan att tveka kunna kalla sig kristen? Visst borde man kunna kräva att en bok som gör anspråk på att vara det viktigaste skrivna verk mänskligheten känner är någorlunda sann, särskilt som man får tillbringa evigheten med en eldgaffel i baken om man inte tror på det som står skrivet?

I USA går det så långt att många vill förbjuda att evolutionsteorin lärs ut i skolorna och att man ska undervisa i Bibelns skapelseberättelse istället.
    AJG skrev följande:
    [citat]
    Och det står ingenstans i Bibeln till exempel att du kommer till helvetet om du har sex innan du gifter dig. Det är inte sant. Visa mig i så fall den versen.
    Men om anklagelsen är riktig och det inte finns något bevis på att flickan var oskuld,
    skall flickan hämtas ut från sin fars hus, och utanför dörren skall männen i staden stena henne till döds, eftersom hon genom att hora i sin fars hus har gjort vad som är en vettlöshet i Israel. Du skall utrota det onda ur folket.

5 Mos 22:20-21
  • Hammerman

Återigen så tycker jag inte om BT's citatfunktion, hoppas det går att läsa.

• Karga81

Jag ser absolut inte bibeln som "en samling metaforer och allegorier utan anspråk på bokstavlig sanningshalt," Då har du övertolkat vad jag skrev rejält!

Att man i vissa skolor i USA vill föra in ID parallellt med evolutionsterorin, för att visa på ett kritiskt förhållningssätt, har jag hört mkt om men att byta ut den helt är ngt jag missat.

Ang bibelversen, är den hämtad från Thorá, förbundslagen och är Moses 3:e avskedstal när han repeterar lagen för de israeler som inte var födda vid uttåget ur Egypten, det är ju den här lagen vi är fria ifrån genom det nya förbundet! Kristendomens kärna är ju att vi inte blir rättfärdiga genom eget handlande utan genom Kristus.
    Väntar med spänning på bibelversen med helvetet...

• Hammerman

Hur kommer det sig att en Gud som aldrig ändrar på sig, är allvetande och perfekt etc etc sluter nya förbund när han hade kunnat göra ett enda perfekt från början? Javisst ja, människan är ju inte perfekt. Därför ska tjejer som inte är oskulder stenas till döds. Att jag inte såg logiken tidigare...

• Duchess

Att Gud är allvetande och perfekt betyder ju inte att människor är sådana. Jag är helt övertygad om att Gud hade kunnat skapa oss människor som marionetter, och då hade naturligtvis allt gått som på räls.

Nu valde Gud att skapa oss människor med fri vilja, och då ser spelplanen lite annorlunda ut. Själv hör jag till de som uppskattar min fria vilja, trots allt elände som den fria viljan inneburit genom årtusendena.

Hammerman1 skrev 2008-06-21 14:40:56 följande:
    Hur kommer det sig att en Gud som aldrig ändrar på sig, är allvetande och perfekt etc etc sluter nya förbund när han hade kunnat göra ett enda perfekt från början? Javisst ja, människan är ju inte perfekt. Därför ska tjejer som inte är oskulder stenas till döds. Att jag inte såg logiken tidigare...
  • Hammerman

Tja, jag kommer i alla fall aldrig att lyda en Gud som kräver av folk att de ska vara så hängivna honom att de hellre dödar sina egna barn än vägrar underkasta sig, a la Abraham och Isak.

Att Gud sedan stoppade det hela just som Abraham höll kniven ovanför sin son förändrar ingenting. Tänk om en arbetsgivare tvingade en anställd att döda sin son för att se hur lojal denne var, inte skulle man väl tycka att arbetsgivaren var en hyvens människa när han sade åt sin anställde att sluta precis innan mordögonblicket? Sen tycker jag att Abraham var en fegis av gigantiska mått som lydde. Han borde ha räckt långfingret åt himlen och inväntat åskviggen.

Skickar Yahweh någon till helvetet för att denen vägrar döda sina barn är han också en ynkrygg.

Duchess skrev 2008-06-21 17:08:00 följande:
    Att Gud är allvetande och perfekt betyder ju inte att människor är sådana. Jag är helt övertygad om att Gud hade kunnat skapa oss människor som marionetter, och då hade naturligtvis allt gått som på räls. Nu valde Gud att skapa oss människor med fri vilja, och då ser spelplanen lite annorlunda ut. Själv hör jag till de som uppskattar min fria vilja, trots allt elände som den fria viljan inneburit genom årtusendena.
    Att människan inte är perfekt rättfärdigar knappast hur Gud beter sig i Bibeln.
Svar på tråden Unga ickesambos, finns dem?