Karga81 skrev 2008-06-20 10:52:09 följande:
Tycker den här tråden har hamnat lite utanför sitt toppic.TS skriver " söker bara efter likar, alltså, tjejer runt 20+ som inte bor sambos med the man of our dreams. " Varför ska man som troende alltid behöva försvara sin tro?Man behöver ju inte vara bokstavstroende för att tro att Bibeln är Guds ord!Hammerman 1 tog exemplet med Noa, för min personliga gudstro är det inte viktigt om hela jorden översvämmades eller inte, det är inte där kärnan finns. Det handlar ju om att följa sin övertygelse, att handla och gå i tro trotts omvärldens attityd och förvänntan, det var det Noa gjorde.Jag tror Gud använder det språk och metaforer som vi kan ta till oss och förstå. En bibeltext kan läsas och förstås på så många djup, om man bara låter den tala till sig, inte bara den bokstavliga, try it!GVD!
[/citat]
Det är ganska ovanligt att forumtrådar håller sig till ämnet efter 9 sidor av inlägg.
Mitt inlägg berörde det AJG skrev till Peggy Sue i sitt tidigare inlägg, där hon uppmanar henne att prova leva kristet. Mitt svar på det är att bibeln innehåller en hel del saker som antagligen verkade rimliga för Israeliska fåraherdar på järnåldern men som är svåra, för att inte säga omöjliga, för en modern människa att ta till sig. Givetvis är det bra att ifrågasätta sina egna invanda föreställningar och begrunda nya intryck, men att som livets mening sätta en man som slår ihjäl ett fikonträd för att det inte bär frukt den tid på året inga fikon växer är kanske lite väl svårsmält för de flesta.
Visst kan man se Bibeln som en samling metaforer och allegorier utan anspråk på bokstavlig sanningshalt, men kan man göra detta utan att tumma på tron då? För vad är isåfall sant i Bibeln, om nu skapelsen bara är en metafor, Noa en allegorisk figur och Jesus själv ett rent påhitt? Har man verkligen den djupa övertygelse som krävs för att utan att tveka kunna kalla sig kristen? Visst borde man kunna kräva att en bok som gör anspråk på att vara det viktigaste skrivna verk mänskligheten känner är någorlunda sann, särskilt som man får tillbringa evigheten med en eldgaffel i baken om man inte tror på det som står skrivet?
I USA går det så långt att många vill förbjuda att evolutionsteorin lärs ut i skolorna och att man ska undervisa i Bibelns skapelseberättelse istället.
AJG skrev följande:
[citat]
Och det står ingenstans i Bibeln till exempel att du kommer till helvetet om du har sex innan du gifter dig. Det är inte sant. Visa mig i så fall den versen.
Men om anklagelsen är riktig och det inte finns något bevis på att flickan var oskuld,
skall flickan hämtas ut från sin fars hus, och utanför dörren skall männen i staden stena henne till döds, eftersom hon genom att hora i sin fars hus har gjort vad som är en vettlöshet i Israel. Du skall utrota det onda ur folket.
5 Mos 22:20-21