Vad trevligt att jag roar dig.
Av följande inlägg kanske du ser att det finns många som ser sig tvugna att "klippa och klisra" vilket jag mycket väl förstår. Om det verkligen är majoriteten har jag naturligtvis inga belägg för men jag är själv väldigt övertygad om att så är fallet, vilket jag också kan förstå att du inte ser då du är uppväxt frikyrkligt så som jag förstått det.
Jag har inte levt som kristen, men i tanken har jag naturligtvis begrundat fenomenet och försökt sätta mig in i en kristens tankesätt och helt enkelt inte fått ihop det utan att få göra stark avkall på antingen det som står i bibeln (men förklaringen att den är gammal osv vilket leder till frågan, "vad är då rätt i bibeln, och hur vet man det?) eller moderna värderingar som jämnlikhet osv, delvis på grund av vissa stycken som folk tagit upp här i tråden i de senaste inläggen.
Vad gäller helvettet om man är "lösaktig"
Jag menar inte att jag tror att det verkligen är så utan jag förenklade grovt och försökte skämta lite, och jag tror ändå att meningen gick fram hos de flesta. Att det är ngt som bibeln inte anser vara rätt och du lever efter bibeln.
Vad får du i så fall för fördel över att du är kristen? Varför inte bara leva som man vill istället om "Han" ändå inte bryr sig?
Sen vill jag minnas ett och annat stycke i bibeln som handlar om straff för synder osv...
Jag har inte "provat" att leva som kristen, men jag har prövat alla argumenten för och emot och om det verkligen kan stämma, och mitt förnuft, min moral och mitt hjärta säger att det bara är en väldigt intressant och absurd 2000 år gammal berättelse.
Våra handlingar får konsekvenser, att jag hade K****Kompisar fick de konsekvenserna att jag hade kul och mysigt samtidigt som jag kunde spara mitt hjärta för the "real deal", jag fick ingen köns sjukdom, blev inte gravid, sårade ingen mer än jag hade gjort utan sex, och jag kan vara 100% säker på att detta jag lever i nu är på riktigt för jag har sparat det viktigaste till honom, nämligen mitt hjärta, och i det finns inget utrymme för någon låtsaskompis från en mer än 1000 år gammal bok utan jag ägnar all min kärlek åt riktiga verkliga personer på jorden, och skulle det mot förmodan och sunt förnuft sitta en farbror i himmlen och se oss här på jorden så drar han nog en lättnades suck över att några här nere bara njuter av livet och inte hakar upp sig på så många konstiga småsaker från gammla böcker.