• AJG

Unga ickesambos, finns dem?

Hej.

Detta är en tråd för unga blivande brudar som inte bor ihop med sin blivande man. Varför? För jag börjar undra om dem finns!? De flesta jag har mött här på BT är i alla fall över 25, bor ihop med sin blivande man redan och har eventuellt ett eller flera barn. Själv passar jag inte in på någon av de nämnda punkter och söker bara efter likar, alltså, tjejer runt 20+ som inte bor sambos med the man of our dreams.

En tråd bara för att se om vi finns Jag finns ju i alla fall!

• Svar på tråden Unga ickesambos, finns dem?
  • MissieA
    AJG skrev 2008-04-10 21:18:28 följande:
    Ja bott ihop och bott ihop ;-PDet känns väl praktiskt taget som om vi har bott ihop, för vi är mer med varandra än inte, vi bara sover inte ihop än. Så jag vet inte jag. Han är den sista jag ser på kvällen, och vi brukar käka frukost ihop när vi hinner plus att vi har kännt varandra i 7 år. Så jag vet inte jag. Förr i tiden bodde ju människor ALDRIG ihop innan de gifte sig, och då höll man så gott som alltid ihop livet ut. Många fler idag som byter partner flera gånger under en livstid än när man gifte sig utan att först ha testat att bo ihop. Samma sak i andra kulturer. De lever också till mycke större del ihop resten av livet. Så ja? Om man gifter sig med inställningen av att "vi löser det tillsammans" om problem som uppstår så tror jag man kan klara det mesta. Jag kan bara se på mina föräldrar. De var inte kristna, mamma blev gravid med mig vid 17 års ålder, de blev sedan kristna, bestämmde sig för att behålla barnet och gifta sig. Och de har sagt till mig att de bestämmde sig från början för att "allt går att lösa" och idag 23 år senare är de fortfarande lyckligt gifta och kära Har sällan sett två personer som känner varandra så väl och älskar varandra så mycket trots att de är mycke olika ibland. Så jag tror det har mer med inställning än mycke annat att gör. Men vi är sånna känslomänniskor i västvärlden idag. Allt ska "kännas" så bra hela tiden, annars drar vi.
    Så bra skrivet, . Håller verkligen med dig om allt!

Det beror på inställningen och visst är det så att många ger upp så fort dem stöter på ett problem, och dem inser inte att man blir starkare om man löser detta tillsammans utan dem skiter helt enkelt i det och vill inte ens lösa det. Ursäkta mitt språk hehe men tycker att folk inte kämpar tillräckligt mycket och värst är det om barn är inblandade.
  • Celeste97

Tack AJG för svaret! Jag är helnöjd med det och tror att ni kommer få det jättebra ihop.

• AJG
    Celeste97 skrev 2008-04-10 22:19:26 följande:
    Tack AJG för svaret! Jag är helnöjd med det och tror att ni kommer få det jättebra ihop.
  • Tabitao

Angående att inte ha bott ihop innan håller jag helt med AJG!
    Jag och min fästman träffas i princip varje dag och gör mycket saker tillsammans. Vi bara sover int ihop, men man upptäcker pos/neg saker hos varandra ändå, även då det gäller boende och olika rutiner. Det tar ju tid att lära sig leva tillsamman med en annan människa och anpassa sig och "bli ett". Men det känns som att den processen blir man aldrig klar med utan man får lära sig att acceptera varandras olikheter och älska varandra inkl. detta.

Man vet aldrig vad som händer i livet och vilka motgångar man få möta. Jag tror precis som AJG att mycket sitter i vilken inställning man har till äktenskapet. Jag vet att mitt äktenskap inte alltid kommer vara guld och gröna skogar, men vilket äktenskap är det? Jag älskar min m2b och vill leva med honom och hålla fast vid de löften vi ska ge varandra, även om det skulle dyka upp några nya sidor/egenskaper jag int sett tidigare. Vi vet om att vi är olika på vissa plan och försöker hitta bra lösningar som fungerar för båda =)

• miilan
    AJG skrev 2008-04-05 21:53:27 följande:
    Hej. Detta är en tråd för unga blivande brudar som inte bor ihop med sin blivande man. Varför? För jag börjar undra om dem finns!? De flesta jag har mött här på BT är i alla fall över 25, bor ihop med sin blivande man redan och har eventuellt ett eller flera barn. Själv passar jag inte in på någon av de nämnda punkter och söker bara efter likar, alltså, tjejer runt 20+ som inte bor sambos med the man of our dreams. En tråd bara för att se om vi finns Jag finns ju i alla fall!
    Hej hej!
    Jag vill bara säg att jag också håller med dig helt och hållet! Jag och min fästman kommer inte heller att bo ihop innan vi är gifta och vi väntar också med att ha sex! Det kan verkligen vara svårt att förklara varför man har valt att ha det så eftersom det är så raka motsatsen till hur de flesta andra väljer att göra! Jag har inte pratat med mina kompisar som inte är kristna om det, vilket inte heller känns så bra!

Men vi känner att det är den rätta vägen att gå och som du säger så kommer man ju ha hela livet på sig...

Vad gäller det där med att bo ihop så är jag inte ett dugg oroad, vi har varit tillsammans i 6 år så jag tror att vi känner varandra tillräckligt ;) och som ni andra skriver så är man ju med varandra hela tiden ändå förutom att man inte sover ihop!!

Ha de fint!!
  • Blomsterbrud
    miilan skrev 2008-04-20 23:43:30 följande:
    Hej hej!Jag vill bara säg att jag också håller med dig helt och hållet! Jag och min fästman kommer inte heller att bo ihop innan vi är gifta och vi väntar också med att ha sex! Det kan verkligen vara svårt att förklara varför man har valt att ha det så eftersom det är så raka motsatsen till hur de flesta andra väljer att göra! Jag har inte pratat med mina kompisar som inte är kristna om det, vilket inte heller känns så bra!Men vi känner att det är den rätta vägen att gå och som du säger så kommer man ju ha hela livet på sig...Vad gäller det där med att bo ihop så är jag inte ett dugg oroad, vi har varit tillsammans i 6 år så jag tror att vi känner varandra tillräckligt ;) och som ni andra skriver så är man ju med varandra hela tiden ändå förutom att man inte sover ihop!!Ha de fint!!
    Med risk för att låta som en nymfoman, men hur i hela fridens namn kan man vara tillsammans i sex år utan att ha sex?
    Jag begriper ingenting...
    Menar inte att ni gör fel blir bara väldigt fascinerad av hur folk kan lyckas med detta...
    Jag tillhör de förtappade, fast jag trivs med det
  • miilan
    Blomsterbrud skrev 2008-04-21 08:09:20 följande:
    Med risk för att låta som en nymfoman, men hur i hela fridens namn kan man vara tillsammans i sex år utan att ha sex?Jag begriper ingenting...Menar inte att ni gör fel blir bara väldigt fascinerad av hur folk kan lyckas med detta...Jag tillhör de förtappade, fast jag trivs med det
    Nej jag säger inte att det har varit speciellt lätt! Men nu när vi ska gifta oss känns det väldigt bra att vi har väntat! För mig känns det helt rätt! Men det är ju upp till var och en...
  • Vidalila

Är också en hedning :) som också tycker det är fascinerade hur man kan vara tillsammans och älska varandra utan att ha sex. Om någon känner sig obekväm eller så så bara säg till. Vill inte att någon ska känna sig som en "apa i bur" som jag kommer för att studera. Blir ni blyga så säg till, jag kör på. Jag har en kristen kompis som också höll sig tills hon gifte sig, och hon och jag har världens bästa diskussioner om det! :) Jag hade själv klättrat på väggarna om jag inte fått ha sex när jag ville, men hon menar att man vänjer sig. Hur är det rent kroppsligt möjligt!? Det är kanske så att det man aldrig har smakat är man inte sugen på? / det man inte vet har man inte ont av?

Hur gör man med onani egentligen? det är ju inte en förening med en annan människa? Hmm..

• 040409

Här är en till som inte bor tillsammans med sin fästman, inga barn och inget sex :) Än så länge bor vi i olika städer, jag i köpenhamn och han utanför göteborg, men han är snart klar, och då flyttar han ner hit, och så flyttar vi i hop efter bröllopet (eller i anslutning till när vi lyckas fixa lägenhet). Vi har ett år kvar till bröllopet, och har varit i hop i 2,5.
    Kul att höra att det finns fler! vi har ju inte kunnat bo tillsammans, då vi pluggar i olika städer, men planen är ändå att fästmannen ska fixa ett rum eller liknande när han flyttar ner, och att vi inte ska flytta ihop förrän efter bröllopet!

• AJG

Hehe Kul på ett sätt att det är så fascinerande!? Men du har nog en poäng i att det man inte har smakat och så vidare...

Men klart att jag och min älskade fästman har en fysisk relation också!!! Vi sitter ju inte bara och tittar på varandra och säger fina saker, haha. Vi gosar och pussas och ja, ni fattar :-P jag behöver ju kanske inte lämna ut hela vårt privatliv. Men klart att sex "lockar" det är ju inget fel på oss, vi vill ju ha sex som alla andra, men vi har ju ett gemensamt beslut att stå på. Vi båda vet ju vad vi vill och varför. Så därför gör vi det.

Däremot så tror jag ju absolut att sexdriften är något suuupernaturligt. Och om man har en partner så är det inte meningen att man ska leva i celibat för länge, det är min uppfattning. Och om du undrar varför vi väntar så skrev jag ett svar på det tidigare i tråden. Och om onani kan jag inte säga så mycket, mer än att jag tror att det är meningen att man ska tillfredställa varandra och inte sig själv. Men att kalla det synd eller nåt skulle jag faktiskt inte göra. Det står inte som en synd i bibeln.

Och om någon är intresserad av kuriosa (det är jag så är onani ett bibliskt ord. Det var en man som hette Onan som tömmde sig på ett golv när han inte ville ha sex med sin brors änka. Så nu vet ni det med ;-P Det var VERKLIGEN en parantes haha...

Vidalila skrev 2008-04-21 22:21:38 följande:
    Är också en hedning :) som också tycker det är fascinerade hur man kan vara tillsammans och älska varandra utan att ha sex. Om någon känner sig obekväm eller så så bara säg till. Vill inte att någon ska känna sig som en "apa i bur" som jag kommer för att studera. Blir ni blyga så säg till, jag kör på. Jag har en kristen kompis som också höll sig tills hon gifte sig, och hon och jag har världens bästa diskussioner om det! :) Jag hade själv klättrat på väggarna om jag inte fått ha sex när jag ville, men hon menar att man vänjer sig. Hur är det rent kroppsligt möjligt!? Det är kanske så att det man aldrig har smakat är man inte sugen på? / det man inte vet har man inte ont av?Hur gör man med onani egentligen? det är ju inte en förening med en annan människa? Hmm..
Svar på tråden Unga ickesambos, finns dem?