Min hemsnickrade teori!
Personligen så tror jag att det här med att vänta till giftermål med sex, samboskap och hela den faderullan är en kvarleva från en tid då folk gifte sig tämligen omgående ifall tycke uppstod (såvida det inte rörde sig om arrangerade äktenskap naturligtvis). Det jag läst om historiska levnadsöden bekräftar i alla fall att det brukade gå undan, och det är väl kanske inte så konstigt egentligen; det var inte socialt accepterat för män och kvinnor att ha förhållanden en längre tid utan att ingå äktenskap, samt naturligtvis de vanliga biologiska skälen. Plus, naturligtvis, att väldigt många äktenskap förr i världen (kan bland annat nämna min farmor och farfar) hände pga att bruden "var i sådana omständigheter", dvs blivit gravid med sin pojkvän och därför tvangs gifta sig på studs, men det kanske är ett sidospår.
Någonstans på vägen har samhället förändras, och det anses numera helt normalt att vara tillsammans fastän man skjuter upp giftermålet ett flertal år, kanske gifter man sig aldrig utan faller under sambolagen hela livet. Och samma tänk har anammats i de kretsar där sex och samboskap innan bröllopet anses otänkbart.
I mitt tidigare förhållande fick jag fick en känsla av att ju längre man väntar, desto högre status har man på kyrkkaffet. Jag kommer bland annat ihåg om hur hon pratade om ett par som varit tillsammans i sju år utan att gifta sig. De bodde i samma stad och hade bytt lägenheter ett par gånger under förhållandet men bodde ändå isär, hade förstås aldrig sex etc. Dessa sågs som hjältar, av en anledning jag aldrig kommer att kunna förstå. Folk får naturligtvis göra det som känns bäst för dem, men jag har svårt att tro att dom där sju åren blivit sämre av att de hade sluppit undertrycka sin sexualitet eller slagit sina bopåsar ihop (vilket som ett plus i kanten inneburit en del ekonomiska fördelar då boendekostnaden per person förmodligen kunnat sänkas).
Dessutom tror jag att det finns en väldigt stor risk att man tappar allt sexuellt intresse för varandra och blir mer som syskon än älskare om man väntar för länge.
Hammerman1:
Tråkigt att du blivit brännd av kärleken, mne hoppas att du fortfarande tror på den
Du har rätt att vara bitter på någon som lekt med dina känslor och sårat dig, vad jag menade med att inte dömma andra efter tidigare erfarenheter gällde det du sa om att "hon inte alls förstå hur jag kände det över att hon inte var oskuld" för att ingen kan göra något som skett ogjort och visst är det roligt om man själv gjort ett val att vänta med sex om den som är ens andra halva också tänkt samma sak, men jag anser att det absolut inte är ngt man kan kräva, du kan inte ändra vart du varit och vad du gjort, bara vart du är på väg.
Att basunera ut allt som varit fint och underbart i tidigare förhållanden och romanser för att sedan konsekvent göra allt som står i ens makt för att göra det nuvarande till ett helvete är för mig ett obegripligt beteende. Förstår man inte att ens partner tar illa vid sig då saknar man isåfall alldeles för mycket insikt om det mänskliga psyket för att ha med folk att göra överhuvudtaget.
Naturligtvis var jag en idiot som inledde ett förhållande med någon vars religiösa världsbild skiljer sig så markant från min, men är man ung och dum och förälskad så är man.
Min tro på kärleken är en aning luddig för tillfället. Jag vet att jag är fullt kapabel att älska mig själv. Nu har jag dessvärre fastnat i ett tänk där mina erfarenheter säger mig at jag är den ende som kan älska mig själv, och att det kvinnor framförallt älskar är en mans status och pengar, så vill jag ha ett förhållande är det bara att skaffa en tjock plånbok och en hög social ställning. Jag skulle absolut inte ha något emot att någon kom och motbevisade mig, men för tillfället är det så jag tycker att världen ser ut.