Celeste97 skrev 2008-04-07 20:53:02 följande:
Spännande inställning, det kan inte vara vanligt idag! Jag respekterar ert val, men som icke-troende blir jag lite nyfiken på hur ni resonerar. Har du lust att förklara?
Absolut ska jag förklara
Jo, men jag tror att det har mycket att göra med hur man ser på, och vad man lägger i betydelsen av äktenskapet. Jag som kristen ser det ju utifrån vad bibeln säger om det, att det är ett förbund och en förening mellan två människor menad att vara livslång. Förbund är inte en så stor del av vår kultur i västvärlden idag, men äktenskapet är ett som vi har. Och jag tror att äktenskapet till sin natur är menat att vara livslångt, det säger ju sig själv lite att man inte ska lova "evig trohet" till sjuttioelva pers.
Men att det ibland kan bli fel, det förstår ju jag med. Och att människor går skilda vägar av olika orsaker. Men som jag ser det så borde det endast vara om någon far illa, för att man bryter mot vad man lovade varandra den dagen man gifte sig. Så som evig trohet, kärlek, och det i nöd och lust. Men annars är det menat att vara livslångt.
Jag tror också att sex är något som tillhör äktenskapet. Sex är ju även det en förening av två människor, en fysisk förening. Och det är ju bland det mest intima två människor kan dela. Och när båda verkligen älskar varandra, och inte bara är ute efter att tillfredställa sig själva, så är det bland det vackraste som finns! Men som med äktenskapet så tror jag att en så stark förening även den är menad att inte delas med flera, utan med en person. Och jag skriver att det är menat så, för jag vet att det för det mesta inte är så idag, men jag tror också att det finns många som far illa av det. Men det är vad jag tror på och också lever efter.
Och det är ganska så kontroversiellt idag har jag märkt

Och ofta frågar folk som hör att jag ska gifta mig "men är du inte rädd att du och din fästman inte ska "klicka" sexuellt" men det är jag inte ett dugg rädd för! Haha

Vi känner ju varandra! Vi är inga främlingar, vi är ju varandras bästa vänner och vi lär oss ju saker tillsammans. Och det finns ingen som jag är så attraherad av och dragen till som min fästman. Och klart jag vill ha sex med honom! Och kommer bröllopsnatten att kunna bli lite fumlig och pinsam? Förmodligen

Men vi har ju ett hel liv på oss sen att bara bli bättre
Så så ser vi på saken, hoppas mitt svar var bra, annars är det bara att fråga om jag inte svarade på vad du undra.