Hej på er alla!
Jaha, då var man hemma igen efter 16 makalösa dagar på Kuredu! Detta var mitt 5:e besök på Kuredu (7:e på Maldiverna) och jag kan utan tvekan säga att det var den bästa resan hittills!
De nya O-villas har flera avgörande fördelar;
1. Jättefina villas med moderna detaljer såsom ipod docking station mm
2. Lugn läge vid bästa snorklingen, dvs "baksidan" av ön.
3. Att man äter (i första hand, man FÅR äta på de andra gratis om man bara bokar)på nya O-restaurangen som var alldeles underbar! God mat är det överallt, men miljön!!!! Vi tillbringade en hel del tid ute på trädäck för frukost, lunch, iddag o drink före middagen då det 9 av 10 dagar simmade o hoppade delfiner utanför!
4. Jättefint och lugnt poolområde utan småbarn. Bara barn äldre än 12 år får bo där. Vid andra poolen var det massor med barn som hade dökul o lekte med varandra. Bra med uppdelning.
5. Svalare, mer bris på den sidan
6. Nya Spat är helt underbart, över vattnet!
7. slapp bli störda av sjöflygplanen på morgonen
Nackdel = bara en, stranden utanför är inte badbar. Vi badade i poolen (nära tilldricka osv) eller utanför Jacuzzi BV några minuter bort. (F.ö. anser jag att de JBV som hör till O-restaurangen typ nr 240-260, är det ojämförligt bästa boendet o läget på hela ön!)För oss var denna nackdel inget problem alls.
Några snabba:
Rum = 5
städning = 5
Hygien = 5
Mat = 5
Pool = 5
Läge = 4
restaurang/bar = 5+ utsikten själv är värd en resa!
transfer = 4,5 Nya loungen superduper, planen lite varma
Utflykter = MUNA 2 heldagar 5+, komandoo+ snorkling = 4
Spa = 5
Personal = De flesta 5, några 4
Väder = 5 (2 tim lite regn en em + 1 tim regn sista dagen) annars sol med enstaka molntussar)
Suveränt med fotoaffär där man kan tömma sitt (eller andras) inneskort på CD för 10 dollar. Vi snorklade t.ex. med mantor i 2 timmar (jag vet!!!!!!!!!!!!) o en tjej tog MASSOR med bilder, en del skitbra. Då kunde vi få det på CD samma kväll.
Sjukvård = 5 Tommi hade magproblem, gick till doktorn och fick spruta + piller o var bar på några timmar. OM ni får problem, vänta inte för länge. Det är tropiskt klimat + ovanliga baciller (även om allt är MYCKET hygieniskt!) men det är lätt hänt ändå.
Förbättringar? Ja;
-en del latmaskar tar "taxi", dvs minibuss in till centrum (avstånd 400 meter!!!!!) o bidrar till en sämre känsla. Undvik detta!
- Vissa gäster tillbringar hela dagen vid poolen o poolbaren (Obs, endast i "centrum, ej i O-delen) och dricker sprit. En del somnar i stolen, tom sådana som har småbarn att ta hand om. Skäms! Detta är dock knappast Kuredus fel.
Klart vi ska tillbaka! En kompis till mig o hennes mamma var där när vi kom o vi tillbringade de första 5 dagarna med dem. De har rest massor, men konstaterade att Västindien t.ex. inte ens gick att jämföra. Hanna sade att skillnaden var lika stor mellan Maldiverna o Västindien som mellan medelhavet o Västindien. Vilken komplimang!
Vissa BB ligger bakom O-villas, de kallas numera för Garden Bungalows. Om jag skulle bo i BB skulle jag antingen vilja ha 396-98 (fin utsikt) eller inte högre än säg 430. Annars hamnar man bakom Water Villas. När vi åker tillbaka ska vi bo i JBV 240-60 (om vi har råd) eller i O-villa. Vi hade nr 273 nu. 261 ligger närmast poolen, FÖR nära, annars är låga nr bäst. Skulle vilja påstå att 268 är den bästa.
Fråga gärna! Det verkar inte gå att "nöta ut" detta resmål. Vi kom till ön vid solnedgång och åkte vid soluppgång. Bara det var total magi! Flight med Qatar gick jättebra. MYCKET bättre än det var förr. Planet Sto-Doha är i minsta laget, men om succén fortsätter kanske Qatar sätter in större plan?
Många hälsningar från en nöjd o lycklig Fru Hä!
ps vi köpte sprit + cig till Mamma på flygplatsen i Male för typ ingenting! 2 liter virre 1 liter rom o 1 liter pastis + / limpor Marlboro (sedan var handbagaget fullt...) för 1100 sv kronor. Bra pris också på märkessolbrillor klockor mm
ds