• Bride in England

Maldiverna - Kuredu 2

Har kommer den nya traden da den andra snart gar ut! Hoppas ni alla hittar hit!

Har far och ger vi alltsa tips om Kuredu i Maldiverna. Jag aker i november och laaaangtar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-07 11:39
    Harligt att sa manga hittat hit, nya som gamla Har ar lanken till gamla traden som nagon efterfragade - full av goda tips och rad:

www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2658943.html

• Svar på tråden Maldiverna - Kuredu 2
  • Utomlands 2008
    Emkalo skrev 2008-04-07 22:28:04 följande:
    Fast förresten tyckte jag att dte mets var jobbigt att ha fötterna på sig. Simfenorna mena jag juh :) Det var jäkvla svårt att få in flyt i simmet, så jag tog av dem istället under våra snorkelturer i Egypten. Dem kan jag nog skippa!
    Jag förstår vad du menar, det gäller att ha sådana som passar bra. Ofta klarar man sig utan dem, ffa ifall man inte behöver transportera sig några längre sträckor. Vet inte hur det är att dyka/snorkla på Maldiverna, ifall man kommer nära redan med båten eller ifall man kan vada ut och snorkla direkt vid stranden. Men oftast är det själva masken och snorkeln som det känns fräscht och praktiskt att ha sin egen. Skulle du sedan vilka ha simfenor så kan du säkert hyra enbart sådana på plats.
  • Ullis070707

Hej Offis!
    Vi var på Kuredu i februari i år och bodde då i JBV. Det var helt underbart!!
    BB ligger inte direkt vid vattnet, utan de nya O-BV ligger "i vägen" för utsikten för ungefär hälften av BB. Andra hälften ligger en bit in från stranden på "fel" sida. Dock ligger BB på "rätt" sida ön om man vill snorkla, så det beror på vad man menar med rätt och fel! Min man så sköldpaddor på husrevet utanför O-BV och tyckte det var bästa sidan!
    Fundera inte på om ni valt fel, njut istället av att få chansen av att vara på ön!

Ullis

Offis skrev 2008-04-07 17:38:01 följande:
    Hej hej på er! Har mest hängt med som läsare i förra tråden Vi ska också till Kuredu. Vi åker den 9 juni och blir borta i 2 veckor En fråga bara...hur kommer alla att bo? Vi har bokat BB, men det verkar som att de flesta här har valt minst BV och jag börjar därför bli osäker på om vi har valt fel... Har nu läst lite här och var att BB har låg standard, hur låg? Och ligger på "fel" sida av ön. Är det nån som har bott i BB som vill berätta? Eller är det nån som har kollat in BB när ni varit där och har någon åsikt om hur de verkar och hur bra de ligger? Ligger de "i skogen" med skymd vattensikt och med Water Villas ivägen? Tacksam för svar...vi funderar på att uppgradera...
  • silverpil

Vi har också bokat BB. Visst hade det varit kul att boka något finare, men vi kommer ju inte att spendera så mycket tid inne heller, så det kan kvitta.
    Upptäckte under vår vistelse i Mauritius att jag älskar att snorkla Köpte billig cyklop & slang(hehe) på planet dit, men har nu beställt lite bättre snorkelutrustning att ta med.
    Nu när vi åker utan barnen kommer vi ju att kunna snorkla hur mycket/länge vi vill och då känns det roligare att ha lite bättre utrustning.

• mian73

Vi bodde i en "O beach villa" och de ligger som sagt framför en del BB men det är ju inga problem att gå ner på stranden ändå.

En del som bodde i BB bakom oss drog ner sina solsängar på stranden och låg där och en del låg kvar vid sina bungalows och utnyttjade skuggan där, sen gick de ner för att bada ibland. En del BB ligger inte skymda så det är olika.

Jag kan rekommendera reven utanför O-BV för snorkling Det var verkligen skitbta där om man simmar ut till revkanten. Vi såg sköldpaddor, rockor, revhajar och massor med nemo-fiskar. Vi snorklade där ett par gånger och provade sen till vänster om piren som vi blev rekommenderade i dykshopen men det var inte alls lika bra som utanför där vi bodde.

Åh, vad jag längtar tillbaka...Vi kom hem 1 april så man har fortfarande solbrännan kvar...

• mian73

Emkalo: Du behöver inte oroa dig för kryp, skalbaggar, spindlar och sånt.
    Det som finns på ön är små ödlor, fåglar, krabbor, små kaniner mm. En och annan sandloppa finns förstås men annars är det helt rent på obehagliga djur.

• Utomlands 2008

Ni som bokat resor till Maldiverna och inte är så känsliga för detta med pengar och budgetfrågor vill ni lista följande:

1) Vilka har ni bokat genom? (Specificera gärna ifall ni bokat flyg och boende var för sig)
    2) När reser ni?
    3) Hur länge stannar ni?
    4) Vilket flygbolag reser ni med?
    5) Stannar ni på någon mer ön än Kuredu? I så fall, vilken/vilka?
    6) Vilken slags boende har ni bokat?
    7) Vad kostar resan? (I de fall ni bokat flyg och boende separat får ni gärna dela upp kostnaden)
    8) Har ni bokat något namngivet "paket"? (All Inclusive, All Inclusive gold, något av "Romance-" eller "Wedding"-paket etc.)

• stenbruden

1. Allt genom Indcen
    2. 9 juni
    3. 2 veckor
    4. Quatar (rätt stavat?)
    5. Nej, bara Kuredu
    6. Jacuzzi Beach Villa
    7. Allt som allt 41900 kr inkl. sjöflyg till o från Kuredu.
    Flygbiljetterna kostade ca 16000 för båda.
    8. Vi har valt HP frukost och middag inkluderat i priset.
    Men inga andra paket.

Hoppas det hjälper lite

• FruFA

1) Vilka har ni bokat genom?
    - Ving Flex
    2) När reser ni?
    - Den 12 maj (två dagar efter vårat pingstbröllop)
    3) Hur länge stannar ni?
    - 14 nätter
    4) Vilket flygbolag reser ni med?
    - Qatar
    5) Stannar ni på någon mer ön än Kuredu?
    - Nej
    6) Vilken slags boende har ni bokat?
    - Beach villa
    7) Vad kostar resan?
    Totalt inkl. helpension 44´
    8) Har ni bokat något namngivet "paket"?
    - Nope

• Bling75

1) Direkt med Komandoo, Qatar air och Singapore air

2) 9 juni

3) 10 nätter på Komandoo, 10 nätter Singapore

4) Qatar: Stockholm - Maldiverna
    Singapore air: Maldiverna - Singapore
    Qatar: Singapore - Stockholm

5) Bara Komandoo på madiverna, men vi gifter oss på Kuredo över dagen.

6) Eagle Ray Water Villa

7) Hotell Komandoo: ca 33.000:-
    Flyg Qatar Stockholm - Maldiverna, Singapore Stockholm: 13.600:-
    Sedan tillkommer flyg till Singapore och Hotell där.

8) Nej, men vi har bokat vigsel för ca 10.000:- på Kuredo

• FruFA

En liten fråga; om man skall ta med sig lite fickpengar till småsaker vilken valuta skall man växla till då?

Svar på tråden Maldiverna - Kuredu 2