• Bride in England

Maldiverna - Kuredu 2

Har kommer den nya traden da den andra snart gar ut! Hoppas ni alla hittar hit!

Har far och ger vi alltsa tips om Kuredu i Maldiverna. Jag aker i november och laaaangtar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-07 11:39
    Harligt att sa manga hittat hit, nya som gamla Har ar lanken till gamla traden som nagon efterfragade - full av goda tips och rad:

www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2658943.html

• Svar på tråden Maldiverna - Kuredu 2
  • Ullis070707

Att gifta sig i undervattensrestaurangen är säkert superhärligt och antagligen väldigt dyrt...
    En av de två veckorna som jag och min man var på Maldiverna i vintras så bodde vi på Hilton och det var verkligen helt underbart! Dock kostade enbart att gå ner i undervattensrestaurangen för att titta mitt på dagen och en drink 200:- om jag minns rätt, så jag gissar att en cermoni där nere kostar en hel del.
    När vi åkte bokade vi med Jambotours och var första veckan på Kuredu och andra på Hilton, vilket gjorde att vi bara behövde lägga till för de nätterna vi bodde på Hilton+ extra sjäflyg. Skulle blivit dyrare om vi bokat huvudresan på Hilton och lagt till Kuredu. Kan vara värt att tänka på om ni vill testa olika resorts! Sista natten bodde vi i de luxe water villa och jag kan varmt rekommender att ta en natt på det. Helt underbart att se solnedgången från bubbelpoolen på trädäcket...

Lycka till med planeringen!
    //Ullis

sarahkka76 skrev 2008-05-12 20:20:39 följande:
    Åh vad kul att jag hittde hit Vi har bestämt oss för att gifta oss i maldiverna men vet ingenting.Vi vill gifta oss i undervattenrestaurangen och även dyka. Vi funderar på att vara där 7-10 dagar.Vill ha boende som är så enkelt och billigt som möjligt och ett lugnt ställe. Har ni ngt att rekommendera?
  • sarahkka76

Bling: oj, det var värdefull information jag fick där. Då undrar jag också om alla öar har dykning eller är det bara vissa. För eftersom vi vill dyka så lär man i sådana fall ta en sådan ö.

ullis: jaha så man kan lägga till alltså om det är en vecka och en vecka så att säga? Vad fick du ge för en sådan resa?

Är det ngn som har dykt i Maldiverna? såg att mars-april samt oktober-november var bäst, specellt den senare perioden om man vill se valhaj och manta.
    Är det ngn av de här perioderna som är lugnare , billigare än den andra?

• fru Hä
    sarahkka76 skrev 2008-05-13 11:12:24 följande:
    Bling: oj, det var värdefull information jag fick där. Då undrar jag också om alla öar har dykning eller är det bara vissa. För eftersom vi vill dyka så lär man i sådana fall ta en sådan ö.ullis: jaha så man kan lägga till alltså om det är en vecka och en vecka så att säga? Vad fick du ge för en sådan resa?Är det ngn som har dykt i Maldiverna? såg att mars-april samt oktober-november var bäst, specellt den senare perioden om man vill se valhaj och manta.Är det ngn av de här perioderna som är lugnare , billigare än den andra?
    Oj, oj, oj....var ska jag börja?

Dykning finns på alla öar. Bra pris + skitbra dykning o boende = Kuredu. Meeru är säkert också bra. Mindre ö? Angaga kanske? Reethi beach. Dykning bäst jan-april pga av bäst sikt + bäst väder. Vi snorklade i 2 timmar (!!!) m 12 mantor nu senast (den 12 april!!). Är man lite "aktiv" ska man inte åka till en pytteliten ö första gången man åker till Maldiverna.

Gifta er i undervattensrest + billigt? GLÖM DET. På Maldiverna finns många prisvärda alternativ, men det kostar en del. Klart värt det (jag har själv varit där 7 ggr!!) men ändå.

Dyrast = jul&nyår, näst dyrast (men bäst)=jan-mitten av april sedan blir risken för regn rätt stor.......november-december är också rätt bra.

Kolla upp olika resealternativ ordentligt, det kan skilja rejält i pris....

mvh fru Hä
  • sarahkka76

fru Hä skrev 2008-05-13 14:00:28 följande:

Oj, oj, oj....var ska jag börja? Dykning finns på alla öar. Bra pris + skitbra dykning o boende = Kuredu. Meeru är säkert också bra. Mindre ö? Angaga kanske? Reethi beach. Dykning bäst jan-april pga av bäst sikt + bäst väder. Vi snorklade i 2 timmar (!!!) m 12 mantor nu senast (den 12 april!!). Är man lite "aktiv" ska man inte åka till en pytteliten ö första gången man åker till Maldiverna. Gifta er i undervattensrest + billigt? GLÖM DET. På Maldiverna finns många prisvärda alternativ, men det kostar en del. Klart värt det (jag har själv varit där 7 ggr!!) men ändå. Dyrast = jul&nyår, näst dyrast (men bäst)=jan-mitten av april sedan blir risken för regn rätt stor.......november-december är också rätt bra. Kolla upp olika resealternativ ordentligt, det kan skilja rejält i pris....mvh fru Hä
    Tack för infot
    Ja, billigt blir det ju inte så klart. Mrn vad kan det kosta att ha en ceremoni på undervattenhotellet? Vem kan jag kontakta? Måste man bo där då eller kan man bara ha ceremonin. Själva ön är rätt dyr eller hur?
  • Ullis070707

Kontakta Ticket/Jambotours för att få en prislista. Då ser ni vad det kan tänkas kosta för att lägga till nätter på en annan ö.
    När vi väl bodde på Rangali var inte min uppfattning att mat m.m. kostade mer där än på Kuredu. Vi hade halvpension och på lunchen beställde vi bl.a. picnickorg till rummet som var mer än överfylld och den kostade inte mer än en lunch vid poolen på Kuredu.
    Det är boendet som kostar mer på Rangali, men man får också betydligt häftigare boende där! (Men Kuredu har sin charm också.)
    Gå in här och kolla Rangalis hemsida:
    conradhotels1.hilton.com/en/ch/hotels/index.do
    Du kan säkert maila någon och fråga om bröllop i undervattensrestaurangen!

//Ullis

sarahkka76 skrev 2008-05-13 16:01:04 följande:
    fru Hä skrev 2008-05-13 14:00:28 följande:
    Tack för infot Ja, billigt blir det ju inte så klart. Mrn vad kan det kosta att ha en ceremoni på undervattenhotellet? Vem kan jag kontakta? Måste man bo där då eller kan man bara ha ceremonin. Själva ön är rätt dyr eller hur?
  • Bride in England

Inte for att det ar inom var prisklass, men jag blev valdigt nyfiken pa undervatten-restaurangen! Hur kommer man dit?? Man kan val inte dyka dit, eller? Det star ju att man maste ha 'smart attire' for att ata dar ocksa? Dykardrakt klassas val kanske inte som det

• Miss (snart mrs) A

Hej alla Maldivernafans!

Kom hem från Kuredu från en vecka sen och tänkte avlägga lite rapport trots att jag inte varit så aktiv på denna sidan tidigare.

Tänkte börja med att vara lite tråkig dock... Kuredu är i mina ögon för stort, lägger man så mycket pengar på att komma till en paradisö så hade jag föredragit en lite mindre bebodd ö än vad jag hamnade på - men vi bokade för jättelängesen och under tiden fram till resan byggdes en del nya ställe till - och det byggs fortfarande. Hade jag bokat idag hade jag nog valt något mindre.

Nog sagt om det, det var ju underbart ändå. Turkosblått vatten, varmt och skönt (utom våra två ihållande stormar på totalt 4 dagar), underbara snorklingsturer och fantastisk dykning. Vi var båda väldigt nöjda med bufféerna och drinkarna men var lite besvikna på att man inte kunde ta med sig dryck tillbaka till sitt boende. Vi hade AI och trodde att man skulle kunna beställa en öl och ligga på stranden och njuta men det fick man ju inte.

Vi testade Francos men tyckte faktiskt att maten på Sangu och O resorten var så pass bra att vi bara gjorde det en gång.

Spabehandlingarna var värda vartenda öre och personalen var för det mesta oerhört trevliga och hjälpsamma (hade dock lite otur med en av våra kypare som mest irrade omkring och knappt pratade alls).

Vi är jättenöjda med vår bröllopsresa och kommer njuta av våra minne därifrån riktigt länge!

Ha det riktigt härligt alla ni som har det framför er!

• Bride in England

Miss (snart mrs) A skrev 2008-05-14 11:40:57 följande:

Hej alla Maldivernafans!Kom hem från Kuredu från en vecka sen och tänkte avlägga lite rapport trots att jag inte varit så aktiv på denna sidan tidigare. Tänkte börja med att vara lite tråkig dock... Kuredu är i mina ögon för stort, lägger man så mycket pengar på att komma till en paradisö så hade jag föredragit en lite mindre bebodd ö än vad jag hamnade på - men vi bokade för jättelängesen och under tiden fram till resan byggdes en del nya ställe till - och det byggs fortfarande. Hade jag bokat idag hade jag nog valt något mindre. Nog sagt om det, det var ju underbart ändå. Turkosblått vatten, varmt och skönt (utom våra två ihållande stormar på totalt 4 dagar), underbara snorklingsturer och fantastisk dykning. Vi var båda väldigt nöjda med bufféerna och drinkarna men var lite besvikna på att man inte kunde ta med sig dryck tillbaka till sitt boende. Vi hade AI och trodde att man skulle kunna beställa en öl och ligga på stranden och njuta men det fick man ju inte. Vi testade Francos men tyckte faktiskt att maten på Sangu och O resorten var så pass bra att vi bara gjorde det en gång. Spabehandlingarna var värda vartenda öre och personalen var för det mesta oerhört trevliga och hjälpsamma (hade dock lite otur med en av våra kypare som mest irrade omkring och knappt pratade alls).Vi är jättenöjda med vår bröllopsresa och kommer njuta av våra minne därifrån riktigt länge!Ha det riktigt härligt alla ni som har det framför er!
    Harligt att ni haft en underbar resa! Men nu blev jag lite orolig, vi aker till Kuredu och jag trodde inte att det var SA stort? Trodde att fastan den ar storre an de andra oarna att den anda var relativt liten? Kanner man inte paradiskansla? Det dar med att inte kunna dricka pa stranden lat ju trakigt. Jaja, jag tror val att var resa blir underbar anda
  • stenbruden

Får man inte dricka någon alkohol i boendet??????????? Man får väl inte ta med sig någon egen dryck dit om jag har förstått det rätt men får man inte ens köpa med sig till "rummet" så blir jag lite besviken! Man vill ju säkert dricka lite vin på terassen osv.. Finns det någon som helst affär (typ supermarket) där man kan köpa dryck, snacks osv eller måste man köpa ALLT från hotellet?

• Miss (snart mrs) A

Kuredu är vad jag har förstått i efterhand en av de största öarna, och visst får man paradiskänsla men det är en stor resort och många människor där (kan tänka mig att de kan ta ca 500 gäster). Jag tror att jag hade andra förväntningar och blev därför lite förvånad när det var så stort.

Vin kan man dricka var man vill (tror jag) men allt måste köpas på plats i baren (dryck på glas får dock ej tas från baren/poolen) eller på rummet. Hela ön är en resortö så det går inte att hitta "privata" affärer. Det finns ett par affärer som alla har samma priser eftersom de inte konkurrerar med varandra. Det finns bar på rummen med vin och skumpa och öl och allt man kan tänka sig vilja ha men det kostar ju

Vill ni ha snacks så köp på flygplatsen, chips och choklad var rätt så dyrt så man kanske tjänar ett par hundringar om man är gottegris och tar med sig hemifrån

Nu ska jag inte förstöra er semester, ni kommer ha det underbart, det är fantastiskt vackert och härligt och ni kommer säkert njuta lika mycket som vi gjorde

Svar på tråden Maldiverna - Kuredu 2