• Bride in England

Maldiverna - Kuredu 2

Har kommer den nya traden da den andra snart gar ut! Hoppas ni alla hittar hit!

Har far och ger vi alltsa tips om Kuredu i Maldiverna. Jag aker i november och laaaangtar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-07 11:39
    Harligt att sa manga hittat hit, nya som gamla Har ar lanken till gamla traden som nagon efterfragade - full av goda tips och rad:

www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2658943.html

• Svar på tråden Maldiverna - Kuredu 2
  • fru Hä

Hej!

KOmandoo är pytteliten. Är det riktigt m lug o ro man vill ha så är den förmodligen helt perfekt. Rummen är INTE lyxigare (bortsett från Watervillas som är väldigt nya o fina). De är faktiskt nästan exakt likadana som Beach villas o Jacuzzi villaspå Kuredu. samma ägare till öarna. Jag var en sväng på KOmandoo (igen) senast nu i april. Tre saker jag har emot Komandoo:

1. Vågbrytare runt hela ön
    2. Väldigt nära en bebodd ö, så utsikten på den sidan är inte mycket att ha.
    3. För dyr = för m pengar med tanke på vad man får.

MEN vill man ändå ha lugnet rekomenderar jag Reethi beach, Filitheyo, Medhufushi, mfl. Filitheyo är superduper!

mvh fru Hä

sarahkka76 skrev 2008-05-18 14:18:57 följande:
    Måste fråga, vad är skillanderna mellan Kuredu och Komandoo? Verkar inte vara så mkt, eller?
  • sarahkka76

Bling och fru Hä: tack så mkt för era tips! det hjälper en att välja rätt

Fru hä: vad är det för skillnad på beach villas och o´beach villas. den första fins inte med på kuredus hemsida. Har den bytt namn? Har fått av Micke på incden ett pris för två personer, två veckor i Kuredu, AI med flyg, sjöflyg, bokningsagift, beach villas eller o+´beach villas för 56900 :-
    Är det ett bra pris? Priset för en vecka är 39400:- Senska vi betala för dykning och bröllop separat.

• fru Hä
    sarahkka76 skrev 2008-05-20 15:10:38 följande:
    Bling och fru Hä: tack så mkt för era tips! det hjälper en att välja rätt Fru hä: vad är det för skillnad på beach villas och o´beach villas. den första fins inte med på kuredus hemsida. Har den bytt namn? Har fått av Micke på incden ett pris för två personer, två veckor i Kuredu, AI med flyg, sjöflyg, bokningsagift, beach villas eller o+´beach villas för 56900 :-Är det ett bra pris? Priset för en vecka är 39400:- Senska vi betala för dykning och bröllop separat.
    Hej!

Beach villas är de "gamla" (ändå jättefina) som ligger i centrum av ön. Jättefin strand, men annars är O-villas MYCKET finare. Vi bodde i O-villa (också en typ av beach villa, bara nyare, byggda i höstas) i april och älskade det. Lugnt, privat, poolen på nya o-resort helt otrolig och restaurangdelen osv är minst 2 klasser bättre än om ni bor i "vanlig" beach villa. Ni får m mer för pengarna tycker jag. Enda nackdel med O-villas är att stranden inte är lika fin, mend et är INTE långt till den ABSOLUT bästa delen av Kuredu vid Jacuzzi villas 240-260. Typ 3 miknuters prom. Bästa O-villa = nr 268 (vi hade 273). Jag förstår att det låter mycket, men all inclusive är jätteskönt att ha och det är HELT fantastiskt. Många öar har höjt priserna rätt rejält (även Kuredu) pga att dollarn står så himla lågt. Vill ni dyka har ni definitivt hamnat rätt. Dykcenter i världsklass och många otroliga dykplatser. Kanuhura corner, Fushivaru Kandu, Kuredu Express mfl.

Lycka till!

fru Hä
  • fru Hä
    sarahkka76 skrev 2008-05-20 15:10:38 följande:
    Bling och fru Hä: tack så mkt för era tips! det hjälper en att välja rätt Fru hä: vad är det för skillnad på beach villas och o´beach villas. den första fins inte med på kuredus hemsida. Har den bytt namn? Har fått av Micke på incden ett pris för två personer, två veckor i Kuredu, AI med flyg, sjöflyg, bokningsagift, beach villas eller o+´beach villas för 56900 :-Är det ett bra pris? Priset för en vecka är 39400:- Senska vi betala för dykning och bröllop separat.
    ps åk INTE bara en vecka. Ni kommer att ångra er bittert!

ds
  • Mauk

Hej.

Hur är vädret på Maldiverna i augusti. Vi gifter oss i början av augusti och sticker på "honeymoon" nästan direkt.
    Har en offert från indcen för 2 veckor i Beach Villas, men är lite osäker då det är mycket pengar om det kommer regna och blåsa halva tiden.

MVH
    Christoffer

• sarahkka76

fru Hä skrev 2008-05-20 15:57:00 följande:

Hej!Beach villas är de "gamla" (ändå jättefina) som ligger i centrum av ön. Jättefin strand, men annars är O-villas MYCKET finare. Vi bodde i O-villa (också en typ av beach villa, bara nyare, byggda i höstas) i april och älskade det. Lugnt, privat, poolen på nya o-resort helt otrolig och restaurangdelen osv är minst 2 klasser bättre än om ni bor i "vanlig" beach villa. Ni får m mer för pengarna tycker jag. Enda nackdel med O-villas är att stranden inte är lika fin, mend et är INTE långt till den ABSOLUT bästa delen av Kuredu vid Jacuzzi villas 240-260. Typ 3 miknuters prom. Bästa O-villa = nr 268 (vi hade 273). Jag förstår att det låter mycket, men all inclusive är jätteskönt att ha och det är HELT fantastiskt. Många öar har höjt priserna rätt rejält (även Kuredu) pga att dollarn står så himla lågt. Vill ni dyka har ni definitivt hamnat rätt. Dykcenter i världsklass och många otroliga dykplatser. Kanuhura corner, Fushivaru Kandu, Kuredu Express mfl. Lycka till!fru Hä
    Okej men då förstår jag bättre. Men vad är koamas beach villas då? fråga Micke om priset men fick bara svar på de andra två. Vi har valt att gifta oss undervatten via dykcentret, det känns som ngt för oss faktiskt. Sen ska vi boka 5 dyk vr med två tank.
    All inklusive känns verkligen som ngt är värt även om detär mkt pengar. Har svårt att bestämma oss om det ska bli en eller två veckor.
    När det gäller fickpengar? Hur mkt ska man ta med sig när man ändå har AI?
    Hela kalaset kostar oss ca 62000 :- jag lär råna en bank hehe
  • sarahkka76

fru Hä skrev 2008-05-20 15:58:18 följande:

ps åk INTE bara en vecka. Ni kommer att ångra er bittert!ds
    aha, jag såg det nu. Då blir det två veckor
  • fru Hä
    sarahkka76 skrev 2008-05-21 11:00:27 följande:
    fru Hä skrev 2008-05-20 15:57:00 följande:
    Okej men då förstår jag bättre. Men vad är koamas beach villas då? fråga Micke om priset men fick bara svar på de andra två. Vi har valt att gifta oss undervatten via dykcentret, det känns som ngt för oss faktiskt. Sen ska vi boka 5 dyk vr med två tank.All inklusive känns verkligen som ngt är värt även om detär mkt pengar. Har svårt att bestämma oss om det ska bli en eller två veckor. När det gäller fickpengar? Hur mkt ska man ta med sig när man ändå har AI?Hela kalaset kostar oss ca 62000 :- jag lär råna en bank hehe
    Hej!

KOamas är namnet på en av de äldre restaurangerna. De är helt ok, men ligger inne på ön och kan bli jättevarma. Beach Villas som har Koamas som sin tilldelade restaurang har nummer 101-110 samt 201-210 och ligger i mitten av ön på varsin sida av piren. Mycket centralt. Dykerni kan det ju vara bekvämt, men de lägger i första hand familjer där eftersom barn under 12 inte är tillåtna på O-resort. O-villas är sprillans nya beach villas med O-restaurangen som sin tilldelade. Tilldelad (allocated) betyder ätt det är där man äter de måltider man har köpt hemifrån. Dvs har man halvpension går man alltid till t.ex. Koamas o äter frukost o middag. Det där med pengar är svårt. Har ni AI behöver ni inte så mycket. Se till att ha med lite dollar i små valörer till dricks (som ni lämnra på slutet, ev efter en vecka o sedan i slutet till roomboy o servitör t.ex.)
    Googla efter en karta över Kuredu så blir det MYCkET enklare!

Vi har gjort av med obscena mängder med pengar under våra 7 resor till Maldiverna (jag har inte vågat räkna efter...) men aldrig ångrat en enda spenderad krona! Vill dock poängtera att det är min personliga uppfattning

Lycka till!

fru Hä
  • sarahkka76

fru Hä skrev 2008-05-21 15:03:09 följande:

Hej!KOamas är namnet på en av de äldre restaurangerna. De är helt ok, men ligger inne på ön och kan bli jättevarma. Beach Villas som har Koamas som sin tilldelade restaurang har nummer 101-110 samt 201-210 och ligger i mitten av ön på varsin sida av piren. Mycket centralt. Dykerni kan det ju vara bekvämt, men de lägger i första hand familjer där eftersom barn under 12 inte är tillåtna på O-resort. O-villas är sprillans nya beach villas med O-restaurangen som sin tilldelade. Tilldelad (allocated) betyder ätt det är där man äter de måltider man har köpt hemifrån. Dvs har man halvpension går man alltid till t.ex. Koamas o äter frukost o middag. Det där med pengar är svårt. Har ni AI behöver ni inte så mycket. Se till att ha med lite dollar i små valörer till dricks (som ni lämnra på slutet, ev efter en vecka o sedan i slutet till roomboy o servitör t.ex.)Googla efter en karta över Kuredu så blir det MYCkET enklare!Vi har gjort av med obscena mängder med pengar under våra 7 resor till Maldiverna (jag har inte vågat räkna efter...) men aldrig ångrat en enda spenderad krona! Vill dock poängtera att det är min personliga uppfattning Lycka till!fru Hä
    Okej, det förklarar saken. Ja, vi vet inte riktigt hur vi ska göra än. Vi försöker bli gravida sedan 1 1/2 år tillbaka och vi vill inte avbryta projektet, men samtidigt så ska man boka snarast enkligt Micke. Så det blir svårt eftersom man inte vet hur situationen ser ut då. vi ska prata ihop oss och se hur vi löser det. Ev att v bokar till okt eller nov istället. Hur är vädret då?
  • fru Hä
    sarahkka76 skrev 2008-05-21 17:05:23 följande:
    fru Hä skrev 2008-05-21 15:03:09 följande:
    Okej, det förklarar saken. Ja, vi vet inte riktigt hur vi ska göra än. Vi försöker bli gravida sedan 1 1/2 år tillbaka och vi vill inte avbryta projektet, men samtidigt så ska man boka snarast enkligt Micke. Så det blir svårt eftersom man inte vet hur situationen ser ut då. vi ska prata ihop oss och se hur vi löser det. Ev att v bokar till okt eller nov istället. Hur är vädret då?
    November brukar vara bättre än oktober. I oktober "vänder vinden" vilket brukar leda till mer regn och blåst. Fast man vet aldrig på Maldiverna!
Svar på tråden Maldiverna - Kuredu 2