• 20080301

OT Fibromyalgi

Är det någon här som lider av fibromyalgi och den otroliga trötthet som kommer med den? Är det i så fall någon som vet om man kan göra något åt tröttheten? Den är värre än värken att leva med.

• Svar på tråden OT Fibromyalgi
  • Thailand 08

Jag kan inte ta nån sömnis ikväll annars hör jag inte väckarklockan.Ska klippa mej 9. vaknade 5 imorse så det funkar kanske att somna ändå

• MittiPrickBrud

ojdå, ja då får jag bara önska dig en god natt och hoppas att du faktiskt somnar.

annars får du gå hem o sova middag efter frissan

• MittiPrickBrud

natti natti, nu ska i alla fall jag försöka sova gott.....

• Thailand 08
    MittiPrickBrud skrev 2008-04-10 23:09:07 följande:
    ojdå, ja då får jag bara önska dig en god natt och hoppas att du faktiskt somnar.annars får du gå hem o sova middag efter frissan
    Hinner inte.Har massor att göra imorgon.Godnatt med dej o sov gott
  • Cissit

*Lilla M* skrev 2008-03-27 17:59:32 följande:

Hejhej ni alla!Jag är bara nyfiken (sjukgymnaststudent). Har ni testat vattengympa i varm bassäng? Funkar det något alls? Akupunktur ger de flesta sjukgymnaster, vad har ni för erfarenheter av det?Och så detta, med att många av er inte tycker att försäktningskassan tror på er och att läkarna inte bryr sig, hur har bemötandet varit från de sjukgymnaster ni mött?
    Jag har testat flera olika sådana varianter och gud vad dålig jag blev..blev sängliggande flera dagar efteråt, både med värk och utmattning...även fast jag gjorde försök med att inte ta ut mig lika hårt i bassängen. Jag reagerar jättenegativt på den mesta fysiska aktiviteten, klarar av ca 20 min promenad om dagen :(
    Har väldigt varierande erfarenhet från sjukgymnaster, har fått höra allt från "äsch det är inget farligt, bit ihop och ta i" till väldig sympati.
  • Cissit

Jag har fibromyalgi och har varit heltidssjukskriven i lite mer än två år nu. Har gått på smärtrehab på danderyd men kom aldrig tillbaks till arbetslivet, min mage pajade (de hittade en motorikstörning i tunntarmen som gör att jag får jättekramper ibland) och då tyckte de att jag var för sjuk för att börja arbetsträna. Nu har jag stått på mig och sett till att få komma till en ny smärtmottagning (på St Görans). De verkar ha en helt annan inställning och ett annat sätt att jobba på, lite mer alternativt kanske man kan säga. Det känns faktiskt bra att få testa nått nytt. Har nu påbörjat en akupunkturbehandling, har gått två gånger nu, får se vad det har för effekt.

När det gäller tröttheten skulle jag också bli tacksam för tips. Det enda jag kan säga har hjälpt mig är faktiskt sjukskrivningen. Att få lugn o ro runt omkring mig har gjort att jag mår mkt mkt bättre idag än för 2 år sedan då jag blev sjukskriven. Men ändå har jag perioder när jag är helt orkeslös. Att pressa sig till att göra saker fungerar inte i längden, det gör att jag får jordens bakslag med världens värk o trötthet som håller i sig jättelänge istället.

Lite måste man förstås göra, jag mår sämre av att inte göra nått alls också. Men jag kan inte pressa kroppen eller huvudet för fem öre :/

• 20080301

Jag har jätteont i hela min högra arm och kraftig huvudvärk, jag vet att jag måste jobba i morgon och jag kan knappt använda högerhanden.... Önskar att någon lyssnade på mig när jag säger att jag har så ont att jag knappt ens klarar av mitt liv utanför jobbet än mindre mitt jobb.... Jag vet att jag kommer att få lov att överanstränga hela armen i morgon för att kunna jobba, och så är cirkusen med sovande arm och smärta iång igen.

• Bridget Jones

Hejhej

Jag har inte läst hela tråden, men min mamma har fibromyalgi och hon har testat behandling med infrarött ljus - man ligger i en slags tunnel och blir varm och bestrålad med infrarött ljus. Det hjälper henne jättemycket mot tröttheten säger hon, men man måste gå flera gånger, helst en kur med 10 ggr då man går typ varannan vecka tror jag. Kostade henne ca 2000 kr för en 10-gångerskur.

• Cissit
    20080301 skrev 2008-04-13 18:38:41 följande:
    Jag har jätteont i hela min högra arm och kraftig huvudvärk, jag vet att jag måste jobba i morgon och jag kan knappt använda högerhanden.... Önskar att någon lyssnade på mig när jag säger att jag har så ont att jag knappt ens klarar av mitt liv utanför jobbet än mindre mitt jobb.... Jag vet att jag kommer att få lov att överanstränga hela armen i morgon för att kunna jobba, och så är cirkusen med sovande arm och smärta iång igen.
    Usch fy, jag lider med dig. Jag är jätteorolig för vad som ska hända när min rehabilitering är avslutad, om jag inte mår mkt bättre då så känns det inte som om jag kommer klara av både jobb och fritid (och då har jag inte ens några barn ännu).

Du måste ju kunna få någon att lyssna på dig! Har du provat att vända dig till någon annan läkare och förklara läget? Förresten, vart bor du? Kan tipsa om St Görans smärtmottagning i Stockholm, iaf jag tycker att jag (än så länge, är ganska ny där) har fått väldigt bra gehör hos dem och de hjälper mig på ett bra sätt med kontakten med försäkringskassan.
  • Thailand 08

Hur mår ni idag tjejer?
    Har haft så jäkla ont i ryggen sen igår så jag sitter nästan och lipar.Han knappt gå.*måste gnälla lite *

Svar på tråden OT Fibromyalgi