• 20080301

OT Fibromyalgi

Är det någon här som lider av fibromyalgi och den otroliga trötthet som kommer med den? Är det i så fall någon som vet om man kan göra något åt tröttheten? Den är värre än värken att leva med.

• Svar på tråden OT Fibromyalgi
  • Miss Sunshine

Är det ngn av er som kan rekommendera en läkare som har kompetens vad gäller fibromyalgi och liknande tillstånd, helst i Göteborgstrakten?

Min husläkare har väldigt lite kompetens i frågan och jag skulle verkligen vilja få kontakt med en läkare som jag kan ha kontinuerlig kontakt med. Har varit sjukskriven i snart ett år för svår nack-och muskelvärk samt migrän (dock ej fått en fibrodiagnos) och vill inget hellre än att bli bra, men får så lite hjälp från vårdc. Då jag inte heller får sjukpenning dfrån FK (då objektiva undersökningsfynd saknas enl handläggaren -inget blodprov visar att jag är sjuk) så ligger allt ansvar på mig själv och det är svårt när man är väldigt sjuk.

• Thailand 08
    Cissit skrev 2008-05-14 13:33:37 följande:
    Thailand 08 skrev 2008-05-14 10:17:33 följande:
    Styrkekramar till dig! Har du mkt ont eller är det något annat som är galet? :/
    Benen ,axlarna och fingrarna som värker
  • Cissit

Miss Sunshine skrev 2008-05-14 17:02:24 följande:

Är det ngn av er som kan rekommendera en läkare som har kompetens vad gäller fibromyalgi och liknande tillstånd, helst i Göteborgstrakten? Min husläkare har väldigt lite kompetens i frågan och jag skulle verkligen vilja få kontakt med en läkare som jag kan ha kontinuerlig kontakt med. Har varit sjukskriven i snart ett år för svår nack-och muskelvärk samt migrän (dock ej fått en fibrodiagnos) och vill inget hellre än att bli bra, men får så lite hjälp från vårdc. Då jag inte heller får sjukpenning dfrån FK (då objektiva undersökningsfynd saknas enl handläggaren -inget blodprov visar att jag är sjuk) så ligger allt ansvar på mig själv och det är svårt när man är väldigt sjuk.
    Jag har inga tips på läkare då jag bor i Stockholm, men mitt råd skulle vara att du söker dig till en smärtmottagning, där brukar de vara kompetenta, det är trots allt det de sysslar med, olika former av smärttillstånd.

Har så svårt att förstå mig på det där, smärta syns faktiskt inte på blodprover, när tusan ska de fatta det? Grrr! Jag blir så arg när jag tänker på det.

Hoppas att du snart får hjälp!
  • Catalina

hänger på här.....har i flera år dragits med en j-a värk i mina leder men har på det senare halvåret blivit värre....min värk började redan när jag var 8 år framför allt i knäna. Inga läkare har hittat några fel förräns häromdagen. Ingår i PILAprojektet så FK tyckte det var dags att utreda mig. Läkaren sa att jag har fibro och är utbränd(typiskt...jag gifter mig den 12 juli)......men i grund o botten har jag en sjukdom som heter Ehlers Danlorsyndrom(EDS) som är en medfödd ärftlig bindvävssjukdom. Jag har alltid haft överrörliga leder o varit duktig i gympa när jag var yngre. Vrickade alltid fötterna av mig så träskor är inte att tänka på. Nu har jag äntligen blivit tagen på allvar. men nu så lättar det nog så jag kan få den hjälp jag behöver. Jag har ett h-e vissa dagar.....går på voltaren för att döva värken lite...panodil,alvedon o ipren funkar inte längre....jag får ta dagen som den kommer o bara hoppas på att jag vaknar en morgon som jag inte har värk....hoppas nu på en varm o skön sommar för då kan jag existera o leva som alla andra.

• Miss Sunshine

Jag har en fråga ang undersökning av fibromyalgi. Ska få göra en fibromyalgiutredning, men först om tre mån då väntetiden är lång.

Har läst att man ska ha ont i minst 11 av 18 triggerpunkter. Min man försökte trycka på dessa punkter (läste på nätet var de fanns), men eftersom jag har så ont på flera muskelfästen redan innan så kände jag inte ngn direkt skillnad vid lätt tryck. Så frågan "Gör det ont när jag trycker här?" blir ju irrelevant då det gör så ont redan innan trycket. Men när han tryckte hårdare fick jag ännu ondare på dessa ställen några eller någon timma senare. Är det så här för er också?

• 20080301

När min läkare rör mina triggpunkter gör det så ont att jag vill slåss. Vissa av dom gör ont bara man snuddar dom.

Miss Sunshine skrev 2008-05-19 10:46:11 följande:

Jag har en fråga ang undersökning av fibromyalgi. Ska få göra en fibromyalgiutredning, men först om tre mån då väntetiden är lång.Har läst att man ska ha ont i minst 11 av 18 triggerpunkter. Min man försökte trycka på dessa punkter (läste på nätet var de fanns), men eftersom jag har så ont på flera muskelfästen redan innan så kände jag inte ngn direkt skillnad vid lätt tryck. Så frågan "Gör det ont när jag trycker här?" blir ju irrelevant då det gör så ont redan innan trycket. Men när han tryckte hårdare fick jag ännu ondare på dessa ställen några eller någon timma senare. Är det så här för er också?
  • Miss Sunshine

20080301,
    Har du ont på triggerpunkterna även när läkaren inte rör de? Bara att det förvärras av beröring.

• 20080301

Jag har alltid ont. Men jag har ont även där triggpunkterna inte sitter. Men på triggpunkterna kan jag inte ens klia mig för dte känns som om jag får ett enormt blåmärke då

Miss Sunshine skrev 2008-05-19 11:26:59 följande:

20080301, Har du ont på triggerpunkterna även när läkaren inte rör de? Bara att det förvärras av beröring.
  • Cissit

Jag har ont överallt men triggerpunkterna är extra känsliga. Hur känsliga de är varierar lite med dagsformen, som övrig värk, men de är alltid känsliga.
    Jag har gjort denna undersökning flera gånger och de har alltid kommit fram till att jag är väldigt känslig.

Man skriker högt när de trycker på triggerpunkterna, så ont gör det när man "träffar rätt".

På sista stället här har de också gjort en smärtmätning, de har en slags verktyg som de trycker emot punkterna och så får man säga till när det gör ont och då kan de läsa av på verktyget hur hårt de tryckt. Sen kollar de vart man ligger på en skala. Tydligen har jag väldigt låg smärtgräns enligt den undersökningen.

• Thailand 08

Denna j..la värk tar ju knäcken på en.Borde blivit bättre nu när värmen kom

• Cissit

Jag håller med Thailand :( Dessutom mår jag jättekonstigt av min nya medicin, men det är väl bara att bita ihop.

• Thailand 08
    Cissit skrev 2008-05-22 12:52:19 följande:
    Jag håller med Thailand :( Dessutom mår jag jättekonstigt av min nya medicin, men det är väl bara att bita ihop.
    det blir säkert bättre när du tagit den ettag
  • Cissit

Ja jag hoppas på det. Speciellt eftersom jag ska dubbla dosen om några veckor...

• Thailand 08

Haft sån värk sen igårkväll att jag bara sitter o lipar.Tog en citodon ,men den hjälper inte blir bara snurrig och illamående

• Cissit

Thailand 08 skrev 2008-05-25 12:17:37 följande:

Haft sån värk sen igårkväll att jag bara sitter o lipar.Tog en citodon ,men den hjälper inte blir bara snurrig och illamående
    *kramarpå* Hoppas det har lugnat sig under dagen
  • Astrogirl

Miss Sunshine skrev 2008-05-14 17:02:24 följande:

Är det ngn av er som kan rekommendera en läkare som har kompetens vad gäller fibromyalgi och liknande tillstånd, helst i Göteborgstrakten? Min husläkare har väldigt lite kompetens i frågan och jag skulle verkligen vilja få kontakt med en läkare som jag kan ha kontinuerlig kontakt med.
    Om du tar kontakt med Sveriges fibromyalgiförbund så har de en lokalförening i Göteborg och där finns det antagligen personer som har koll på var det finns läkare som har den kompetens som du söker.

www.fibromyalgi.se/

Sveriges fibromyalgiförbund är en intressorganisation för personer med fibromyalgi.

Kan även vara ett bra tips till andra med fibromyalgi att ta kontakt med sin lokalaförening så att man slipper vara ensam med sin smärta utan istället träffa andra människor som "vet" hur det är.
  • Miss Sunshine

Astrogirl,
    Jag har mailat de och blivit rekommenderad Gottfriesmottagn. Har fått tid där, tyv är kön 3 mån, men är de bra är det värt att vänta.

• janedoe

Hur länge har ni haft er värk och/eller trötthet?

Har haft min så länge jag kan minnas, så jag känner mig liksom van vid den och kan aldrig säga HUR ont jag har. Jag vet ju inte, jag kan lika gärna ha så ont att någon som skulle få känna skulle ligga i soffan och kvida. Eller bara helt enkelt lite småont för en vanlig frisk, men enerverande värk. Åh, det är svårt. En skala på 1-10 är omöjlig för mig att fylla i för min dagliga överallt-i-kroppen-värk känner jag...

• 20080301

Jag är 36 år idag och jag har haft ont sen jag var 16 år...
    Har massiv värk nu igen är så jobbigt att inte få hjälp.

janedoe skrev 2008-05-28 17:35:18 följande:
    Hur länge har ni haft er värk och/eller trötthet?Har haft min så länge jag kan minnas, så jag känner mig liksom van vid den och kan aldrig säga HUR ont jag har. Jag vet ju inte, jag kan lika gärna ha så ont att någon som skulle få känna skulle ligga i soffan och kvida. Eller bara helt enkelt lite småont för en vanlig frisk, men enerverande värk. Åh, det är svårt. En skala på 1-10 är omöjlig för mig att fylla i för min dagliga överallt-i-kroppen-värk känner jag...
  • Cissit

Om jag tänker tillbaks så har jag haft ont i kroppen i princip hela livet, men inte fullt lika utbrett...det började jävlas på riktigt för typ 2,5 år sedan, både med tröttheten, smärtan och alla andra elaka symtom.

Svar på tråden OT Fibromyalgi