• 20080301

OT Fibromyalgi

Är det någon här som lider av fibromyalgi och den otroliga trötthet som kommer med den? Är det i så fall någon som vet om man kan göra något åt tröttheten? Den är värre än värken att leva med.

• Svar på tråden OT Fibromyalgi
  • Cissit

Thailand 08 skrev 2008-04-23 21:50:02 följande:

Tradolan hjälpte inte,jag blev yr o konstig.Jag ska bara ta citodonen när det är som värst.Som nu från söndag till idag.Hon tryckte ju på alla triggerpunkterna och det var som att trycka på ett blåmärke.Och spänd + öm i alla muskler...men det blir väl bättre när värmen kommer.Thailands klimatet har jag nästan klarat mej på till nu ( i nästan 2 månader)
    Åh vad härligt! Jag mår också bättre av värmen, men det måste vara rätt värme, det får inte bli för varmt och fuktigt heller då blir jag dödsdålig.

Att flytta till ett varmare klimat känns ibland väldigt lockande, men min förra läkare (som forskar om fibro) sa att den förbättringen man får när man tex åker utomlands är tillfällig och beror mer på miljöombytet. Tydligen hade de gjort tester med tvillingar med fibromyalgi där en hade fått bo i nordiskt klimat och en i varmt klimat....båda mådde likadåligt, men båda mådde bättre när de åkte o hälsade på varandra. Men jag vet inte om jag tror på det där riktigt, nästan alla jag känner som har fibro mår bättre av värmen och jag tror visst att man kan få en förbättring som håller i sig.

Visserligen så talar väl statistiken lite emot det, det finns tydligen lika många med fibromyalgi i varmare länder som i kallare....Men iaf, jag vill ändå inte tro på det! :)
  • Thailand 08

Det är nog både klimatet och att man slipper alla "måsten" och stress mm.Och framförallt hushållsarbetet

• 20080301

Tyvärr blir min värk ännu värre i värmen.

• Thailand 08
    20080301 skrev 2008-04-24 19:19:13 följande:
    Tyvärr blir min värk ännu värre i värmen.
    Men vad tråkigt! Ja ibland har man bara lust att ge upp
  • Cissit

Usch jag har så himla ont o känner mig helt orkeslös :/ Har jordens ångest för jag ska åka in till stan imorrn, resorna är så jobbiga (trots att det bara är 17 minuter och inga byten på tunnelbanan). Men jag vill samtidigt inte missa akupunkturen.

Har varit tokhängig o haft ont i huvudet o kroppen hela veckan och på söndag ska jag köra bil upp till Järvsö för att fira min syster student, hoppas verkligen att det blir bättre tills dess...

• Thailand 08
    Cissit skrev 2008-04-24 22:06:44 följande:
    Usch jag har så himla ont o känner mig helt orkeslös :/ Har jordens ångest för jag ska åka in till stan imorrn, resorna är så jobbiga (trots att det bara är 17 minuter och inga byten på tunnelbanan). Men jag vill samtidigt inte missa akupunkturen. Har varit tokhängig o haft ont i huvudet o kroppen hela veckan och på söndag ska jag köra bil upp till Järvsö för att fira min syster student, hoppas verkligen att det blir bättre tills dess...
    Usch då! Hoppas akupunkturen hjälper.jag har haft ett h-vete sen i söndags
  • Thailand 08

Lika jävligt idag oxå :(
    Hur gick det med akupunkturen?

• Cissit

Thailand 08 skrev 2008-04-25 10:36:35 följande:

Lika jävligt idag oxå :(Hur gick det med akupunkturen?
    Jag har inte varit iväg än, ska gå till tunnelbanan om 40 minuter ungefär. Tror inte akupunkturen kommer hjälpa idag, eller alltså, jag märker aldrig nått av det mer än att jag blir sämre ibland, men läkaren säger att man får se det som ett långsiktigt projekt. Iofs så tyckte han att man brukar börja märka skillnad efter ungefär 5 gånger och jag går min femte gång idag....vi får väl se.
  • Thailand 08

Tyckte värme behandling gav bättre resultat.Lycka till

• Cissit

Thailand 08 skrev 2008-04-25 12:30:06 följande:

Tyckte värme behandling gav bättre resultat.Lycka till
    Har du provat akupunktur också? Jag får värme från en värmelampa medans jag ligger med nålarna, men det kanske inte riktigt räknas som värmebehandling :) Hur gick en sån till?
Svar på tråden OT Fibromyalgi