• 20080301

OT Fibromyalgi

Är det någon här som lider av fibromyalgi och den otroliga trötthet som kommer med den? Är det i så fall någon som vet om man kan göra något åt tröttheten? Den är värre än värken att leva med.

• Svar på tråden OT Fibromyalgi
  • Thailand 08
    Cissit skrev 2008-05-09 12:13:25 följande:
    Usch jag känner mig så deppig. Har mått rent av skitdåligt senaste typ månaden. Kommer precis från ett utvärderingssamtal med min smärtläkare. Vi skulle utvärdera akupunkturbehandlingen för att se om den funkar eller inte. Och det gör den inte, så vi ska avsluta den :/ Känns surt för jag hade verkligen hoppats på att det skulle funka.Så nu vill han att jag ska börja äta medicin igen. Cymbalta som jag testat en gång förut. Åt det i en månad sen gav jag upp för jag upplevde ingen skillnad, förutom att jag hade grymma biverkningar i början. Men läkaren säger att jag måste prova en längre tid så vi kan gå upp till rätt dos och att biverkningarna kommer ge med sig. Över sommaren vill han att jag ska testa. Känns så himla trist eftersom jag äntligen hade blivit fri från nästan alla mediciner. Men det är sista utvägen säger han, och "vi kan ju inte låta dig må på det här sättet, eller hur?"Sen sa han att jag skulle gå på smärtkurs i höst och lära mig mer om min sjukdom som jag faktiskt ska leva med resten av mitt liv. Jag visste ju sen tidigare att det är stor risk att det är livsvarande, men det kändes så himla tungt att höra det från honom idag.Vi pratade en del om försäkringskassan och arbetsträning också. Känner mig så himla stressad över det, ska ha avstämmningsmöte i juli med dem. Det finns ju bara två alternativ, antingen så går jag tillbaks o börjar jobba igen, bättre ekonomi (inte ens säkert att jag får det heller)men stor risk för att jag kommer må sämre och inte orka med något utöver jobbet, det känns lite som om att börja jobba skulle vara som att bestiga mount everest just nu, eller så blir jag satt på aktivitetsersättning och får skitkass ekonomi.Bröt ihop totalt på vägen därifrån och satt och försökte hålla tillbaks tårarna på tunnelbanan på väg hem.Fy f*n vad jag hatar den här sjukdomen just nu!
    Kram! (vet hur det är)
  • Cissit

Tack Thailand, det behövdes verkligen :)

• Cissit

Är det någon som har erfarenhet av cymbalta förresten? jag åt det som sagt i en månad. Första veckorna var hemska, kunde inte sova, var helt nervös/rastlös/uppjagad, hade hjärtklappning, svettningar, darrningar, yrsel, såg suddigt och mådde allmänt konstigt..men det avtog efter ett tag som tur var. Men jag ser inte fram emot att börja en ny omgång. Tycker det är konstigt att man inte skulle hinna märka någon effekt på 1 månad men jag får väl ge det lite längre tid, om det går.

Har ju käkat tryptizol tidigare, i nästan 2 års tid. Det hjälpte bra mot sömnproblemen i början, inget mot värken, men effekten avtog sedan och jag kunde inte öka dosen heller för då fick jag hemska biverkningar som konstant migränliknande huvudvärk mm.

Berätta gärna om era erfarenheter av medicinering och andra behandlingsformer!

• madea

Jag har ätit cymbalta i ca 6 mån.Innan jag började med dessa hade jag ätit citalopram nåt år (åxå antidepp medicin ) så för mig var övergången till cymbalta problemfri.

Men saken är den för mig att jag kan inte påstå att jag märker någon skillnad med värken. Men däremot har jag hört många som fått bra resultat med cymbalta om de INTE ätit antidepp innan . Jag tyckte inte enns jag var/ är deprimerad, men varenda gång då jag försökt sluta så förstår jag hur det är ställt.... Så för tillfället ifrågasätter jag inte enns denna form av medicin.

Men vid ingången av citalopram mådde jag väldigt skumt... yr, illamående osv. jag har gjort som du å slutat med "medicinen" avbrutit behandlingen efter högst nån månad.

Detta är första gången jag kan utvärdera antidepp (som jag alltid varit starkt emot ) på mig själv. å det är bara att inse det är en fantastisk skillnad! Inte så att allt är bra över en natt med värk osv, men det är när jag blickar TILLBAKA efter en tid så är skillnaden stor. Har tom trott att det varit "lyckträffar". Jag provade att sluta efter 2 år igen då tyckte det var dax jag mådde ju bra förutom värkelände , å deprimerad var jag ju inte..... ja inte vet jag, men värken blev betydligt värre å jag blev DÅ konstig å kände inte igen mig själv. Intalade mig att det var biverkningar av nedtrappningen så jag härdade ut i nästan 4 mån. Men sen fick jag rådet att börja igen å jag kunde inte stå emot . Inom en vecka ! föll bitarna långsamt på plats igen. Så nu törs jag inte sluta igen........

Jag har accepterat att jag äter dessa nu. Har även accepterat att jag får komplittera med citodon vid behov, eller tradolan. För mig var detta ett stort nederlag då jag inte vill tro på tabletter som en lösning, men har man ont å man har provat det mesta då är det skönt att få vila från smärtan ibland. jag tror att det gäller att lyssna på kroppen å hitta något mellanting. Jag tar mina värkdagar ibland, bara för att slippa trappa upp medicin vilket ju leder till ökat mediciintag. Det här fungerar för mig iaf..... men jag kommer aldrig att ge upp hoppet om att bli värfri genom "naturliga" vägar.....

• Cissit

Jag känner mig också "anti" mot att käka massa tabletter, var så himla glad att jag blev av med allt utom levaxinet (för sköldkörteln, det blir jag aldrig av med)när jag bytte läkare. Så det känns enormt motigt nu.
    För mig är cymbaltan enbart för värken (och kan ha effekt på välbefinnandet i övrigt sa han). Jag har blivit utredd av psykiater och de anser inte att jag är deprimerad, men visst är ju humöret lite upp o ner och jag har perioder när jag känner mig väldigt nere, som nu, så det kanske inte är helt fel ändå. Ahja får väl se om det funkar bättre denna gång, tog första tabletten igår, har sovit skitkasst inatt och känner mig skakis o lite uppjagad idag.

• Thailand 08

cymbalta har jag inte ens hört talas om.
    Jag har Citodon + Cipralex.Lergigan ibland för att kunna sova
    Tryptizol har jag med testat utan bra resultat

• madea

jag äter åxå levaxin!Sen ca 10 mån tillbaks) Fick höra att jag hade en underfunktion på sköldkörteln. Undra om allt hänger ihop ? Det tror jag.....

cissit, styrkekram till dig, hang in there!!det vänder, även om det är en liten tröst....

• Cissit
    madea skrev 2008-05-12 16:32:45 följande:
    jag äter åxå levaxin!Sen ca 10 mån tillbaks) Fick höra att jag hade en underfunktion på sköldkörteln. Undra om allt hänger ihop ? Det tror jag..... cissit, styrkekram till dig, hang in there!!det vänder, även om det är en liten tröst....
    Jag har hört att de verkar tro att flera såna här sjukdomar verkar hänga ihop...jag har även en motorikstörning i tarmen som de verkar tro kan hänga ihop med resten.

Tack för ert stöf :)
  • Cissit

Thailand 08 skrev 2008-05-14 10:17:33 följande:

Idag är ingen bra dag
    Styrkekramar till dig! Har du mkt ont eller är det något annat som är galet? :/
Svar på tråden OT Fibromyalgi