• Miss Mohlin

Kuvertavg.????

Hej alla glada!!

Tänket höra vad ni anser om kuvertavgift på bröllopsfesten?? Vi har funderat lite, kanske runt 300 kr? vad tycker ni är lämpligt? Tacksam för alla svar!

Kram på er!

• Svar på tråden Kuvertavg.????
  • Liwa76

Filifjonkan:
    Ok, då vet jag det.

• grabbarna

jag vet ett par som gick plus tack vare kuvertavgiften så det är nog mycket därför jag är så negativ till det för det slutade med att gästerna även betalat klänning och ring och inte bara maten.maten gick på 200:- men avgiften var på 400:- sniket så det är inte sant

men en lagom kuvertavgift kan jag ändå gå med på men 3-400:- är i mitt tycke alldeles för mycket, för det tillkommer som sagt ofta andra utgifter också

• Vicka81

Jag köper inte riktigt argumentet att man "bestämmer" vad gästerna ska ge en i bröllopsgåva. Tycker att specificerade önskelistor är samma sak och man gör ju en gåva till brudparet som DE vill ha för deras skull inte något som man själv vill ge för att man tycker att de vill ha det... hmm... svamligt... vet inte hur jag ska förklara?

• Vicka81

... ska oxå säga att jag ÖNSKAR verkligen att vi hade haft råd och möjlighet att bjuda alla... är väl därför jag reagerar så starkt och personligt..

• Balinda

Fast en önskelista är en önskelista och ingeting annat. Då ger man gästen i alla fall valet att köpa något som passar deras plånbok. Och hittar man inget där får man hitta på nåt annat.
    Ju mer jag tänker på det desto mer fel tycker jag att det är med kuvertavgift.

• The Bumblebee

grabbarna skrev 2008-02-13 10:33:53 följande:

jag vet ett par som gick plus tack vare kuvertavgiften så det är nog mycket därför jag är så negativ till det för det slutade med att gästerna även betalat klänning och ring och inte bara maten.maten gick på 200:- men avgiften var på 400:- sniket så det är inte santmen en lagom kuvertavgift kan jag ändå gå med på men 3-400:- är i mitt tycke alldeles för mycket, för det tillkommer som sagt ofta andra utgifter också
    Låter ju riktigt sniket och man tar en kuvertavgift för att gå med vinst!?! Tycker oxå att 300-400 kr är mycket som kuvertavgift.

Jag kan hålla med om att man bjuder till bröllop - men som gäst bidrar jag gärna till en trevlig fest! Och slipper ha ångest över bröllopspresenten! Detta sticker inte i ögonen på våra bekanta - skönt!
  • Filifjonkan2

som vicka81 skriver så håller jag med henne vi har inte råd att bjuda våra gäster fast det hade jag velat men så är inte fallet och jag tänker inte låna pengar till dagen... eftersom vi ska ha ett stort bröllop ca 100 gäster så blir det såndanna ofantliga summor....jag har ändå försökt hålla ner kostnaderna men hur jag än vred och vände på det så landade kuvertavgiften på den summan.. det kan tyckas mycket men vi har skrivit att vi vill inte ha presenter och att den viktigaste gåvan är deras närvaro så givetvis om någon skulle ringa och säga att de inte har råd så får vi väl ta en diskussion men för att inte vi ska gå i personlig konkurs så blev alternativet en kuvertavg.

• Liwa76

Filifjonkan:
    Det är just sådana argument som får mig ännu starkare i min uppfattning.

Jag kan öht inte förstå att man ordnar ett bröllop för 100 personer om man inte har ekonomin till det! Då får man väl helt enkelt bita i det sura äpplet och bjuda färre eller göra det enklare!

I hela livet måste man ju anpassa sig efter vilken ekonomi man har. Man kan inte köpa en 3-miljonersvilla om man inte har pengar, man kan inte resa utomlands om man inte har råd och man kan inte ordna ett 100-personersbröllop med 3-rätters om man inte har råd. Så ser jag på det.

Återigen, det här är en diskussion där det är öppet för alla att säga vad de tycker. Jag respekterar ditt beslut och dina åsikter även om jag inte håller med.

• Filifjonkan2

jo jag håller med dig liwa76 det gör jag men jag kan ärligt säga att vi kommer inte att gå plus och vi har budgeterat för att gifta oss,men eftersom antalet gäster blev så många så är det svårt att hålla ner budgeten ??? vad har ni andra för budget om jag får fråga...

• Balinda

vi var 92 personer och det gick på ca 35000. då bjöd vi på allt ink fri bar. lagade all mat sjävla.

jag belv så nyfiken så jag gjorde en liten undersökning här på jobber.
    vi är 47 som jobbar här. 45 sa NEJ till kuveravgift. 2 sa att dem skulle kunna tänka sig det om det är en rimlig summa.

Svar på tråden Kuvertavg.????