• Miss Mohlin

Kuvertavg.????

Hej alla glada!!

Tänket höra vad ni anser om kuvertavgift på bröllopsfesten?? Vi har funderat lite, kanske runt 300 kr? vad tycker ni är lämpligt? Tacksam för alla svar!

Kram på er!

• Svar på tråden Kuvertavg.????
  • Filifjonkan2

vi har valfri klädsel, ett enkelt bröllop men allt kostar och istället för presenter som skräpar i nått skåp så blir pengar det bästa alternativet

• Liwa76

Filifjonkan:
    Vad betalar ni per kuvert till restaurangen?

• The Bumblebee

Miss Mohlin skrev 2008-02-12 19:34:53 följande:

Hej alla glada!!Tänket höra vad ni anser om kuvertavgift på bröllopsfesten?? Vi har funderat lite, kanske runt 300 kr? vad tycker ni är lämpligt? Tacksam för alla svar! Kram på er!
    Jag har tidigare varit helt emot kuvertavgift. Tyckte att det kändes helt fel. Var t.o.m. lite småsur när vi var på första bröllopet som tillämpade detta. MEN efter ett flertal bröllop i bekantskapskretsen så föredrar vi (jag å min m2b) numera kuvertavgiftsbröllop.
    Det har inte varit några hutlösa summor. Våra vänner som hade ett enkelt bröllop, hade en kuvertavgift på 200 kr/pers. Tror ärligt talat inte att vi åt för de pengarna... Men om vi hjälpte till att möjliggöra deras bröllopsfest så var det bland de bästa presenterna de kunde få.

Har aldrig varit med om att brudparet både önskar sig presenter och har kuvertavgift. Utan det ena har alltid uteslutit det andra.

Det är skönt att man känner sina vänner så pass väl (och att alla har gjort på ungefär samma sätt) för ingen kommer att rynka på näsan (eller snacka skit som det antyddes tidigare i tråden) när de får vår inbjudan med informationen om kuvertavgift.
  • Filifjonkan2

liwa frågade:
    vad maten kostar: vi betalar för förrätten, varmrätt
    195;-/kuvert och då tillkomer en fraktavgift på 600 eftersom vi ska hålla till en bit utanför stan..sen tillkomer givetvis vin/öl/kaffe/avec tårtan

• Vicka81

Jag ska förtydliga lite hur vi resonerar och tänker nu när jag inte ser i kors av trötthet. Jag och min m2b har länge sparat och planerat. På vägen har vi fått en liten dotter (planerad och önskad) och det gör att vi mer än någonsin känner att vi inte vill vänta längre! Skulle vi bjuda på hela kalaset skulle vi få spara ytterligare 7-8 år. Vi ska absolut inte ha ett flådigt bröllop utan har valt budgetlösningar rakt igenom. Ingen dyr diamantring, begagnad klänning, ingen resa och bröllopssvit osv. Däremot vill vi verkligen bjuda till en pangfest för bröllop är verkligen värda att fira! Och vi vill göra det med alla vi tycker om. Hur skulle vi kunna förklara förklara för släkt och vänner att de endast är inbjudna till vigseln för vi har inte råd att bjuda in de till fest? De skulle bli superledsna för de vill verkligen fira oss och älskar bröllop lika mycket som vi. Vi är inte snåla på något vis och bjuder gärna hem folk på middag och anordnar andra fester utan att ta betalt av våra gäster men nu kan vi helt enkelt inte få ihop det. Jag tror även (man känner ju sina egna gäster) att våra gäster hellre betalar 350:- och får en helkväll inkl. god mat och fri dryck hellre än att de får korv och makaroner (liknelse!) alternativt betalar 150:- och får en halvdan kväll. Så resonerar vi iaf och det "stickprov" ur vår gästlista som vi diskuterat detta med håller med oss. Än en gång måste jag förtydliga att gärsterna betalar inte en krona i vårt bröllop eller festlokal eller liknande utan de betalar en del av sin mat och dryck. Barnen, som alla är inbjudna, kommer gratis.

• Liwa76

Filifjonkan:
    Då kommer det alltså bli så att gästerna inte bara betalar maten utan även saker runt omkring (ring, klänning m.m.) Stämmer det?

• Filifjonkan2

nej... utan lokal underhållning INTE det vi lägger ut på oss själva utan bara det som går till gästerna jag håller helt med vicka81 kunde inte ha uttryckt mig bättre själv...

• Vicka81

Jag tror att detta är den bästa "presenten" man kan ge de brudpar som inte riktigt har råd, att de får möjligheten att ha sin typ av bröllop och "bjuda" in alla sina vänner och släkt, det är verkligen "once in a lifetime" för oss... istället för saker som ska stå undangömda i skåp och liknande...

• Liwa76

Vicka81:

Tack för din förklaring. Jag förstår precis hur ni tänker och om ni och era vänner/släktingar är nöjda med den lösningen så är det verkligen kanon!

Att jag sedan inte riktigt håller med dig är en annan sak. Alla måste få tycka som de vill och om man är tillräckligt säker i sitt beslut så blir man inte osäker för att man läser om andra åsikter i saken.

Tycker det är en intressant frågeställning som ts hade och vi har fått höra många bra argument från båda sidor. De flesta verkar vara för kuvertavgift, och det är ju toppen för er som ordnar det!

• Balinda

jag förstår fortfarande inte hur man kan jämföra med vad folk skulle ha lagt ut om dem gick på restauang med att bli bjuden till ett bröllop. Det är inte samma sak. MAn blir bjuden på bröllop och då ska man inte behöva betala. Det kostar ändå även om man nu inte ska ge present. Många köper nya kläder, kanske reser för att komma till bröllopet.
    Ja alla gör ju som dem vill men så resonerar jag.
    600 kr för ett par eller mer kanske man inte alls har tänk att lägga på en present.
    Önska ett fest bidrag i stället så kan folk ge det dem vill. Ser mycket snyggare ut och sticker inte i ögonen på¨folk. För det komemr det att göra det kan jag lova.

Svar på tråden Kuvertavg.????