• Miss Mohlin

Kuvertavg.????

Hej alla glada!!

Tänket höra vad ni anser om kuvertavgift på bröllopsfesten?? Vi har funderat lite, kanske runt 300 kr? vad tycker ni är lämpligt? Tacksam för alla svar!

Kram på er!

• Svar på tråden Kuvertavg.????
  • misstrixie

Jag är bjuden på knytisbröllop i vår och ärligt talat känns det mycket roligare än om brudparet skulle ha bett oss betala motsvarande summa för middagen. Tror det kommer att bli toppen!

• Manikos

Är också "i mot" kuvertavgift. Skulle aldrig vägra gå på någon annans bröllop om de nu valde att göra det på det viset men skulle aldrig välja ett sådant upplägg själv! Skulle vänta ett år extra och spara lite till istället, till och med ta ett lån om det behövdes men INTE kräva pengar av våra vänner.

• lycklig78

Oj, hur kunde man gissa att det skulle vara samma människor som säger mot sig själva igen... Suck!

Snälla nån, 600:-/par är väl inte mycket. Jag har en normallön och tycker att får man inbjudan till ett bröllop 3 mån innan så kan man väl skrapa ihop till det???

• Bluebride

det skulle inte gå för min bror, de e 2 vuxna med 4 barn

• Liwa76

Lycklig78:
    Vem säger emot sig själv och på vilket sätt?

Jag skulle lätt kunna skrapa ihop 600:-. För mig handlar det inte om det, vilket du nog förstår om du läser mina inlägg.

• lycklig78
    Liwa76 skrev 2008-02-12 21:31:37 följande:
    Lycklig78:Vem säger emot sig själv och på vilket sätt?Jag skulle lätt kunna skrapa ihop 600:-. För mig handlar det inte om det, vilket du nog förstår om du läser mina inlägg.
    Ta inte åt dig Liwa76. Nu ska jag inte ha kuvertavgift så jag lägger inte ner så mycket energi på denna tråd. Men jag kan säga så här. Det skulle vara jättemånga av mina vänner och släktingar som skulle bli besvikna om vi åkte utomlands och gifte oss. (Som jag ville ifrån början). Alltså, begär man att någon ska ha bröllop, så kan man inte förvänta sig 3-rätters och fri bar. Vissa kan nog tänka sig att ha kuvertavgift för att inte "stänga ute" någon. Tycker ni inte att det är upp till var och en hur man gör? Visst, Miss Molin frågar men måste man låta som att:

Har du inte råd så borde du inte gifta dig!

Tänk på vad ni skriver för en gångs skull.
  • Bluebride

håller med, har buffé vilket är bra alternativ då man kan bjuda på både kött, fisk, fågel och vegetariskt

lycklig78 skrev 2008-02-12 21:40:09 följande:
    Ta inte åt dig Liwa76. Nu ska jag inte ha kuvertavgift så jag lägger inte ner så mycket energi på denna tråd. Men jag kan säga så här. Det skulle vara jättemånga av mina vänner och släktingar som skulle bli besvikna om vi åkte utomlands och gifte oss. (Som jag ville ifrån början). Alltså, begär man att någon ska ha bröllop, så kan man inte förvänta sig 3-rätters och fri bar. Vissa kan nog tänka sig att ha kuvertavgift för att inte "stänga ute" någon. Tycker ni inte att det är upp till var och en hur man gör? Visst, Miss Molin frågar men måste man låta som att:Har du inte råd så borde du inte gifta dig!Tänk på vad ni skriver för en gångs skull.
  • grabbarna

alla har ju inte normallön eller hur? det finns arbetslösa, sjukskrivna, föräldralediga, studerande.

går man tex på en kompis bröllop eller kanske en barndomskamrat som man inte träffat på flera,flera år känns det itne givet att köpa en present för 600:- eller så går man ihop med ngr andra men det fungerar ju inte om man har kuvertavgift ok amn kan stanna hemma men man kanske vlii gå och dela den dagen även om man har en skral ekonomi och det ahndlarsom sagt inte alltid bara om festen det kan vara resa, kläder, hundpensionatsavgift och en massa saker..

• Liwa76

Ok. Jag tycker att folk får göra precis hur de vill, utom att ta betalt av gästerna Fast det kan ju inte jag bestämma...

Men några synpunkter på om man gifter sig utomlands, i rådhuset, ensamna på stranden eller flådigt på ett slott, det har jag absolut inte!

• tolonta

Jag skulle aldrig i livet kunna med att ta ut kuvertavgift, och det skulle kännas väldigt olustigt att gå på ett sådant bröllop. Särskilt om brudparet har bjudit massor av folk och klämmer till med sittande trerätters till alla... Jag skulle nog inte säga något då, men jag skulle allvarligt funderat över hur dessa personer tänker eftersom allt pekar på att de vill göra sig till genom att ha ett bröllop de inte mäktar med att betala för. Min åsikt är att har man inte råd att bjuda på det bröllop man faktiskt bjuder in till så får man skära i kostnaderna, gästerna, spara ihop pengar eller ta ett lån (som andra har skrivit i denna tråden, "rätta mun efter matsäck" helt enkelt).

Men jag antar att ni som har kuvertavgift känner era gäster, och vet att de inte är arbetslösa, pensionärer, studenter, vanliga arbetande som råkat ut för (eller kommer råka ut för) bilhaveri/dyr tandläkarräkning/vattenläcka eller någon annan oförutsedd utgift som anstränger ekonomin...

Svar på tråden Kuvertavg.????