Kuvertavg.????
Hej alla glada!!
Tänket höra vad ni anser om kuvertavgift på bröllopsfesten?? Vi har funderat lite, kanske runt 300 kr? vad tycker ni är lämpligt? Tacksam för alla svar!
Kram på er!
Hej alla glada!!
Tänket höra vad ni anser om kuvertavgift på bröllopsfesten?? Vi har funderat lite, kanske runt 300 kr? vad tycker ni är lämpligt? Tacksam för alla svar!
Kram på er!
Vi kommer inte att ta betalt för våra gäster kan absolut inte tänka mig det . BJUDER man folk så ska de inte behöva betala.
Jag skulle nog själv gå på bröllop med kuvertavgift men jag skulle tycka att det kändes lite sniket.
Jag har varit på ett bröllop som vi fick betal 100 kr per person för alkoholen, skulle inte kunna ta betalt för det heller, men det är ju jag.
Förstår verkligen inte liknelsen mellan resturangbesök, det går ju verkligen inte att jämföra.
Vi funderar på att ta kuvert avgift,eftersom vi tycker att kostnaderna blir för stora,blir runt 40 000 fast vi tänker ta avgift,då ordnar vi med transport för gästerna till festen,sen bjuds det på drickat,jag skulle kunna bjuda min närmsta familj och närmaste vänner på kalaset men alla utöver,släktingar man aldrig ser osv det är bara av god ton jag bjuder dessa.....jag känner så att vill dom inte betala kuvert avgiften så behöver man inte,utan dom kan komma å vara med under vigseln.Sen förväntar vi oss inga presenter eftersom vi inte står för hela kalaset.
Vi hade inte kuvertavgift när vi gifte oss, men jag tycker att det är en bra idé. Alla vet att bröllop kostar pengar, och de flesta som gifter sig idag har allt de behöver till hemmet... och lite till
Jag bidrar gärna till bröllopsfesten, så länge summorna inte börjar bli orimligt höga. För mig personligen är det också värt en hel del att slippa springa runt på stan och leta efter en lämplig present. Sånt ogillar jag verkligen.
Phu, 300 kronor per person var i saftigaste laget......
de beror ju på hur mycket ni bjuder på .. men man "får" bara ta kuvertavgift om man bjuder på mat =/
dom dop jag varit på även mitt eget har vi haft en rätt ordentlig fest efteråt men just förberedelsen innan dopet är nästan gratis,villket nästan är omöjligt att ta bort vid ett bröllop,man kan dra ner på kostnaderna,vill säga sy sin egen klänning tex,jag ska få min uppsydd gratis,trodde det fanns billigare alternativ såsom att hyra men det var det inte,sen ska tärnorna ha kläder och bestman ska ha sin utstyrsel,blommor till tärnorna osv.....villket jag ser som en självklarhet när dom är med under vigseln att vi står för detta,men bröllopsfesten ser jag inte som en självklarhet,eftersom många gifter sig och sen far hem,festen är utöver bröllopet så jag tycker att man kan med gott samvete ha en avgift,men då därefter inte fövänta sig nån bröllops present,vi har inte bestämt hur vi ska göra än,det blir nog bra villket vi än väljer.
Utomlands 2008? skrev 2008-02-25 19:16:55 följande:
Vad är det som är så nödvändigt vid ett bröllop då?
linzen80, du nämner till exempel att det är viktigt för er att betala kläder och blommor till brudföljet. Varför inte skippa brudföljet, och ha råd att bjuda gästerna på mat istället?
Och det är helt okej att inte ha någon bröllopsfest. Men om man nu _bjuder_ till bröllopsfest, varför ser man då inte till att man kan bjuda på den?
vi hade 200 i kuvertavgift o avstod alla presenter
jag tycker att det är helt ok o då underlättar det ju för gästerna som kanske inte vet vad dmo skulle ha köpt annars...
Kan lägga till att det bara gällde de vuxna, (eller stora barn typ tonåringar)...mindre barn tog vi inte betalt för. Och summan motsvarade vad middan kostade/ person...inte mer än så.