Kuvertavg.????
Hej alla glada!!
Tänket höra vad ni anser om kuvertavgift på bröllopsfesten?? Vi har funderat lite, kanske runt 300 kr? vad tycker ni är lämpligt? Tacksam för alla svar!
Kram på er!
Hej alla glada!!
Tänket höra vad ni anser om kuvertavgift på bröllopsfesten?? Vi har funderat lite, kanske runt 300 kr? vad tycker ni är lämpligt? Tacksam för alla svar!
Kram på er!
Balinda:
Ja, det var mycket liknande åsikter
Om man tar ut en kuvertavgift så tycker jag att 300 kr är en väldigt lagom summa (borde bli mindre för små barn kanske). Dock skulle jag personligen ha svårt för att ta en kuvertavgift och dessutom förvänta mig presenter, utan det skulle bli antingen eller.
En tanke om det känns för kontroversiellt med kuvertavgift är att helt enkelt önska sig ett bidrag till bröllopskostnaden iställer för vanliga presenter.
Hoppas ni får ett fint bröllop!
tycker själv att 300:- kan vara lite häftigt för är du två blir det helt plötsligt 600:- + eventuell resa och kläder och beronde på hur nära man är köper man inte alltid en present för 600:-
och att säga att man går väl på restaurang är inte ett resonemang jag kan tycka är samma för går du på restaurang väljer du dels vilken mat du vill äta och det gör du inte på ett bröllop och dels väljer du inte heller vem du sitter med på ett bröllop vilket du gör om du går ut själv.
Jag gillar inte kuvertavgiftsfenomenet och tycker att 300 kr är väldigt dyrt. Alla går inte på restaurang heller. Min familj skulle aldrig gå på restaurang och betala så mkt om det inte var ngt väldigt speciellt (minns att vi åt ute på min 18-årsdag men det var väldigt knappt).
Jag och min fästman är studenter utan ngn som helst föräldrahjälp och vi kommer att spara ihop till bröllopet istället.
Balinda-håller med. För dyrt med tex 600 för oss två att gå på bröllop,det skulle vi inte köpa en present för......
Jag säjer ca 200/skalle.möjligen 250/skalle OM man alls ska ha betalt.....
går man på restaurang går man för att man är hungrig,på bröllop går man för att nån vän gifter sig.Lite skillnad!
Vi ska ha kuvertavgift på 200kr/person och ser inget fel i det. Har varit på en del bröllopp med avgift och inte hört några gäster som varit emot det på de bröllop jag varit på. OCh självklart förväntar jag inte att gästerna skall komma med present då vi har kuvertavgift...
Jag skulle inte vägra gå på ett bröllop med kuvertavgift eller ens reagera så mycket. Däremot så funderar jag ibland på om man låter gästerna betala för att man själv vill lägga bröllopet på en viss nivå som inte varit möjlig annars?
Alltså, personligen så skulle jag hellre ha ett enkelt men trivsamt bröllop med mycket "hemfixat" som vi hade råd att bjuda helt på, än ett tjusigt och pampigt som gästerna till stor del fick stå för. Men alla är vi förstås olika, huvudsaken är ju att både brudpar och gäster blir nöjda och glada.
ni som ska ha det...då är det istället för present isåfall eller? då ser jag det som ok. annars känns det lite fräckt att begära både kuvert och present...
Självklart undanber vi oss bröllopsgåvor (även om jag inte anser att kuvertavgiften är en gåva). Gåvan är ju att finnas på plats! Visst finns det de som missbrukar sin avgift men jag tror inte många går i vinst. För oss handlar det om en delbetalning.
Jag har aldrig hört att det "pratas" på de fester man fått betala sitt kuvert. Fy vad tråkigt att befinna sig i såna negativa kretsar, jag hade reagerat oerhört starkt om jag hade hört nåt sånt skitsnack! Då stannar man hemma!
Vicka81:
Vad menar du med "delbetalning"? Menar du att gästerna borde vara tacksamma för att de inte behöver betala allt som
bröllopet kostar? Tycker det är en oerhört tråkig inställning i så fall.
Och jag anser verkligen inte att jag befinner mig i några negativa kretsar. Tvärtom då mina vänner och släktingar BJUDER på sitt bröllop och inte låter gästerna betala SIN dröm. Jag har varit på bröllop som varit väldigt enkla och där gäster hjälpt till att göra mat m.m. men de har varit otroligt hjärtliga.
Nej, jag tycker ärligt talat att det är fömätet och snålt att gästerna ska betala ens fest. Det är inte en lika stor dag för dem som det är för de som gifter sig. Ordna den fest man har råd med istället! Det kan bli ett stort och supertrevligt bröllop som inte kostar massa pengar.