• Miss Mohlin

Kuvertavg.????

Hej alla glada!!

Tänket höra vad ni anser om kuvertavgift på bröllopsfesten?? Vi har funderat lite, kanske runt 300 kr? vad tycker ni är lämpligt? Tacksam för alla svar!

Kram på er!

• Svar på tråden Kuvertavg.????
  • tolonta

Kanske uttryckte mig litet slarvigt, men vad jag menar är att om någon av mina närstående bjöd på bröllopsfest, som de måste ta kuvertavgift för att finansiera, skulle jag nog bli väldigt förvånad om de inte ansträngt sig för att hålla ner kostnaderna genom att åtminstonde välja alternativ som är så ekonomiska som möjligt. Och trerätters sittande middag är inte alltid dyrare än buffé (särskilt inte om man gör mycket själv, och inte behöver betala för serveringen utan får hjälp med den). Men i 99 fall av 100 så är det nog dyrare, och då skulle jag (utifrån mina värderingar) tycka att de borde kompromissat litet istället, för att försöka undvika kuvertavgift. Det finns flera trådar om så kallade "budgetbröllop" (runt 15-20 000), och det verkar bli fantastiska bröllop - utan kuvertavgift...

JD08 skrev 2008-02-12 22:05:39 följande:
    Tolonta: Vad är det som säger att man "vill göra sig till" för att man bjuder på en sittande tre rätters middag fast det är kuvertavgift. En sittande tre rätters middag behöver inte alltid vara dyrare än en buffe men kanske för dyr för att brudparet skall ha råd att bjuda på hela kalaset... Om nu någon av mina vänner/familj skulle råka ut för en vattenläcka eller dyl. som gör att de för den skullen inte kan komma så hoppas jag dem hör av sig så vi får ordna det på något sätt, tror dock inte alla i min bekantskapskrets skulle få en så ansträngd ekonomi så att de inte har råd med en kuvertavgift på 200kr/pers.
  • Waterfall

Hej Miss Mohlin!
    Gör som du tänker och ta kuvertavgift! Jätteenkelt att vara gäst då man slipper tänka på present.
    Vi har varit på två bröllop då brudparet bara önskade sig pengar (till festen och till resa) och det tycker jag är svårare, då ska alla ha ångest över hur mycket man ska ge och flera undrade över om man kunde ge pengarna anomymt... Tycker faktiskt att det är rakare med kuvertavgift.
    Lycka till!

• Christine o Henrik

Vi ska också ha kuvertavgift på vårt bröllop, vi kommer ta 300 för de som vill ha vin och 200 för de som tar alkoholfritt. Då slipper de som inte vill dricka känna att de betalar för de som dricker vin... Sen tar vi ingen kuvertavgift alls för barn under 10. Känns som alla vi bjuder kan tycka detta är ok.

• grabbarna

det var ju en bra kompromiss för jag som inte dricker alkohol kan ibland tycka att det är trist jag får betala lika mycket för min läsk som bordsgrannarna betalar för sitt öl och vin...

Christine o Henrik skrev 2008-02-12 22:23:39 följande:

Vi ska också ha kuvertavgift på vårt bröllop, vi kommer ta 300 för de som vill ha vin och 200 för de som tar alkoholfritt. Då slipper de som inte vill dricka känna att de betalar för de som dricker vin... Sen tar vi ingen kuvertavgift alls för barn under 10. Känns som alla vi bjuder kan tycka detta är ok.
  • Årstafru

Hej alla!
    Måste bara tillföra ännu ett inlägg i tråden, min pappa sa i helgen att han tyckte att om man har en kuvertavgift på ett bröllop så är det mycket lättare för gästerna, i och med att då vet man att brudparet önskar sig en trevlig fest så att man som gäst inte behöver fundera på att köpa bröllops presenter...så jag håller med honom till viss del även fast jag och min m2b betalar kalaset... men jag måste också få tillägga att ett underbart bröllop behöver inte vara så kostsamt, bjud till det ni har råd och lust till. Det är inte nödvändigt att bjuda på allt och tänk på att om man tar en avgift av sina gäster så bjuder man inte... Slutligen så vill jag tillägga att det finaste bröllopet jag varit på hittills var hemma hos brudparets föräldrar i deras trädgård och deras familjer hade alla hjälpt till med mat och underhållning och resultatet var fantastiskt!

• tolonta

Jag kan tyvärr inte se det som att en kuvertavgift underlättar för gästerna (som då slipper köpa present), jag ser det snarare som ett tvång att "det här måste ni ge oss". En önskelista är ju exakt vad det står - vad man ÖNSKAR sig. Det är ju ingen kravlista... Och har man kuvertavgift har man ju faktiskt ställt krav på vad man ska få i present.

• Filifjonkan2

vi ska ha en kuvert avgift på 400 kr /pers och vi resonerade så att om man som par ska gå ut och äta så kommar man sällan under den summan om man ska äta förrätt,vin, varmrätt, vin, efterrätt avec de bröllop vi har varit på har legat kring den summan och en del har tyckt att det varit mycket pengar men det beror givetvis vad man jämnför med och man kan ju alltid tacka nej och då får ju man som brudpar ta det....men jag hoppas att de som vi bjudit tackar ja och att de inte grymtar över summan de slipper ju köpa presenter....

• avil

filifjonkan-nä,man antagligen rör ni er i de kretsar då som har råd med det,o anser att det ÄR okej! Då är ju allt frid o fröjd.
    Personligen går vi aldrig!? ut o äter en sån middag!
    med förrätt,varmrätt,efterrätt o avec mm........
    Men allt beror ju på hur man har det,vem man är o vad man prioriterar osv.
    Så alla gör ju som de vill.

• Evitas

klart man kan ta avgift om man vill de, så länge de inte e för dyrt.
    tycker de e värre då när folk har orimliga klädkrav, frack, hur många har frack o balklänning hängande hemma bara.

skriv att deras gåva till er e deras närvaro. kuvert avgift= inga krav på presenter. sen om folk ändå vill så e de upp till dom.

klart ni ska göra de om de e så ni vill göra.

Svar på tråden Kuvertavg.????