Kuvertavg.????
Hej alla glada!!
Tänket höra vad ni anser om kuvertavgift på bröllopsfesten?? Vi har funderat lite, kanske runt 300 kr? vad tycker ni är lämpligt? Tacksam för alla svar!
Kram på er!
Hej alla glada!!
Tänket höra vad ni anser om kuvertavgift på bröllopsfesten?? Vi har funderat lite, kanske runt 300 kr? vad tycker ni är lämpligt? Tacksam för alla svar!
Kram på er!
Jag kan förstå dina tankar angående kuvertavgift, och det låter ju som om dina närstående håller med dig. För egen del skulle jag absolut inte under några omständigheter ta kuvertavgift.
För mig skulle det kännas konstigt om brudparet tog in hela kostnaden för mat och dryck. Bjuder man till bröllop måste man ju räknat med att mat skulle gå på en del, så att gästerna ska täcka upp hela matkostnaden med sin kuvertavgift tycker jag är litet magstarkt. Ni borde kunna stå för en del av den.
Ett sätt att minska kuvertavgiften drastiskt är ju att inte bjuda på någon alkohol. Låt all alkohol säljas till självkostnadspris. Det är ju lätt för gästerna att välja bort alkohol om man inte anser sig ha råd, och jag tycker inte att man i något sammanhang ska kunna kräva att bli bjuden på alkohol - ens på ett bröllop. Bjuds det på vin och sprit så är ju det trevligt, men absolut ingen nödvändighet enligt någon etikett (enligt mig).
Sedan kan du ju överväga att ha buffé istället för förrätt och varmrätt, minskar kostnader för servering och är oftast billigare med buffé än förrätt och varmrätt. Kanske även kan göra något själv til buffén, som bara är att ta fram ur frysen den aktuella dagen. Någon kall ostpaj eller liknande (de har jättebra idéer i tråden för bröllop med budget 15-20 000 kr.
Då bör du ha kommit ner i en summa som ni antingen kan täcka med er budget, eller ta en betydligt mindre kuvertavgift för.
med tanke på att utöver kuvertavgiften så har vi budgeterat till 30 000 till eftersom många av gästerna kommer resande och måste bo någonstans så får de bo hos oss osv och det är nog med pengar för oss men tack för tipsen om hur man kan skära ner på kostnader allt sådant är jättebra tips just eftersom vi inte är miljonärer och kan bjuda på världensfest och an vill ju ändå känna att det är en speciell dag men det är ju inte lika med att det måste vara dyrt......
Jag skulle själv inte ta ut kuvertavgift, för det känns bara inte rätt. Samtidigt OM man gör det och tänker på vad man får så är 300 inte så mycket pengar (det har jämförts med restaurangbesök tidigare i tråden)
...har ingen som helst moralisk åsikt om kuvertavgift i sig (!!!) men vad man som brudpar kan ha i åtanke är att:
1) Det kostar en del att gå på möhippa/ svensexa.
2) Det kostar kanske en del att införskaffa kläder till ett bröllop (jo...det gör ju det, även som gäst )
3) Det kostar att köpa en eventuell present eller ge pengar till önskad resa...eller i betalbaren eller....
4) Det kan kosta att "frakta" sig själv till/från bröllopet...
Det jag absolut är emot (!!!!!) är när brudpar ställer till med större fest än vad som ingår i deras kalkylerade budget och tycker att gästerna bara därför får vara med att betala kalaset...ibland via kuvertavgigt.
...ibland via kuvertavgift- menar jag ju såklart
Tycker det låter som en god idé att ha kuvertavgift. Vi ska också ha det, bättre en skojig kväll tillsammans än en massa presenter som vi måste byta eller blir liggandes hemma.
Miss Mohlin skrev 2008-02-12 19:34:53 följande:
Jag har varit på en del bröllop senaste åren och har betalat kuvertavg på alla utom ett, jag har inga problem med det alls, men nu då det är våran tur så känns det heldumt att be om en avgift:/ Så vi har bestämt att vi bjuder på mat, har betalbar på kvällen till självkostnadspris och istället för presenter så vill vi hellre ha ett bidrag.
Mina åsikter och reflektioner. Jag hoppas att de inte leder till att någon känner sig påhoppad för de är inte riktade mot någon.
Jag har ALDRIG blivit "bjuden" på ett bröllop med en kuvertavgift! Och då har jag ändå varit på ett bröllop eller tre per år de senaste fem åren... Så min första undran är lite kring hurvida detta förekommer främst i storstadsregioner...? Detta p.g.a. att jag har varit på bröllop i mindre städer eller hos personer som kommer från mindre städer. Ett bröllop har jag varit på i Sthlm, där brudparet också var därifrån, o det är det enda där det förekommit betalbar.
Jag instämmer med Liwa76, tolonta m.fl. som ser det som principiellt fel att ha kuvertavgifter. Jag ser det som att det innebär att brudparet bjuder in sina vänner och släktingar på bröllopsfest - men så villkorar de ens närvaro genom att betala en avgift för att få komma? Nej, det är inte okej enligt min uppfattning. Att vissa dessutom verkar ta bra betalt för denna kuvertavgift är riktigt pinsamt o faktiskt upprörande i mina ögon.
Man kan inte likställa en kuvertavgift med festbidrag, pengar i bröllopspresent eller betalbar - och definitivt inte med ett restaurangbesök! - för med kuvertavgiften blir det ett obligatorium att betala för att komma OCH dessutom bestämmer brudparet vilken summa gästen ska vara villig att bidra med.
Ha hellre betalbar och önska pengar som bröllopspresenter i så fall. Då har gästen fortfarande möjlighet att påverka sin kostnad för ert bröllop.
Ja, givetvis är det först o främst läge att se över kostnaderna innan man tar in sådana avgifter heller... Detta med kuvertavgifter hör onekligen samman med den hype och upphaussade stämning som råder kring bröllop numera... För inte förekom detta för 10-15 år sedan när bröllopen var mer "down to earth" utan bröllopstidningar, färgteman, gåvor till gästerna, specialdesignade trycksaker, påsar med konfetti/rosenblad som brudparet ombesörjde till gästerna, bröllopsresor till Karibien/Thailand osv...
Materialismen har tyvärr kommit att slå ut festlighetens grundtanke; att fira kärleken mellan två människor och deras löften till varandra.
så har vi åxå tänkt =)
Jag tycker absolut att det är helt ok att be om bidrag till middag/fest. Det är ju en härlig kväll för alla som är med. Kan inte förstå varför det skulle vara principiellt fel.
Jag tycker att det är helt förståeligt att be om bidrag om man inte har råd själv. Mycket hellre det än betalbar, som gör att alla måste trassla med pengar under fest och middag - trist (tycker jag).
Jag var på ett bröllop för några år sedan där alla ombads ta med sitt favoritvin (som sen ställdes på ett bord som en vinbuffé). Det var kul! Det blev ju också en "ice breaker" för samtal. På inbjudningskortet stod det vad det skulle serveras för mat (italiensk buffé) så visste alla vad de skulle passa vinet till.