• Miss Mohlin

Kuvertavg.????

Hej alla glada!!

Tänket höra vad ni anser om kuvertavgift på bröllopsfesten?? Vi har funderat lite, kanske runt 300 kr? vad tycker ni är lämpligt? Tacksam för alla svar!

Kram på er!

• Svar på tråden Kuvertavg.????
  • Bluebride

min kille vill att vi ska ha det men jag kommer vägra, det känns inte rätt

• Vicka81

Vi ska ha kuvertavgift på festn, 350:-. Då ingår brudskål med snittar, buffé, dessert, tårta och fri dryck. Verkar vara kontroversiellt med kuvertavgift men vi har ingen möjlighet att finansiera en så stor (120 pers) fest och jag hoppas verkligen att folk inte tar illa upp.. vi skickar ut inbjudnngarna under veckan så vi får se

• lycklig78

350:- är väl en jättebra avgift tycker jag. Med tanke på allt det man får är det ju billigt. Bra tycker jag!

• MiWe

Vi funderar också på att ta en kuvertavgift. Jag tycker att 300-350 kr verkar lagomt mycket.

• Vicka81

Ja, jag anser att det är billigt ändå. Alla går väl på restaurang då coh då och då ingår inte allt det. Och så får man en vigsel på köpet! Snacka pang-fynd

• lycklig78

Håller med fullständigt. Vi går ofta på restaurang och lägger ut kanske 600:-/person. Jag tror detta är den moderna lösningen på att ha råd att gifta sig. Vi bestämde att inte ha kuvertavgift (mest beroende på att den går på 1100:-/person). Vi önskar oss pengar till bröllopsresa ist.

• Vicka81

Vad härligt att höra det från en som inte tar avgift. Jag är lite nervös inför reaktionerna hos de som vi vart "helbjudna" hos. Men å andra sidan kan jag känna att om nån är så missunnsam att de inte kan bjuda på att betala en slant för sin mat så kan det få vara...

• Liwa76

Jag tycker att man rättar mun efter matsäck precis som man får göra vad gäller allting. Man kan inte köpa en porsche om man bara har råd med en begagnad folka...

Jag menar att har man inte råd att bjuda på ett bröllop så får man göra det på ett annat sätt. För mig känns det väldigt konstigt att betala för att komma och fira några som ska gifta sig. Firar gör jag genom att köpa en fin klänning och ge en present (som jag lägger valfritt antal kronor på). Om det sen är ett bröllop på slott med femrätters eller på en gräsmatta med picknick spelar ingen roll för trevligheten!

Jag tycker att gästerna kan dela på kostnaderna om man t.ex. är ett kompisgäng som ska fira nyår ihop, men när det uppenbart är en eller två personer som ska firas (bröllop, examen, födelsedag) så gillar jag INTE att gästerna ska bekosta festen!

Att däremot önska sig bidrag till en resa (eller till festen) är ok, tycker jag. Då ger man gästerna möjlighet att betala en valfri summa, eller att köpa någonting annat om de inte vill bidra med pengar.

För min del skulle jag tacka nej direkt till ett bröllop med kuvertavgift om det inte var någon väldigt närstående som skulle gifta sig.

Jag tror inte att man som brudpar får höra några negativa kommentarer om man "tar betalt" - men däremot snackas det nog om det bland gästerna, det är iaf min erfarenhet...

• Balinda

sorry.. här kommer en som är helt emot.. man bjuder in till bröllop dvs man bjuder. har man inte råd får man mätta mun efter matsäck. vi har sannerligen inte bra ekonomi men hårt jobb och sparande och vi fick till dig.
    har aldrig varit på ett kuvert bröllop och skulle reagera om jag blev bjuden på ett.
    man kan inte jämföra restaurang besök med bröllop..eller säga att nån e missunnsam så att dem ej kan bjuda på att betala en slant för sitt bröllop. det e helt konstigt resonemang. jag tror att även om folk inte säger det så kommer dem rynka på näsan.

• Balinda
    Liwa76 skrev 2008-02-12 20:09:31 följande:
    Jag tycker att man rättar mun efter matsäck precis som man får göra vad gäller allting. Man kan inte köpa en porsche om man bara har råd med en begagnad folka...Jag menar att har man inte råd att bjuda på ett bröllop så får man göra det på ett annat sätt. För mig känns det väldigt konstigt att betala för att komma och fira några som ska gifta sig. Firar gör jag genom att köpa en fin klänning och ge en present (som jag lägger valfritt antal kronor på). Om det sen är ett bröllop på slott med femrätters eller på en gräsmatta med picknick spelar ingen roll för trevligheten!Jag tycker att gästerna kan dela på kostnaderna om man t.ex. är ett kompisgäng som ska fira nyår ihop, men när det uppenbart är en eller två personer som ska firas (bröllop, examen, födelsedag) så gillar jag INTE att gästerna ska bekosta festen!Att däremot önska sig bidrag till en resa (eller till festen) är ok, tycker jag. Då ger man gästerna möjlighet att betala en valfri summa, eller att köpa någonting annat om de inte vill bidra med pengar.För min del skulle jag tacka nej direkt till ett bröllop med kuvertavgift om det inte var någon väldigt närstående som skulle gifta sig.Jag tror inte att man som brudpar får höra några negativa kommentarer om man "tar betalt" - men däremot snackas det nog om det bland gästerna, det är iaf min erfarenhet...
    ha ha vad roligt vi har exakt samma tankar.. kändes som om jag skrivit av dig..
    Bra skrivet!!
Svar på tråden Kuvertavg.????