• 16 aug

Viktväktarna, fler?

Jag har börjat på VV, någon mer? Skoj att byta recept, peppa m.m.

• Svar på tråden Viktväktarna, fler?
  • catte

oki här kommer det!

Skipperbröd:

5 dl dinkelmjöl
    2 dl grahamsmjöl
    3 dl rågsikt
    2,5 dl fyrkornskross (jag har använt 5 korns kross)
    1 dl vetegroddar (torkade)
    1 tsk havssalt
    4 tsk bikarbonat
    5 msk blandade brödkryddor (finns i kryddhyllan i påse)
    1 liter filmjölk (har använt 3%)
    0,5 dl sirap

Sätt ugnen på 175 grader, blanda torra ingredienser och rör till sist ner filen och sirapen. Blanda ordentligt.
    Smöra 2 1,5 l avlånga brödformar och grädda i 100 min (jag gjorde bara 80 min senast vilket var helt ok)

Lycka till!

• 16 aug

catte: tack En dum fråga.. hur många p?

swordfish: jaa så är det. börjar man så..

• catte

Jag räknade ihop allt (52.5 p) delat på 30 skivor (som jag fick det till)... då blev det 1.75 p per skiva! Tycker att bröd generellt ger höga points men med detta bröd vet man att det bara är "nyttigheter" istället för det man köper i affären som man inte har så bra koll på! Mättar jättebra också!

• carinokenneth

Hur lyckas ni?
    Jag känner att det skulle vara jättesvårt med poängen...när jag var med så kunde ju mamma hjälpa mig för jag bodde så mkt nämre men nu är det ju över 30 mil emellan...hmmm...vill så gärna men har inte diciplinen...hopplöst...vill inte behöva kolla på (pinsamt) storlekar uppåt 52-54 eller vad det nu kan bli...lägre kanske, men definitivt inte högre...bamse stor är jag ju inte men inte smal heller...har turen med mig att vara lång...suckar....
    När jag bodde hos mina sysslingar gick jag ner 10-20 kg på bara några månader...detta pga av regelbundna måltider och att jag var ute med deras hund varje dag och jag åt inte godis på samma sätt...nu finns det inga regelbundna måltider men har hund och jag äter fortf inte godis på samma sätt men ibland blir det för mkt av det goda iaf...tusan...har ju inte mkt att göra...pluggar upp min gymnasiekompetens, känner inga, m2b jobbar mest kvällar/nätter plus helger...beror på...det är mkt som spelar in i hur man äter...m2b vet ju inte vad han ska säga eler göra, inte lätt...men nu har vi fått till bättre mat och vi försöker hålla det lite mer regelbundet...

hmmm....långt detta...sorry...behövde bara skriva av mig lite...tack för ni läste =)

• GetReady

Hej!

Kastar mig in här och gör mig hemmastadd:) Beställde v.v:s brevkurs i slutet av förra veckan och nu väntar jag med spänning på att paketet ska komma! Vill bara sätta igång NU!!!Men så berättade en vän till mig som beställt godis från v.v:s hemsida att det hade tagit två månader för hennes paket att komma och då blev jag orolig. Någon här som har bättre erfarenhet eller går det verkligen så segt?

carinokenneth: Förstår hur du känner. Jag befinner mig i en liknande situation. Har nyligen flyttat från min hemstad och min viktväktarkompis, det försvårar en hel del... så vad säger? beställ brevkursen du med så sporrar vi varandra här! :)

• swordfish

Det klart att det inte är enkelt att följa points!!
    Men man får ju kämpa. Man får liksom inget gratis..
    Tycker man det är jobbigt att räkna points, så låter man
    bli... men personligen tycker jag viktväktarna har en
    bra "filosofi". Man kan ju äta det mesta, faktiskt.
    Och man kan äta samma mat som övriga familjen. Kanske
    hoppa över såsen då o då, men ändå. Nu med de nya duovalen
    är det ännu lättare att följa. Särskilt om man gör grytor
    där t ex kyckling o pasta är ihopblandat. Då kan man äta
    sig mätt på 7 points. (4 för pasta o 3 för kyckling).
    man behöver inte mäta upp si eller så mycket.

• carinokenneth

Hej!
    Jo det gör ju det...
    Vad går brevkursen ut på då?
    =)

GetReady skrev 2008-02-11 21:41:48 följande:
    carinokenneth: Förstår hur du känner. Jag befinner mig i en liknande situation. Har nyligen flyttat från min hemstad och min viktväktarkompis, det försvårar en hel del... så vad säger? beställ brevkursen du med så sporrar vi varandra här! :)
  • Helena Johansson

GetReady och carinkenneth! Vi är ju här och peppar er också! Är helt övertydagd om att ni klarar det! Ni får gärna ösa ur er grejer här (vi andra gör ju likadant). Så hjälper vi varann att komma i våra fina klänningar (i några storlekar mindre . Kram och godnatt

• Helena Johansson

Förresten GetReady.. bor du i Sthlm? I så fall kan du få hänga på mig till VV "på riktigt" går på möten på torsdagar atl lördagar antingen vid lunch eller på kvällen

Svar på tråden Viktväktarna, fler?