• 16 aug

Viktväktarna, fler?

Jag har börjat på VV, någon mer? Skoj att byta recept, peppa m.m.

• Svar på tråden Viktväktarna, fler?
  • Helena Johansson

Hej och välkommen! Jo det heter DuoVal dvs vissa saker kan du äta tills du är mätt för ett visst antal points. Ex Kycklingfilé utan skinn för 3p Pasta, potatis och ris för 4p Kotlett, oxfilé, lamm, ryggbiff mm för 3p. Dela gärna med dig av härliga (lite nyttigare) recept på kakor.. mums! Va duktig du är som redan gått ner så mycket Jag ska gifta mig i sept och har tänkte gå ner drygt 10 kg, men det har jag tänkt vara klar med fram till maj början av juni. Så att jag "bara" kan hålla vikten i sommar. Hur mycket hade du tänkt gå ner? Kram

• Eksjöbrud08

Vi tar cheesecaken idag och så får det bli en följetong!

100 gr digestivekex (låg fetthalt)
    1 lättvispad äggvita
    2dl lättyougurth med jordgubbsmak
    4oo gram philadelphiaost light
    200 gr färska jordgubbar (jag använde frysta och det gick bra)
    2 dl drickfärdig röd saft
    2,5 förpackningar med snabbgelantinmix

Smula kexen i matberedare och blanda med äggvitan. Kläm fast ett bakplåtspapper i en form med löstagbar kant , ca 20cm i deameter. Presa ut massan i formen. Stå i kylskåp 30 min.

Blanda yougurth, mjukost och 100 gram av jordgubbarna i den ursköljda matberedaren.Vispa i gelantinmixen. Bred krämen över massan i formen. Stå i kylskåp 3o minuter.

Skiva resten av jordgubbarna och lägg över krämen. Rör i gelantinmixen i saften och låt stelna något. Häll det sedan över jordgubbarna i formen. Stå i kylskåp i minst 1 h.

Tar lite tid men är jättemumsigt!

• Helena Johansson

MUMS!! Låter smaskens! Hur många bitar räknar du att den räcker till? Ser fram emot fler recept

• Eksjöbrud08

Glömde ju svara dig Helena J. Jag hade blivit jätteglad över att gå ner 24 kilo, då skulle jag komma ner i samma vikt som sist. Men det är helt orimligt, sist tog det ett år att gå ner alla de kilona. Sedan inser jag att 2 barn senare behöver man inte se ut som man gjorde när man var 19. Så realistiskt hade det varit roligt med 14 kilo. Jag hoppas det är helt möjligt. Det är ju faktiskt bara 10 kilo kvar!!1

En fråga till om Duopoints. Om man äter en middag med pasta och kyckling utan skinn och bara har sallad till, kan man verkligen äta precis hur mycket man vill då för bara 3+3=6 points. Det verkar helt orimligt, men det kanske funkar!

• Helena Johansson

Jepp! Men du ska räkna 4p för pastan och inte 3 Men för 7p kan du verkligen äta dig mätt. Men tanken är ju inte att man ska proppa i sig men iaf kunna äta sig mätt och inte behöva väga och måtta så mycket. Bra också om man äter på restaurang.

10kg verkar ju absolut rimligt! Det är ju mycket det med och kommer att kännas som en stor skillnad. Vi får hålla koll på varann här så att vi inte tappar gnistan på vägen

• Helena Johansson

Menar 14 kg.. kan ju varken läsa eller skriva.. :-S

• 16 aug

Helena Johansson skrev 2008-02-12 19:33:55 följande:

Bra jobbat! Själv har jag precis bakat kladdkaka och sockerkaka som ska med på ett möte i morrn och jag kunde inte låta bli skålen!! Undrar hur många points det är i nån matsked kaksmet??!! Ha ha, men gott var det. Bättre lycka i morrn då jag måste avstå från att äta av den färdiga kakan.. hua!
    tack, det lilla gör nog inget

Eksjöbrud: välkommen!!
    Man kan väl gå ner mycket. Håll p & motionera Men jag som inte kan motionera, räknar med kanske 0,5-1 kg / v... om jag sköter mig
    tack för receptet!
  • 16 aug

catte: vad åt du till kvällsmat? ( kanske kan få tips )

• 16 aug

Någon som vet om det finns en soppa som är gratis? Färdig soppa alltså.. annars en man gör själv.. men har för mig att det finns någon...

• matildaochniklas

man kan ju göra grönsakssoppa som är gratis. med morötter, lök, och massa andra gratis rotfrukter.

Svar på tråden Viktväktarna, fler?