• 16 aug

Viktväktarna, fler?

Jag har börjat på VV, någon mer? Skoj att byta recept, peppa m.m.

• Svar på tråden Viktväktarna, fler?
  • katjakaj
    MrsJönsson skrev 2008-04-02 13:42:26 följande:
    Hvad siger Viktväktarna om pepsi max (light) det är min eneste last, är det en katastrofe at drikke det? Selvfølgelig är det inte sundt med läsk, men hvad nu hvis det er light?
    Lightläsk är fritt från points, men vissa menar att man får ett större sötsug av att dricka det samt att sötningsmedel inte är bra för kroppen. Men om man dricker med måtta är det nog inga problem!
  • MrsJönsson

jubiiii.... heldigvis bliver jag inte sötsugen af pepsi max, så det er fint. det är så en anden sag med sötningsmedel. men man skal sgu have nogle laster. jag springer 3 x 10 km i veckan, 2 x 30 minuters styrketræning, och 3 + 45 minutter powerwalk. spiser mycke proteiner (kyckling, æg, fisk, tun), spiser inte vit bröd, pasta eller ris, och mycke sjældent kartofler. Och intet hænder med vågen. dvs jag vejer mig inte, men tager mina mått. men intet hænder. synes det är umuligt. min eneste last er pepsi max. tænkte på at pröve viktväktarne, men vet inte. nogen der har nogle gode råd?

• matildaochniklas

Jag förstod nästan att det varför braför att vara sant. Gäller det alltså även om man pressar själv hemma?

Helena Johansson skrev 2008-04-02 13:36:31 följande:

Kollade på vv:s hemsida.. 2 dl är tyvärr 2p. Tycker också att det är skumt men kommer ihåg från förr att det är 0p om man äter frukten men om man dricker juicen måste man räkna..
  • katjakaj

Oj, vad mycket du tränar! Låter ju som att du lever väldigt sunt. Kan det inte bero på att du bygger muskler?

MrsJönsson skrev 2008-04-02 13:56:47 följande:
    jubiiii.... heldigvis bliver jag inte sötsugen af pepsi max, så det er fint. det är så en anden sag med sötningsmedel. men man skal sgu have nogle laster. jag springer 3 x 10 km i veckan, 2 x 30 minuters styrketræning, och 3 + 45 minutter powerwalk. spiser mycke proteiner (kyckling, æg, fisk, tun), spiser inte vit bröd, pasta eller ris, och mycke sjældent kartofler. Och intet hænder med vågen. dvs jag vejer mig inte, men tager mina mått. men intet hænder. synes det är umuligt. min eneste last er pepsi max. tænkte på at pröve viktväktarne, men vet inte. nogen der har nogle gode råd?
  • Helena Johansson

matildaochniklas: Tror det.. det borde stå i pointsguiden.

• matildaochniklas

Ja, det är väl det där med fruktsockret. Men 2 p kan man ju unna sig ibland!

• Fröken Planera

Anledningen till att man räknar points på pressad juice är att man inte får med fibrerna från frukten. Man får alltså "bara" i sig vitaminerna och fruktsockret, men fibrerna som får tarmarna att arbet uteblir.. De pratade nämligen om just det när jag skrev in mig igår. Intressant, tyckte jag.

matildaochniklas skrev 2008-04-02 11:25:48 följande:
    Är det någon som brukar dricka Brämhults färskpressade apelsinjuice? Visst borde väl den vara 0 p? Det står ju tydligt att inget förutom pressade apelsiner är tillsatt.
  • matildaochniklas

Va bra, då har vi klurat ut det!
    Vad skulle jag göra utan er?

Fröken Planera skrev 2008-04-02 17:06:03 följande:

Anledningen till att man räknar points på pressad juice är att man inte får med fibrerna från frukten. Man får alltså "bara" i sig vitaminerna och fruktsockret, men fibrerna som får tarmarna att arbet uteblir.. De pratade nämligen om just det när jag skrev in mig igår. Intressant, tyckte jag.
  • Fröken Planera

Kan ni hjälpa mig med en sak. ? Jag promenerar nästan 1 timme (6km)varje morgon. Och så räknar jag mina points från och med idag. Tror ni den motionen räcker (jag tänker inte äta mina aktivitetspoints) eller måste jag röra på mig mer?

• matildaochniklas

Det räcker säkert! Jag började ungefär så och ökade på med mera ju längre jag kom för desto svårare blev det att gå ner.

Svar på tråden Viktväktarna, fler?