• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • BrudSommar2006

AM, hur går det med inskolningen? Hur går den till? Får man vara helt föräldraledig tills den är klar? Vi har funderat på hur vi ska göra under Iris inskolning nämligen, det är ju inte så lätt att gå till jobbet just de timmar hon är på dagis.

• fru AM

Hej BS - vilken tur att jag tittade in precis när du nyss ställt frågan!

Inskolningen går superbra. Det var dag 4 av 100 idag - vilket för oss innebar att komma dit vid 9.15. Då samlas de små ute på gården, får frukt och sjunger namnsången. Sedan satt jag med i sandlådan tills de hintade om att jag skulle säga hej då till Livia och gå iväg i 45 minuter. Gick strålande. Hon går tydligen bara omkring och skrattar.

Imorgon ska jag vara borta ytterligare en halvtimma så de hinner gå in och ha sångsamling inne också.

Jag tror att man får vara föräldraledig hela inskolningsperioden. Det är ju inte säkert att alla barn grejar det så föräldern måste ju vara beredd att bli ditringd och hämta panikslaget barn ... Men jag är inte säker - kola med försäkringskassan. Eller Mrs B kanske vet? Jag är ju min egen arbetsgivare numera och har en väldigt generös personalpolitik

När är det dags för Iris? I augusti?

• fru AM

Förresten: det där med hur lång inskolning man har varierar tydligen väldigt mkt. Vi har ju tio dagar på detta dagis. Har hört av en kompis som bor söder om Söder att de har TRE dagar (då är föräldern med hela dagarna). Sen finns det säkerligen andra varianter också.

• fru AM

Oj - såg just att jag skrev att vi hade dag 4 av 100 i dag. ska förstås vara 4 av 10 annars vore det väldigt segt

• BrudSommar2006

Hej AM! Vad bra att det går så bra med inskolningen! Tur att det inte var 100 dagar också hehe!!!

Iris står i kö från augusti, egentligen vill vi att hon ska börja i oktober men då får man ingen plats har vi förstått. Vi får vänta och se var vi får plats (om vi får plats!) och sedan prata med dagiset. Maken kanske kan vara hemma ett par dagar i veckan under hela hösten i stället för att vara hemma två månader på raken som han hade tänkt vara från september ursprungligen eftersom jag börjar jobba då.

• BrudSommar2006

Liten, bvc säger väl mest att alla barn är olika men det klart att hon inte behöver snutta så mycket som hon vill, de ger ju inte upp sina privilegier frivilligt de små liven, det är ju bara frågan om hur mycket jobb man är beredd att ta och alla barn är ju olika, en del är jobbigare än andra. Det finns ju olika sömnmetoder att ta till och vill man inte fortsätta amma alls så är det klart att överlevnadsinstinkten tar över efter ett tag och de börjar äta annat eller ta flaskan. Tyvärr så är det väl att hitta rätt balans som inte fungerar för oss och bvc har väl kommit med ungefär samma råd och tips som alla andra och som man kan läsa sig till i alla böcker. Det finns heller ingen regel som säger hur mycket eller hur lite man vill amma utan man ska göra vad som fungerar för en själv, tycker man att det fungerar bra så är det ok just nu liksom. Att amma precis innan man vill försöka få ett krångligt barn att äta är ju dumt t ex, ja jag har nog samlat på mig ganska många råd, bra och dåliga, men inte kommit någon vart än faktiskt. Jaja, nu har det ju gått hyfsat bra några nätter och bättre än så tror jag inte att det blir förrän jag slutar amma helt. Det där med att vi inte lyckats bättre med spjälsängen borde vi väl fundera mer på förstås.

Usch, hoppas att Iris är bättre och inte sämre i morgon, nu är det läggdags!

Ingen Pirr förresten, det verkar ju väldigt lovande!

• start september

Hej, hej!

Här tittar en in som varit borta länge. Jag har läst en del men inte haft ro att skriva. Det har gått upp för mig att jag inte har så lång tid kvar att jobba och då tog det överhanden tillsammans med en del helgresor och allt praktiskt hemma som man vill ha fixat. Så även om jag inte skrivit så har jag tänkt på er!

Håller hårda tummar för våra starka IVF:are. Och tummar för Pirr som säkert är inne nu. Och för alla er andra med alla olika projekt och undersökningar. Sicket guldgäng det är i den här tråden!

Själv är jag i vecka 33 nu, det går snabbt framåt och jag känner mig ganska stor. Jag mår ganska bra och det är jag jättetacksam över. Ska till BM i veckan och hoppas att den lill* därinne nu ligger rätt. Cystan som jag haft har nu krympt och är liten och ska förhoppningsvis försvinna efter förlossningen av sig själv. Känns jätteskönt, den var ett orosmoment.

Ars amandi frågade om spolning - det gör man som en del av en fertilitetsutredning. Syftet med att spola äggledarna med kontrastvätska är för att med röntgen kunna se om man har en förträngning eller något annat konstigt med äggledarna som kan förhindra en graviditet. Det positiva med en spolning, förutom att man kan få veta om det ser ok eller inte ut är att det ibland kan vara lättare att bli gravid när äggledarna blivit genomspolade. Spolningen gör man oftast innan ÄL för att undvika att spola bort ett befruktat ägg.

• Ars amandi

start september: tack för svaret nu blev jag lite klokare

• Telemarkgrrl

September, vad roligt att höra ifrån dig, jag har tänkt på dig och undrat vart du har tagit vägen! Vad skönt att cystan har krympt och kanske till och med försvinner av sig själv så småningom!

• Telemarkgrrl

Vi pratade ju lägenheter häromdagen, jag tror att jag kan skippa den där lilla våningen i Paris om jag bara kunde få bo i den här:

www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/72170

(Fast jag skulle nog ta bort djurhornen, det rundade valvet och hälften av alla spottar/punktljus )

Svar på tråden Barnkarusellen