• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • muggles

Tinga: no problem! Jag tycker det är ganska intressant att läsa om ditt blodtrycksbekymmer men jag hoppas förstås att det blir bättre och att du slipper oroa dig över detta så småningom. Lite krämpor har väl alla av en graviditet?

• Tinga

MSW - högt blodtryck påverkar blodflödet i moderkakan, och kan göra att näringstillförseln till barnen blir sämre och att de därmed inte växer så bra som de annars skulle ha gjort. Det är det farliga med högt blodtryck.

Att blodtrycket är högt kan leda till att njurarna inte riktigt orkar med, och det är då man får äggviteämnen i urinen, dvs havandeskapsförgiftning. I det avseendet hjälper det till med blodtryckssänkande medicin; trycket på njurarna blir då mindre.

Hoppas att jag lyckades förklara!

• MSW

Tinga: ja då är jag med.. Alltid intressant att veta saker tycker jag.. Så fortsätt du att prata på om ditt blodtryck (så vida det inte ger dig högre av att tänka för mycket på det.. )Det är det *hm brist på bra ord* "bästa" eller intressantaste med min sjukdom.. Att man lär sig om hur saker och ting fungerar..

• Mrs  B

Hej hopp

Nyss hemkommen från affären och vilka köer där var och folk överallt. Jag och Malte skyndade oss igenom affären och skulle bara ha småsaker så det gick snabbt.

Nu sitter Malte i sin babysitter och pratar med nallen och så här mycket har han inte pratat på länge. Hur kul som helst!!!!!
    Det är detta som gör att man orkar med mammalivet......

Max har påskfest på dagis idag och när jag lämnade honom var de flesta utklädda till påskkärringar. Vet ni vad Max tvunget skulle vara utklädd till???????
    SPINDELMANNEN, med muskler och huva!!!!
    Sicken unge alltså.........

Max kommer att få lite godis och ett dataspel (Bamse) i sitt påskägg, Malte två böcker med skallror och maken strumpor (för det var det enda han ville ha sa han )

Vi kommer att ha någor inplanerat varje dag i påsk, både kul och inte, men man får ju passa på att umgås lite också med släkt och vänner och det vill jag gärna göra.

• Mrs  B

MSW
    Skönt att du mår bättre!!!!

Piggelin
    Tack tack!!!! Man gör så gott man kan.
    Visst är det slitet med två barn och hushållet men man får göra det bästa av det och då går det.
    Vi har ju ändå valt att skaffa fler barn. Men visst kunde maken ha varit hemma lite mer....

Muggles
    Japp, så är det ofta, en sover den andra inte.
    I natt sov Max non stop mellan 21.00 (var på hockey på kvällen) till 06.30, medan Malte har i stort sätt bara sovit 5 timmar.
    Igår sov han ingenting på dagen och då var ju Max på dagis så då hade jag kunnat få sova, men icke.....

Lappis
    Lycka till idag!!!!

Tinga
    Är sugen på att komma ner till Lund snart, då kanske vi kan ta en fika????

GLAD PÅSK ALLA!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Mrs  B

Vänner
    En kompis och jag har pratat om att komma till Karskrona över dagen i vår då kanske man kunde träffas????

Hoppas du och Cicci får det trevligt!!!!

Jag riktigt längtade tillbaka när Cicci skrev att hon varit ute och gott där jag bodde i ett års tid.

• pirr!

Tinga-
    Skönt att BM inte stressade upp sig ang ditt övertryck och att det kommer ge resultat även på blodtrycket med den "blanka" kalendern framöver! Förstår dock att det är svårt att låta bli att oroa sig o bli stressad över att man inte får bli stressad!
    Låter bra med halvtidssjukskrivning sålänge det också innebär halv arbetsbörda på jobbet

Intressant debatt på TV nyss. Visste ni att svensk skola ligger i botten i europa (bara Polen har mindre) vad gäller idrottstimmar /vecka!!! Frankrike toppar med 2,5 timmar/vecka!
    I mitt drömscenario skulle skolan ha schemalagd fysisk aktivitet minst 30 min/dag!!

• Lapinette

Pirr - trodde faktiskt ha gissat att Sverige var bland de bästa gällande idrott i skolan men så har ju jag inte gått i skolan sen -89!

Har nu varit i Uppsala och tagit blodprov och kollat in mina ägg. Är faktiskt lite besviken då läkaren såg 7-8 ägg som såg bra ut. Han sa då åt mig att bäst var att få mellan 5-10 ägg så det här såg bara bra ut och sa något som "bättre få och riktigt bra kvalitet". Sure, det tycker jag också men jag tyckte mina 10 förra gången var toppenbra antal och så 4 som blev befruktade. Fast å andra sidan... det som sattes tillbaka gav ingen graviditet....nåja, han trodde (om blodprovet bara är ok) att det blir äggplock på tisdag eller onsdag i nästa vecka. De ska ringa och ge besked i eftermiddag.

• Tinga

Pirr - usch ja, det där med att inte bli stressad för att man inte får bli stressad är en svår nöt att knäcka! Känner mig dock lite lugnare nu, så jag hoppas att det får en positiv effekt.

• Tinga

Lappis - men 7-8 ägg är väl ändå bra? Det borde ju ändå leda till typ 3 befruktade ägg, tycker jag, rent statistiskt, och det är väl inte så illa? Hoppas nu att blodprovet var bra, så att det verkligen blir äggplock i nästa vecka. Kram!

Svar på tråden Barnkarusellen