• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • muggles

pirr: ska bli kul att ses idag! Synd att inte Izzie kunde joina också... Jo det är väl ett jättebra påskägg i så fall. Här hemma lagar maken mat varje dag - han älskar det. Tom vardagsmaten tycker han är kul att laga! Jag som var rätt intresserad av matlagning förut (men mest helgmeny) är helt bortkommen i köket numera... Jag vet att han kommer att sköta hela markservicen när han är hemma med Moa så jag har inget emot att göra det nu.

BS: ha det så mysigt på Öland i påsk! Vi har bestämt oss för att stanna hemma och ta det lugnt - annars åker vi alltid till svärisarna i Värmland på jul och påsk. Men i år får det vara, maken och Moa var ju där förra helgen när jag var i Åre och vi orkar inte leva i kappsäck denna helgen också.

Lappis: jag hade nog känt som du faktiskt. Jag menar, hur länge orkar man hålla på...? Denna berg-och-dalbana sliter ju oerhört. Det finns inte så mkt trösterikt att säga tyvärr, det blir bara klichéer. Men fortfarande hoppas jag (vi alla) stenhårt för din skull och för Nennes och för Frejis och Page såklart...

Undrar ofta hur det är med Page och hennes man. Man kanske borde kolla hennes blogg? Hmmm... hinner inte hänga i allas bloggar tyvärr.

• muggles

BS: jag tror inte ni får minuspoäng om inte Iris kan bygga med klossar. På 6-mån kontrollen frågade de om Moa vänder sig och när jag sa nej så var det bara "jaha, men det kommer". Alla barn utvecklas ju i så himla olika takt. Moa sitter, går och står jättestadigt men vänder sig... nix.

Dessutom är det inte säkert att det går att öva sådant. Tex krypning är ingen idé att öva - det behövs att det ska "klicka till" i hjärnan och sedan helt plötsligt så kan de. Det är tydligen genetiskt styrt när de börjar så det är bara att avvakta. På AWs forum är de övertygade om att deras barn kryper snabbare för att de lägger barnen på mage jämt men så är det ju inte...

• Vännerfan

Hoppar in och vinkar och önskar glad påsk till alla!

Piggan,
    Vi flyttar första helgen i maj. Pratade med min blivande chef igår och vi bestämde att jag ska börja den 5:e. Såg i tidningen igår att alla som jobbar på Hisingen (jag och min make fram tills nu ) och bor på andra sidan älven får räkna med en halvtimmes extra restid i TJUGO veckor framöver då de renoverar bron. Kanske inte behöver tillägga att det känns helt otroligt SKÖNT att slippa det!!!! Men dessa problem med trafiken har ju hela tiden varit ett av huvudskälen till att vi flyttar. (Det och höga huspriser och brist på barnvakt.)

Appropå barnvakt ska faktiskt min bror eller svägerska sitta det åt oss fredagen efter påsk så då kommer vi äntligen kunna gå ut och äta på Kock och vin!! Jag var dock pessimist och trodde inte vi skulle få bord där med så kort varsel då de just fått en stjärna i Guide Michelin, men vi fick det!! Så nu ska vi dit och äta 7 rätters avsmakningsmeny med viner!! DET blir grejer det

Men när en god vän var här häromdagen kände jag att jag inte borde klaga, jag kommer ju iaf ut en del på egen hand iaf och kan göra grejer med vänner. Hon däremot kunde inte ens lämna dottern till pappan och hade egentligen aldrig kunnat det, dottern bara skriker. Hon hade varit och tränat en gång för ett par veckor sen i 1 1/2 timme och fick veta när hon kom hem att dottern skrikit non-stop. INTE kul!

Förresten, igår sov Prinsen först mega-länge (4h), ville sen INTE bli lämnad på SATS, sov ännu mer och sen när han vaknade gick han upp i krypställning och sa "mamma"!!! Jätteroligt! Han hade haft en del att tänka på mao...

Oj, nu ser jag att jag måste sätta fart och börja packa, ska till Blekinge senare idag. Ska träffa Cicci och Firren imorgon. Och jag har ju inte ens börjat kommentera nåt...
    Men bra att ni är så hemma på hem-inredning tjejer, jag kommer behöva all hjälp jag kan få när jag så småningom ska inreda ett hus!!!
    Och vad trist att du känt dig låg Mindre! Det ÄR ju dock jättevanligt, jag var helt säker på att hamna där jag med, men så blev det inte.
    Sen håller jag tummarna för BIM på söndag! Men har glömt tiderna, så jag får hålla fram till midnatt.

KRAAAAAAAAAAM!!

• Tinga

BS - skulle det bli diskussion om klossbyggande fär du väl lyfta fram att Iris är duktig på att klappa händerna istället. Man kan ju inte vara bra på allt. Hoppas att ni får en skön påskhelg på Öland!

Frullan - usch, vad jobbigt att du fortfarande tycker att släktträffarna är en sådan plåga! Hoppas att det inte förstör hela påsken, åtminstone.

MSW - vad skönt att du är på benen igen nu! Hoppas att allt illamående gett med sig nu, så att du slipper det framöver.

Muggles - jag har samma problem som du med det där eländiga påskägget till maken! Man vill komma på något originellt och bra, som de verkligen vill ha, fast de bara inte blivit medvetna om det än. Inte lätt att komma på sådana grejer! Har därför tyvärr inga bra tips att komma med heller.

Vänner - vad kul att det händer så mycket med Prinsen nu! Han börjar bli stora killen.

• pirr!

Vänner-
    Ha det så härligt i Blekinge och hoppas ni får lite mer vårväder än vad göteborg tycks bjuda på!
    Synd att du inte kunde föja med idag på lunchdejten!

• Tinga

Själv har jag varit hos BM igen nu på morgonen, för att kolla blodtrycket igen. Sist var det 130/90 och nu hade övertrycket stigit lite, så det var 140/90. Det bekymrade dock inte BM nämnvärt, utan hon var mest intresserad av undertrycket, och det var ju åtminstone stabilt. Det här med blodtrycket har verkligen satt sig i hjärnan på mig, som oro, och det är ju naturligtvis inte alls bra för trycket heller, så det blir lätt en ond spiral.

Nu har jag i alla fall en lugn påskhelg framför mig, och sen har jag ganska blanka veckor i kalendern därefter. Det är en medveten strategi sen ett tag tillbaka, att jag skulle börja ta det lugnare i samband med påsken, oavsett blodtrycket. Nu verkar det ju ha blivit en väldigt bra timing med det. På onsdag ska jag dessutom träffa en läkare, och det är stor sannolikhet för att jag därefter blir sjukskriven på halvtid, just för att lugn och ro är det bästa sättet att få ner trycket på. Att ta medicin hjälper mig som blivande mamma, men tyvärr inte fostren, så därför är det absolut bästa om man kan sänka trycket naturligt.

Nähä, nu ska jag sluta plåga er med långrandiga utläggningar om blodtryck, och försöka tänka mindre på det och vara positiv istället.

En sak som jag definitivt ska göra i helgen är att hålla tummarna för BIM-arna! Tänk om det kunde komma lite plus i påskäggen i år! (Kanske ingenting att sikta på till din man, Muggles! )

• Tinga

Kanske lika bra att passa på att önska alla en glad påsk också!

• MSW

BS: Jag tycker att om man kan klappa händerna så kan man väl egentligen också slå ihop två klossar, jag menar, det är juh samma rörelse...??

Vänner: Haha, vad häftigt med sådan utveckling.. Och inte ett dugg konstigt att han inte riktigt var som vanligt heller då juh med så mycket på gång..

Påskägg får mannen inte.. (däremot fick jag ett med godis i igår när jag var dålig, fast han sa att det var till oss båda ) Men skulle jag gjort hade det blivit ett traditionellt med godis då han är ett riktigt godismonster!

Idag stod vår ute termometer på 20 grader varmt... Iofs sitter den i solen, men det såg ändå lite häftigt ut med typ två decimeter snö och 20 grader varmt..

• muggles

Vänner: vad roligt att han kryper och framförallt säger mamma!!! Jag skrev precis i min dagbok där jag skriver upp lite saker om Moa (hon ska få den när hon blir större) och där ser man utvecklingen. Himla kul att ha antecknat lite. Ngt som vi också har gjort sedan Moa föddes är att ta små videofilmer med digitalkameran - det är otroligt vad fort man glömmer! Såå kul att se de där filmerna från när hon var mindre. Och kul att ha lite vardagssituationer sparat; när hon äter gröt, när hon hoppar i hoppgungan, när hon leker med en tidning etc.

Tinga: jag kom på att jag skulle kunna köpa en cool träningströja om jag hittar ngn - det har man ju aldrig för många av. Sedan ska jag gömma ägget ha ha...

Vi ska laga en massa god mat i helgen; majskyckling med aprikossås, lammfilé, och västerbottenlax. Hmmmmm... Och goda viner ingår; blev tydligen mest franska viner. Jag har hittills mest blivit besviken när jag druckit franskt (ursäkta Lappis!) men jag hoppas på att bli positivt överraskad denna gång!

• MSW

Tinga: skönt det inte hade stigit "farligt" mycket.. Men visst var det så att det (i havdesakpsförgiftnings syn) inte är farligt förrän det uppträder tillsammans med äggviteämnen i urinen..? Eller?

Även jag glömde juh att önska Glad Påsk, så

GLAD PÅSK!!!

Svar på tråden Barnkarusellen