• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • muggles

Tinga: du har helt rätt, visst är det duktig-flicka-syndromet. Och jag tror att är man lite kontrollfreak och van vid att ha koll på saker så är det en stor omställning att bli mamma. Som min mamma säger "små barn är inga robotar" när jag blir frustrerad för att mina metoder funkar ena dagen men inte nästa... Är man mera låt-gå-typen tror jag man har lättare för att acceptera att livet blir lite upp-och-ner ett tag. Och självklart beror det på barnet. Hade jag fått ett barn som bara somnar in av sig själv oavsett var man är (ute/inne/mörkt/ljust etc) och som bara äter allt som serveras så hade jag väl inte upplevt det som ngt problem alls. Men å andra sidan hade jag kanske då klagat mer på småsaker som att hon har kräkts mkt etc... Nu har jag haft mer seriösa problem att ta tag i... På den positiva sidan kan man ju också lägga att man lär sig otroligt mkt varje dag om sitt barn och om att sköta barn och man kanske lär sig mer om man har ett "besvärligt" barn??? (Försöker tänka positivt här...)

• muggles

Cicci: du får gärna skicka hit en tyglapp som Victor har gnidit sig mot Vi vill också gärna ha vattkoppor till Moa! Skämt åsido, det hade varit grymt...

• Tinga

Lappis - låter som goda nyheter att du känner av äggisarna! Hoppas nu att hönan värper fina ägg också!

Muggles - tror också att man kan ha lättare för att acceptera att allting inte går på räls om man inte är så "inrutad" i sitt eget sätt att vara och hantera problem. Men man är ju som man är - även efter att man fått barn! (Gissar jag... )

• Frejis

*stormar in, stannar och tittar omkring mig*
    Här är jag, den frånvarande människan som har förvandlats till en smygläsare och arbetsnarkoman, trött och utmattad emellanåt. Inget nytt här på barnfronten förutom att det närmar sig ännu en BOM som är beräknad på söndag. Tänkte ansluta till Nennelainen - det blir väl en fin lista av oss två?

Har bokat en tid på Oxbackskliniken i Södertälje, ska dit den 7 april som var en måndag. En tid som passar varken mig eller maken, men det är ibland att skolka från saker och ting som man inte kan lämna Får se vad de säger, har gjort om HIV etc prover *ja jag tänkte skoja om det, men ska nu hålla mig* som inte får vara äldre än ett år, men vi kör förmodligen igång i maj om allt går som det ska.

Lappis, är det ÄP nästa vecka? Håller tummarna för kollen imorgon, varför ska du göra den på CvL den här gången?

Liten, hoppas att psykologen som du träffat var bra och att du får den hjälp som du behöver. Kan tänka mig att omställningen till mammalivet är större än vad man kan tro...

Har faktiskt också en del funderingar om jag överhuvudtaget skulle vara lämplig som mamma, om jag skulle orka, om jag skulle vara bra... och känner mig ganska osäker ibland. Samtidigt som jag nog skulle vilja sätta tillbaka två ägg om det gick. Konsekvent? Inte ett dugg.

Lappis igen - om jag förstod dig rätt har ni funderat rätt mycket på adoption. Vad krävs det för att ställa sig i kön?

• Frejis

Känner mig helt slut trots att min dag knappast kan betraktas som ansträngande, examination mellan 9.00 och 11.00 och förläggar/representationslunch på Försvarshögskolan i två och en halvtimme till. Måste vara våren, fattar inte det här

Får se om en mugg te (typ 0,75 l) gör mig piggare

• nennesjuttioåtta

BIM-lista

Nenne 23/3
    Frejis 23/3

• nennesjuttioåtta

vad praktiskt att vi är samlade, Frejis! Lättare att hålla reda på.

• Piggelin1

Hej hej,
    lilltjejen sover efter babysimmet & jag har precis fått i mig min lunch & sitter nu med en kaffe & lite choklad - yummie!
    Tänkte hinna skriva lite innan dagens promenad & sen ikväll kommer några Sthlmskompisar på besök, lite att fixa med inför det...

Hur som helst, Moppy, vad roligt att du kikade in! När var det nu som ditt pyre tittade ut? Visst hade du din BF några få dgr efter mitt, fast sen fick du vänta typ 1½ vecka extra? Så ditt pyre borde vara ca 3½ månad nu? Amanda blev fyra månader i söndags!

Muggles - förstår dig ang möhippan. Jag skulle nog också rösta för hyfsat tempo för bruden. Ok, inte stressa för mkt så att man rusar från ena grejen till nästa, men iaf ett antal grejor i "lagom/hyfsat tempo" - lite som när vi planerade din, om jag får säga så Det rullade på, hände hyfsat mkt, men ingen superstress ändå.

Liten - skickar en kram jag med Precis som Tinga skrev, så har jag läst lite mellan raderna några ggr i dina inlägg att du verkat ha det ganska tufft.
    Själv är jag ENORMT tacksam för alla råd/tips från verkligheten etc som jag fått av folk i min omgivning, innan Amanda kom. Det kanske är ovanligt, men jag har inte fått intrycket av att de har skönmålat hur det varit att bli mamma, speciellt inte de som fått två barn. Framför allt just tvåbarnsmödrarna har jag försökt lyssna på väldigt mkt, för de har sagt typ tusen ggr att jag inte ska göra samma misstag som de gjorde med första barnet, dvs att allt ska vara perfekt, att man ska hinna med en massa, att barnet sover när det ska, se till att mannen sköter större delen av markservicen osv. Jag har verkligen försökt ta till mig alla deras råd & sänka mina krav på mig själv från allra första början.
    Sen ska jag absolut inte påstå att jag inte blivit extremt frustrerad massor av ggr, liksom att tårarna sprutar osv, men en kompis mantra har jag försökt ha med mig hela tiden - "det går över, det håller inte på för evigt". Försöka ha i tankarna att det BLIR bättre & att just därför försöka ta vara på denna tiden, även om man har pissjobbiga dagar.
    Resonerar nog lite som du där, Muggles, dvs ser det som "en dålig dag på jobbet", imorgon kan det bara bli bättre

• Frejis

Vi borde ha en mer detaljerad planering, till exempel

Nenne förmiddag ca kl 10.00 23/3
    Frejis eftermiddag kl 16.33 23/3

Sedan kan man ju justera protolollet i efterhand.

Desperat? No way.

Svar på tråden Barnkarusellen