• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Tinga

Piggelin - perfekt; tack! Jag hade kollat in en av butikerna här i Lund, men där finns ett par till som för Mairo, så jag ska kolla där också.

• muggles

Jag tänkte "Mairo?" men det är alltså de som har gjort de där djuren som finns överallt... (krokodil mm). Kul tyger! Vi köpte faktiskt tyget till Moas rum hos Åhlens, precis som ngn skrev så har de snygga tyger där numera. Tyget är i grönt med en massa djur på - lejon, giraff och apor - och Moa älskar det! Varje kväll när vi släcker lampan i hennes rum lyser hon upp som en sol och ska riva lite i gardinen och känna på djuren. Lyckat köp

Vi är inne på andra dagen av vårt experiment, har lyckats vrida hennes dygn ca 2h. Hon vaknar numera ca 06 och kan sova mer efter det. Skönt! Men jag ropar inte hej än, man vet ju att det kan komma bakslag...

Jo det här med tankar om mammalivet mm. Jag tycker det är rätt skönt med folk som erkänner att det finns mörka stunder för jag blir lite trött på myten om den mysiga babylyckan. Visst finns det underbara mysiga stunder med bebisar och många goa skratt får man, men ibland får man intrycket av att det är så hela tiden - för andra. Vi pratade om det i min gamla föräldragrupp (vi mammor umgås fortfarande) och det var så skönt att höra fler som mått dåligt och gått till psykolog för att prata etc.

Jag försöker ändra mitt tankesätt från att Moa inte "vill" somna till att hon inte "kan". Jag har sett det för mkt som viljornas kamp men faktum är att när hon "kämpar emot" så är det nog för att hon inte kan somna just då. Och det är ju min uppgift att komma på orsaken (för varmt, för kallt, övertrött, bajsblöja, ...). Jag tror att det är för att jag mår bättre i mig själv som jag kan se det såhär. Hoppas det håller i sig bara...

Det blir iaf mkt roligare hela tiden tycker jag; hon skrattar massor när vi leker titt-ut-lekar och när hon får gå med mig som stöd. Hon verkar totalt ointresserad av att vända sig (utom på skötbordet när man försöker byta blöja argh ) men däremot att stå och gå är jättekul.

• muggles

För att vara lite on-topic för en gångs skull så är jag lite småfrustrerad för jag är ju med och fixar en möhippa för första ggn i mitt liv och jag känner inte att den blir ngt bra... Vi är 3 tärnor som ska komma överens och särskilt en av de andra har en massa idéer som jag känner att bruden inte kommer att uppskatta. Tex tycker hon att det ska vara en lugn möhippa med få aktiviteter och bara brudens närmsta vänner medan jag är helt säker på att bruden vill ha en actionfylld möhippa med mycket folk (100 pers inbjudna på bröllopet). Men vad gör man? Jag måste ju kompromissa med de andra tärnorna, kan ju inte bara köra över dem. Men jag är lite orolig att bruden blir besviken... El så är det jag som är helt fel ute. Vad tror du Piggelin? Du vet ju vem jag menar...

• pirr!

Oj vad här har skrivits sedan igår! Såg bla att Nenne varit inne och då brukar ju inläggen bli många (och väldigt underhållande..)

Usch det är svårt med möhippor och olika idéer. Särskilt om man inte känner varandra jättebra (alltså tärnorna) o kanske har svårt att vara helt ärliga.

Jag känner att jag redan påbörjat mammalivet delvis när det gäller aktiviteter (dock utan bebis vilket nog är en ENORM skillnad) Denna vecka har jag lunchat/fikat med mammalediga vänner varje dag. Jag är dock den enda som kan äta i fred och det njuter jag av...

• Tinga

Muggles - vilken tjej; intresserad av gardiner redan vid 6 månaders ålder! Skönt att det verkar gå bra med dygnsvridningen; två nätter är ju trots allt två nätter.

Jag tror att det här "duktig mamma"-syndromet är en "naturlig följd" av "duktig flicka"-syndromet som det också finns gott om av i samhället. Ett vanligt fel många gör tror jag är att man lägger ihop allting som alla andra är duktiga på (typ A är duktig på att baka, Bär duktig på att sy gardiner, C är duktig på att laga mat, osv.) och sen ser man sig själv som misslyckad när man inte kan leva upp till _alla_ de där sakerna, trots att det inte är någon annan som gör det heller. Jag tror att alla som skriver här säkert är jätteduktiga mammor, var och en på sitt sätt.

• FruCicci

Morning i tråden....

MrsB, japp jag gick omkring längs vattnet från Trossö, via Långa, Pantarholmen och sen ut på Gräsvik o högskolan, jätte skönt och solen tittade även fram, men vid några klippor skuttade jag inte med barnvagnen,-)

Junilejon, jag är inte coolare än någon annan mamma, jag tror det handlar om hur man ser på saker och ting. Kan man åka buss och bil och tåg kan man ju flyga. Och så länge ens barn har närhet till sin mamma så skiter de ju i om de är i USA, Dubai el Sverige. Jag vill inte sitta hemma och ruttna nu när jag äääntligen har all tid i världen att resa och inte ens behöver fundera över 5 veckor semester som man ska få att räcka till allt
    OCH förrästen så gifte jag mig den 19e augusti 2006, du undrade... varför då? Nu får jag en flash back att vi kanske hängde i samma tråd då eller? Är jag ute o cyklar?
    Victor blev sedan till i slutte av oktober.

Vattenkoppor... Ja kan bara säga att jag tycker det är skönt att han har fått det nu. Har ingen aning om vad han fick det, men inkubationstiden är 10-21 dagar, så antagligen fick han det innan vi stack till Dubai.
    Han är inte ett dugg dålig, har kanske 10-15 prickar totalt och de flesta i pannan och hårbotten och en enstaka på ena armen. Jag uppfattade honom lite febrig och gnällig i helgen, men nu är han lika glad som vanligt.
    Enligt de flesta jag har pratat med så får de ju en lindrigare form ju mindre de är, det är snarare när de kommer upp i 3 års åldern det kan smälla ordentligt.
    Så det är coolers med lille prickiga korven här hemma! En baggis helt enkelt!

Snartis, gött att du har fått mensen I am waiting! Jag vill ha tantfan så fort som möjligt. Vi vill ju ha nr 2 snart.
    Det var lite trögt på sex fronten i februari, vi var ju magsjuk och förkylda om vartannat hela familjen, men nu kör vi på igen md hopp om att det ska fastna en liten rackare snart... Men men, efter augusti kör vi igång med det tunga artelliriet igen, Bisolvon, RR, ÄLstickor o multivitaminer... he he he.... "VI" ... ja ja....

Ahhhh torsdag lappis, keep my fingers crossed! Nu jäääääklar!

Liten, jag kanske kan haka på den 2 april... och återbesöket tar typ 15 minuter. De kollar muttan och ser så allt är läkt om man sprack sen får man kniiiipa lite så det funkar med, sen om man undrade ngt, det gjorde inte jag...

Tjing tjing

• FruCicci

BS, när jag pratade med bvc, så sa de att han kan ha blivit smittad på flyget eller flygplatsen, men det är ju ett virus som sprids lika enkelt som allt annat. Så som svar på di fråga så har jag inte träffat någon småbarnsmamma (mer än frullan, snartis o kokosen innan jag drog) eller dagisbarn... Man kan helt enkelt inte undvika det. Om jag var du skulle jag tycka det var bra om Iris fick det nu!
    Vi ska på barnkalas på söndag, jag ringde igår och sa att V hade fått vattenkoppor och de bad mig komma! De ville gärna att deras 1 åring fick det nu....

• Lapinette

*Vinkar till Cissi från Linnégatan*

Solen tittar fram...vad skönt för vädret igår vill man ju inte ha tillbaka.

Känner av äggisarna och hoppas de växer och mår bra. Som sagt, imorgon till Uppsala för att kolla hur många och vilken storlek de har. Sen lär jag få veta när det är dags för ÄP.

Läste imorse (gårdagens SvD) om en familj som adopterat 4 barn och hur olika de är i sin närhet. En flicka verkar vägra ta till sig sina nya föräldrar medan de andra har fungerat mer eller mindre smärtfritt. Om denna IVF inte funkar (har inget hopp) så kommer vi nog ställa oss i kö.

Annars följer jag era intressanta diskussion om "duktig mamma".

• FruCicci

*vinkar tillbaka till dig Lappis*Gött att du känner av äggisarna, hoppas det är rejäla påskägg! hade ju varit lite roligt att det blev nu, med tanke på påsken och allt, vilken story att berätta för kaninungen sen
    Nu ska jag in i duschen innan Victor vaknar
    Puss och kram hela dan

• muggles

Snartis: du går in på Kontoinställningar (i kolumnen längst till höger här på BT), sedan Inställningar, sedan Sidolayout. Klicka i att du vill ha bildgalleriet synligt. Klart!

Svar på tråden Barnkarusellen