• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Izzie

Ang egoismen Lappis, så kan du passa på och njuta av den nu, för sedan är det stor risk att den inte kommer att vara en överhängande del i ditt liv. Det är märkligt hur svårt det är att styra och kontrollera något som är så litet som en bebis...

Håller mina tummar för dig på torsdag!!!

• Izzie

Vilken slö svärfar, Mrs B! Det måste tagit lika lång tid att få på barnen ytterkläderna som den lilla ynka promenaden...

• Snartis

Liten, de flaskorna är bäst enligt mig Kick´n tog dessa direkt och fungerar väldigt bra med att luften släpps ut ur botten.
    Kolla bara så du har rätt napp för ersättning, nr 2. Om du vill att det ska rinna fortare så ta nr3, kan hjälpa för att få bebisar intresserade. Om de får suga mkt och inte få något för mödan så tappar de intresset....(gjorde iallafall Kick´n)

• Oms

Har några minuter över innan lillan vaknar igen...

Vi har nu flyttat över Mathilda till hennes säng permanent - hon e ju snart 4 månader så det kändes som om det var läge nu,tidigare har hon legat i vår säng men inte i mitten utan på ena sidan av vår säng m eget täcke så hon har ju legat "själv" hela tiden. Dock har vi kvar henne i vårt sovrum ett tag till innan hon får flytta in i sitt rum som ligger vägg i vägg o väntar på henne.

det jobbiga m att hon är längre ifrån är ju när hon tappar nappen... Nu kan jag inte längre sträcka ut handen utan måste gå up ur sängen och stoppa i den och då hinner det gå liite länngre tid och risken för att hon ska v kan till ökar ju stort då... 4 gånger var jag uppe i natt o pulade i nappen och 2 ggr varjag uppe o ammade... så mkt har jag inte behövt göra på ngn månad nu så det var riktigt jobbigt när man inte längre är van vid att få sömnen avbruten så ofta.

vi hade tänkt att börja m sova-hela-natten-kuren men då den går ut på att bebisarna ska klara sig utan mat en hel natt så krävs det ju att de kan behålla den maten de äter på dagen oxå, ngt som Mathilda pga sin reflux ännu inte kan så jag vet inte riktigt hur vi ska göra med det.. kanske kan modifiera den lite tro? eller så mailar jag Anna W och frågar om råd.

som det är nu somnar M oftast mellan 21-22 och sover till 04-05 för att sen äta o vara vaken i ngn timma och sen sova ca 2 timmar till innan hon börjar en ny dag - tycker att det fungerar bra men vill ju såklart att det ska fungera än bättre jag menar nu somnar hon när hon är trött och inte när vi vil att hon ska sova så om hon har sovit en sen middag (som idag) ja då somnar hon ju senare oxå...

oj, nu vaknade hon - återkommer

• Oms

Liten med Mindre skrev 2008-03-17 16:18:11 följande:

2 april ska jag förresten till city på utflykt igen. Är det någon Stockholmare som vill ses och fika eller så? Ska till BM på återbesök kl 13 (tycker det har gått väldigt lång tid då, men de ville ha det så). Så en promenad eller fikadejt efteråt skulle vara kul. (Tror det blir knepigt med lunch innan, efter som det hamnar mitt i "normal" lunchtid.)
    Jag träffas gärna då! e ofta inne i city själv men det e alltid lite roligare m sällskap
  • junilejon

Cicci...vilken cool mamma du är,jag hoppas att jag bli likadan!! Att jag med våga resa ensam med en 9 månades bebbe....skönt att ni hade det skönt där nere med!
    Vilket datum gifte du dig????

Nenne..kul att se dig igen,,håller tummarna att tanten inte hitta dig i helgen...kan ju hoppas att häxorna ta henne

Tinga hoppas att du hittar någoy snyggt gardintyg...tycker själv att gardiner gör så mycket för ett rum...

Izzie,vart i Jönköpingstrakten bor du??

Mrs B, du verkar ha fullt upp på dagarna...skönt att Max kan gå tillbaka till dagis nu (även om det bli ensamt)

• muggles

Oms: jag tror att hennes reflux blir mkt bättre när ni börjar med fast föda och gröt. Även välling är ju mer trögflytande än ersättning så det kommer inte upp lika mkt. Nu har ju inte Moa haft riktig reflux men ändå kräkts mkt och det är tydlig skillnad sedan vi började med fast föda, gröt och välling. Det som ev fortfarande kommer upp med rapen är vattnet.

Du kan väl redan nu köra igång smakportioner och när hon börjat äta riktiga portioner mat så borde ni kunna kura henne?

Nenne: skrattade så högt åt ditt inlägg om propp i venen pga mensblod så att mannen nyfiket undrade vad jag skrattade åt. Det tog en stund att förklara...

• muggles

Liten: jodå jag känner igen de där känslorna och de återkommer ngn sällan gång även om jag mår mkt bättre nu. Men när jag försöker och försöker och Moa ändå sover dåligt och äter dåligt => hon blir en grinig bebis, då blir jag frustrerad. Och så kan jag tänka osnälla tankar och då känner man sig inte som en bra mamma. Men sedan andra dagar så går det ju som en dans, så jag försöker se de dåliga dagarna som en "dålig dag på jobbet" haha.

• nennesjuttioåtta

hej omsan pomsan!
    hoppas att Mathilda vänjer sig snabbt med sin nya plats så att du får sova ordentligt!

Junilejon
    om mina teorirer stämmer så är ju hon en av huvudhäxorna så då borde hon ju hålla sig på rätt plats, alltså blåkulla istället för att leta upp mig i skogarna i dalarna.... *måttar en spark snabbare än bruce lee*

• nennesjuttioåtta

åh muggles också, kul att se dig!

Men är det inte helt otroligt att vi tjejer ständigt ska dras med det dåliga samvetet över att "alla andra" är så jävla bra och kan hantera allt utan problem, deras barn sover minsann heeela tiden och äter allt som bjuds. Tänk om fler vågade berätta att de faktiskt också tänker hemska tankar, ångrar sig ibland, vill sälja barnen på närmsta loppis... Det borde ju vara allmännt känt att alla känner sig misslyckade ibland, det följer ju inte med någon instruktionsbok på de små liven direkt så hur lyckad kan man vara? Bra tänk, muggles, att det är en dålig dag på jobbet, de gånger som det blir bakslag och man inte känner sig särskilt duktig. Hoppas, hoppas, hoppas att jag kommeer ihåg detta när jag själv, förlåt OM jag själv blir mamma någon gång. Jag kan inte vara bra och bäst i hela världen från början.

kram på er!

Svar på tråden Barnkarusellen