• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • pirr!

Lappis- vilken berg och dalbana!! Hoppas ni snart får rätsida på detta med slemhinnan.
    Njut i Paris!!!!

• pirr!

Phu! Det låter småtufft detdär med sömn och mat. Tre veckor kvar till BF för min del. Boar för fullt (dagens program är att rensa linneskåpet, städa kylen och frosta av frysen!)

Känner mig mentalt förberedd på att allt kommer att bli jättetufft de närmsta månaderna med bebisen. Maken tycker jag är en riktig olyckskorp och han säger hela tiden att det inte MÅSTE bli kolik, total sömnlöshet och skrik ett år framöver..
    Dessutom tror jag att barnet kommer ha någon form av funktionshinder, då vi med våra jobb skulle vara "lämpade" för att ta hand om ett barn med fysiska- och mentala handikapp.

Ja,ja! Är det månne en tidig förlossningsdepp eller bara en försvarsinställning?

• Mrs  B

Någon som tittar på "Efter tio"??????

Tina Lejonberg berättar.

• BrudSommar2006

AM, ja nu ska maken ta henne i alla fall i natt och i morgon natt så får vi se om vi kommer någon vart alls med det. Iris har ju också velat snutta hela nätterna igenom, vid tolv kunde jag ha ammat fyra - fem gånger redan så jag satte första gränsen vid tolv, det tog väl en tre nätter, sedan ett, tog ungefär så många till och sedan till två gick lätt men där tog det som sagt stopp och från två och framåt är hon värre än någonsin.

Muggles, hon verkar faktiskt vilja orsaka sig själv smärta när hon blir ledsen, kan de räkna ut det så här tidigt tro.

Har sista föräldragruppen på måndag så ska ta upp det då.

En annan sak jag tänkte passa på att fråga om är att hon verkar få utslag runt munnen av en massa saker, morot är värst, det verkar det ju vara i massor med puréer. Det går bra att svälja men har blivit mer uppenbart nu när det mesta hamnar bredvid att får hon det i ansiktet så får hon röda prickar.

• pirr!

Nej, lite framtidstro har jag allt. Förra veckan bokade vi en långresa (västindien) till nästa jul/nyår. Vet inte om detta är helt vansinnigt (knodden lär ju va typ 8-9 månader). En flygresa på 10 timmar...
    Dock har vi lyckats få med oss barnvakter i form av föräldrar och svärföräldrar!

• pirr!

Muggles-
    tycker det verkar som att många upplever att deras barn kommer lättare till ro på mage! Har en kompis som helt enkelt struntade i BVC´s rekommendationer och lät sitt barn sova på mage dagtid (när hon kunde ha lite koll), då detta var enda sättet för barnet att somna.
    Kan förstå detta rent fysiologiskt, då mängden stimuli markant begränsas och rörelseförmågan likaså. Barnet för tydlig känsla för var det befinner sig och blir därmed lugnare.. Som hämtat från hjärnskaderehabilitering

• Piggelin1

Jamen, jädra SKIT, hade precis skrivit ett skitlångt inlägg, som bara försvann!!! Grrrrrrrrrrr Brukar kopiera för det mesta, men missade det nu

Jag börjar om igen... I kortare version

Lappis - vad fasen är detta???? Hur skumt som helst, till & med läkaren pratade ju om att han trodde att du kunde vara gravid!
    Alla vi här inne genomgår ju värsta berg- & dalbanan, hur är det då inte för din man & dig??! Skickar massor av KRAMAR!!!
    Drömde förresten om dig & din man inatt. Ni hade lagt in en länk till en filmsnutt här på BT, där man kunde se er prata & konstatera att ni testat negativt igen. ...och sen ringde jag dig & tjötade en stund, men minns inte exakt vad som sades. Men eftersom jag INTE är ngn sanndrömmare, så var jag nästan helt övertygad om att jag skulle hitta ett PLUS när jag loggade in här på morgonen. J-a SKIT!

BS, förstår att du får lust att skänka bort Iris, det låter verkligen extremt jobbigt. Själv frågade jag mannen i onsdags morse som jag kunde abdikera från mammarollen & då hade vi inte alls haft lika många jobbiga nätter på raken som ni... När jag blir sliten så sprutar dessutom mina tårar för typ ingenting - skitjobbigt... Inatt hade A ett pigghetsryck igen, vaknade vid halv fyra, ammade & vägrade sen sova. Mannen var uppe & försökte få henne att somna i typ en timme, sen gav han upp & gjorde frukost till sig själv & till slut somnade A igen.
    Här ska helt klart köpas ersättning idag, orkar inte med detta småsnuttande stup i kvarten på nätterna. Wish me luck!

• fru AM

BS: Låter jobbigt detta! Och det är ju jättejobbigt att aldrig få vara utsövd till att börja med! Bra att Iris pappa tar de närmsta nätterna! Ska du blåvägra amning hela natten då? (Det skulle jag göra. Jag menar Iris kan ju inte klockan (väl?!) och förstår inte skillnaden mellan att få amma klockan elva eller tolv eller fyra på natten ...)

Det där med att hon gör sig illa låter också jobbigt! Släng iväg ett mail till knattetimmen@sr.se och fråga om råd. Tar de upp din fråga i programmet så mailar de en lyssnalänk till dig (om du nu inte hade möjlighet att lyssna när programmet sändes)
    KRAM!

• muggles

pirr: jo jag har en kompis som haft sitt barn på mage (med larm) hela tiden och hon har sovit jättebra med få nattliga uppvak. Funderar starkt på att hyra/köpa larm och ha nästa ev barn på mage från början!

Hur mår du annars fysiskt?

• fru AM

Lappis: Stor styrkekram till dig! Hoppas ni kan koppla av tankarna på detta och få en härlig helg i Paris på fina slottet!

Svar på tråden Barnkarusellen