• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • muggles

Själv la jag Moa på mage imorse och vagnade henne. Hmmm... det gick mkt lättare. Även om hon inte sov hela tiden så slumrade hon definitivt vilket är mer än hon gjort innan. Hon är kanske inte så pigg som vi tror när hon vaknar den tiden??? Vi ska testa att tejpa upp en svart sopsäck för fönstret så det blir riktigt mörkt (persiennen släpper igenom lite ljus), såg ngn på FL som hävdade att det hjälpte just barn som vaknar tidigt. Värt att testa innan man investerar i mörkläggningsgardiner. Och undrar om inte hon ska få sova på mage from nu...

• BrudSommar2006

Muggles, bröd äter hon ju själv men jag har inte tänkt på leverpastej, det var ett bra tips. Var gör du av Moa när hon blir så där ledsen? Jag kan inte ha Iris kvar i barnstolen för när hon blir så där hysterisk så kastar hon sig med huvudet nedåt så hon håller på att trilla ur. Golvet går inte eftersom hon flyttar sig runt och gör sig illa. Igår lyckades jag brotta ner henne i vagnen och få på henne selen och så fick hon ligga där och vråla medan jag åt färdigt, hon är ju rätt stor och tung så det är inte så lätt när hon spjärnar emot.

• muggles

Borde börja med fredagsstädningen... har nada lust

Har bjudit hem en väninna på ett glas vin ikväll då maken är utsläppt på grönbete (AW). Det är han värd för att jag fick vinshoppa i lördags

• muggles

BS: där har jag det lite lättare än dig än så länge för Moa kan inte flytta sig själv än. Hon satt helt enkelt kvar i stolen, grät så tårarna sprutade och viftade med armarna och tittade anklagande på mig. Usch, det var inte roligt.

Men som de sa på Bvc, "är det du el hon som bestämmer?". Jag bestämmer - än så länge! Men lätt var det inte...

Jag är övertygad om att det kommer fler och värre matstrider men den här bestämda tjejen men den här vann jag.

Hur är det om du sätter henne i spjälsängen - den kan man väl använda som "hage"?

• muggles

BS: jag skickar stora sympatikramar till dig! Du kanske också kan koka morotsbitar och potatisklyftor som hon kan gnaga på själv? Hon skulle ju behöva lite protein också för att bli mätt men det är ju lite svårt om hon ska äta själv...

Frågar du på FL så har folk säkert fler tips. Du är helt klart inte ensam om det här problemet... El kanske att Bvc har fler tips till dig?

• BrudSommar2006

Dels är det ju lite dumt att spjälsängen är i hennes rum på övervåningen men det läskigaste är nog att hon sitter i mitten av sängen och så kastar hon sig handlöst mot kanten så att ansiktet smackar in i kanten och nacken knycks bakåt, ser läskigt ut och oj vad det verkar göra ont, även med spjälskydd.

• muggles

BS: oj då! Hon verkar ganska smärtokänslig då!

• Tinga

BS - det verkar vara en riktig liten vildbasare du fått! Har hon ärvt det från mamma, månne? Det kan inte vara lätt att vara "hård" när man är rädd för att barnet ska skada sig själv.

• fru AM

BS: Aha - du har en liten nattsnuttare! Och du är en mänsklig napp! Jag har varit i den situationen. När min son var 9 månader så var han helt överjävligt jobbig (om man nu får skriva så om våra gostroll ...). Det skulle snuttas nätterna igenom. Till slut tog jag tjuren vid hornen och vägrade amma på nätterna (och han slutade amma helt när han var tio månader). Det blev några nätter med skrik och skrän (tre stycken om jag inte minns fel). Men sen var det lugnt. För säkerhets skull sov jag i behå/t-shirt ett tag till om han skulle få för sig att övermanna mig när jag sov

Jag tror att hon kommer äta lite bättre på dagarna om du slutar amma henne på nätterna. Hon BEHÖVER ju inte nattamningen. Det är ju ingen liten klen tjej vi talar om, eller hur!?

Och vill du ha riktiga superproffsråd så testa att ringa/maila till Knattetimmen på radio 103,3 - går måndagar 9.30-10.30

• fru AM

BS: Kan pappan offra tre nätters sömn på att lösa problemet så brukar det gå smidigast. Han kan ju inte ge Iris bröstmjölk och det vet hon ju.

Svar på tråden Barnkarusellen