• Ammo

Glittertråden....tråd 748 :-)

Här fortsätter vår tråd som vi av någon anledning kallar glittertråden?!
    Vi som skriver här är Izunia, Yllo, BlueTopaz, Victory och jag Ammo. Vi gifte oss alla sommaren -06 men har funnit varann och kan inte slita oss från denna tråd som nu pågått i över 2 år!

Vi älskar alla bröllopsplanering så fråga gärna om tips och råd om ni vill tittar in. Just nu är det även en del barnsnack också, Yllo har "bonusbarn", Jag fick en son förra året, Blue T har en son på drygt 2 år, Iza och Vicky väntar sina första i juli

Har lagt in några bilder här på BT men annars kan ni se några fler här groups.msn.com/jessicamartin2006/pictures

• Svar på tråden Glittertråden....tråd 748 :-)
  • Izunia

Ja tyvärr blir det nog lätt så som det blev för dig och din vännina Jess.. Ibland kan man bara inte hitta nån gemensam nämnare att prata om och hur kul det än är att ses kan det rinna ut i sanden. Ibland är det självklart väldigt synd men ibalnd kanske det är bäst så. Hur tror du det blir för er i framtiden?

Vi ska köpa vagn från kidsroom.de och de har en leverans på 1-5 veckor bara.. men tänkte ändå beställa snart. Passa inte vagnen hinner man säkert sälja och köpa ny annars. Samma som med brudklänning!
    Det blir en Quinny Freestyle. Var det en Speedi eller Fresstyle din syster hade Jess?

• Yllo

Mmmm... Trist att det blev så där Jess, men jag vet att det lätt blir så när man är i olika skeden i livet. För många år sedan hade jag en bästa vän. Hon fick barn tidigt och gifte sig ett år senare. Jag försökte hålla kontakten med henne.. men i sitt nya liv så fanns det inte mycket utrymme för mig. Flera år senare träffades vi igen. Vi skulle gå ut och dansa och vi hade båda sett fram emot det. När vi väl var ute på krogen så satt vi i princip där och stirrade på varandra. Musiken var inte den hon kände igen så hon ville inte dansa. Jag frågade henne om man och barn.. hon berättade.. men sedan vart det krystat tyst igen. Efter det så slutade vi prata med varandra... inte med en gång.. men det blev längre och längre mellan samtalen. nu har jag inte pratat med henne på ca 10 år. Jag vet att hon är skild och omgift. Jag vet att hon har nya barn i sitt nya äktenskap.. MEN jag vet också att hon nu har det extremt tufft i o med att hennes enda dotter dog för några år sedan. Men jag vet inte hur jag ska få kontakt med henne och ge henne mitt stöd....

Kul med barnvagnen Iza! En av mina kompisar fick tipset att både hon och hennes sambo skulle provgå vangen i butiken innan dom slog till och beställde. Detta resulterade i att dom valde en helt annan vagn än den dom tänkt sig från början.

Undrar var Vicky håller hus?? Hon kanske inte hittat hit?

• Izunia

ja jag har provat vagnen 100 gånger i affären men idag var jag med mamma igen....
    Jag jämförde igen med Teutonia S3 som jag utteslutat tidigare pga priset. Tyckte inte riktigt priset övervägde fördelarna men idag har jag nog ändå beslutat mig för den!
    Den är lättare till vikten och lite enklare att fälla ihop och upp. Dessutom har jag nu också hittat en leverantör i Tyskland och den är ca 2000kr billigare där än på Babyland och Babyproffsen. Väntar nu bara på besked ang leverandstid.

Det där med din vännina är knepigt.. kanske tom dumt att kontakta henne nu....(???) vad känner du själv? Skulle ni ha mer gemensamt nu tror du? Hur gammal var hennes dotter? Vad tragiskt...

Jag tror inte vicky hittat hit...

• Victory

Hallå tjejer! Kul att ni saknat mig! Jag har helt enkelt inte varit in på BT på jättelänge! Jag vet att när jag väl kikar in här stannar jag flera timmar och jag har inte haft tid med det. Dessutom har väl strulet på sidan också bidragit till mitt ointresse... Men jag har inte glömt bort er!

Hemma är det ganska rörigt eftersom vi håller på att måla om och tapetsera i köket. Och det MÅSTE bli klart innan min 30-årsdag om 3 veckor!

Vi har också varit på ultraljud! Och tänk - det FANNS en liten krabat därinne! Helt otroligt att se det lilla livet och hjärtat som pickade på! Vi vill inte veta könet men vi fick båda en känsla av att det är en pojke. Jag ska lägga ut en bild så snart jag kan (sitter på jobbet nu). Men jag var ju bara i v. 16 (rätt enligt mina beräkningar, två veckor fel enligt BM:s beräkningar) så vi ska få komma tillbaka och göra ett nytt UL i v. 19. Men det gör ju inget! BF är den 27/7. Ska försöka ta en snygg magbild ocskå. Dom jag har nu är inte så snygga (otvättat hår kl. 6.30 på söndagmorgon...).

Jag var ju en snabbis till Stockholm också i förra veckan på kurs. Men det var verkligen bara ner och upp så det hade inte funnits tid att träffas. Jag hade det i alla fall jättebra och hann shoppa lite på Lush (mmmm...) och hemgjord choklad i gamla stan (som jag ALLTID köper när jag är i huvudstan ).

Vad ska jag mer säga? Kanske bara att jag mår toppen (äntligen) efter några månaders melankoli. Nu känns allt verkligen underbart och det är hur härligt som helst att se magen växa! Vi har tittat på barnvagn en gång men fastnade inte för någon. Vi behöver något rejält med luftpumpade hjul för jag vill kunna gå ut och gå med den även på vintern. Eventuellt köper vi min systers begagnade, den är faktiskt jättefin och har alla "finesser" vi vill ha och jag vet inte om det är värt att lägga många tusen bara för att få en NY vagn (vilket jag först ville).

Iza: Kul att följa dig och din mage eftersom du ligger en månad före mig!

jess: Vad jobbigt att ni är sjuka jämt! Jag har varit förkyld i omgångar sedan vi kom hem från Thailand och det jobbigaste är att jag inte kan träna.

Ylva: Hoppas att ni hittar ett sätt att prata med varann. Jag vet att när jag säger till D att jag vill prata tolkar han det som om han har gjort något fel som jag ska klaga på. Det gäller att hitta ett sätt som passar för båda men det är jättesvårt om den ena har svårt för att öppna sig. Hoppas i alla fall att det bara är en "fas" som går över. Tips: Hitta på något romantistk på alla hjärtans dag!

karin: Jag hoppas på en liten för er också snart!

• Izunia

Vicky kul att du mår bra igen och super att gå på fler UL!

Vi ville ju också ha luftpumpade hjul till snö eftersom vi kommer att vara i Österrike mkt nästa vinter. Men även om det bara är hjul med luftkanal så är det viktiga bara att hjulen är stora, fick jag reda på idag. Hon sa dessutom att det bara var typ en modell av Brios och Emmaljungas nya som har luftdäck. Quinnyn har ju också 2 modeller med luftdäck. Men nu känns det ändå ok med mina luftkanaler och jag har hört att de ska funka finfint på snö! Dessutom är det en tysk vagn och där finns ju mer snö än här! haha..

• Ammo

Hej!

vad roligt att du äntligen tittade in Vicky, saknade dig!

Vet inte vad det är men jag känner mig sååå slut, har ingen ork eller energi alls, känner mig bara irriterad.
    Martin har varit borta mycket sista 2 veckorna i jobb, det är som tur är slut på den roadshowen men nu i helgen ska han iväg 3 dagar med killgänget. Inget jag hindrar honom ifrån eftersom han inte kunnat följa med de andra gångerna de åkt (10 pers som åker till en killes landställe i dalarna). Men just nu önskar jag at det var jag som fick åka iväg istället, jag behöver time out!
    Lucas är ett guldbarn, men även dessa kräver uppmärksamhet och lek och nu har han dessutom börjat vakna mellan 7-8.30 vilket är = mitt i natten för mig. 8.30 kan jag köpa, då är jag utvilad, men kl 7 är jag död.
    Ni skrattar säkert eftersom ni mer eller mindre redan är på jobbet vid den tiden, men jag som aldrig gått upp så tidigt tycker det är skitjobbigt, min kropp vaknar inte före 8.30-9.
    Men det är väl bara att gå och lägga sig tidigare from nu.

Martin tar ju självklart hand om Lucas när han kommer från jobbet men jag behöver vara själv någon gång, komma bort, men var ska jag ta vägen?! Min flykt nu när jag behöver en egen stund är att lägga mig i badet en timme....
    Nu på torsd (alla hjärtans-d) ska ev jag och M gå på bio och på lörd ska jag på 30-års kalas på kvällen, så mamma ska vara här.
    Få se om jag kan slappna av en stund då. Fast då är man väl på helspänn bara för att man har barnvakt.....

Sorry, måste skriva av mig lite....

Jag vet inte vilken model syrran har, men kollar jag på kidsroom så tror jag det är en freestyle?!
    Den är lätt och smidig men som jag sagt tidigare så tycker jag trehjulingar är för läskiga, de kan tippa bakåt eftersom all vikt hamnar där med tung skötväska mm. Syrrans har aldrig tippat med Elias i men har man hängt lite på den samt har en tung väska så välter den lätt. Samt att de går inte att köra framåt i rulltrappor.
    Jag tycker både Teutonian och quinnyn verkar bra. Men jag skulle nog välja teutonian, den känns rejälare, men det kan nog bero på att den är tyngre vilket iof är en nackdel.
    Skulle jag välja quinny så skulle jag ta freestyle, den andra har så viklad nederdel så benen inte kan vara raka. Den delen är lite bättre på de båda andra.

Men testa: att fälla ihop dem, bära dem ihopfällda (typ som om man ska in och ut i bilen), kolla in allt från myggnät till regnskydd, bromsar, liggdel/insattser, hur långt man kan dra ner sufletten fram (om det blåser/regnar).Det var alla dessa punkter som gjorde att vi tillsut valde vår Emmaljunga.

Hade det inte varit för det så hade jag också valt en tre-hjuling.

Oj vad långt detta blev :-0

Snart har min man lagat klart maten, detta är första gången jag suttit ner idag sen kl 11. Får skylla mig lite själv, har varit ute och gått först mellan 12-15 och sen kl 16-16.40 (fick lov att hämta syrrans ungar på dagis).
    Mat

• Izunia

Jess... jag lever inte förrän kl 09 jag heller! Även om jag går upp vid 7! Jag är ingen morgonmänniska.

Jag har också varit extremt trött och hängig idag.
    Har dessutom vägt mig idag för att hålla koll på min vikt. Har gått 20 v nu och har gått upp 2 kg. Känns ok med tanke på allt jag äter...! hahah..

Nu har jag beställt Teutonian! Väntar med spänning redan på att den ska komma!
    3hjulingarna har ju lägre tyngdpunkt för att de just inte ska välta men det beror jättemkt på vilken modell och märke. Själv är jag ingen fantast av 4hjulingar (gamla typen) alls. Känns klumpigt och passar inte alls vår livsstil. Valde bort Emmaljungan 360 för att jag tyckte den var ovanligt låg. Och så ville jag ha handbroms. Alla punkter som du nämnde Jess har jag testat! Jag känner mig faktiskt jättenöjd med valet nu. Jag valde den framför quinnyn just för att Quinnyn var mkt tyngre! typ 15-16 kg och S3 var ca 13 eller nåt. Men den var stabil ändå.

• Yllo

Härligt att höra av dig Vicky! Vi har saknat dig!!

Spännande att höra om era magar som växer... Måste erkänna att jag är lite avis där...

Igår var B iväg och köpte en motorcykel. Han erkände att han nog blev lite orolig när säljare ringde strax innan han var framme och sa att motorcykeln inte startade. Han hade ju lovat att han skulle komma hem med något som var körfärdigt och som inte behövde skruvas på *S* Han hade sagt det till säljaren med.... Hur som helst så prövade dom att köpa nytt batteri, men inget funkade.. MC vägrade att starta. B kände ändå att han hade kört 40 mil (enkel väg) och vill ju gärna ha just den MC:n. Han lyckades pruta ner priset med 4.500 kr (från 19,500 till 16,000) och tog den med sig hem. Jag kan lova att han var nervös när han ringde mig och berättade allt... Jag blev väl inte så där strålande lycklig när jag fick höra att det skulle skruvas men men... den var ju redan köpt då. När han väl kom hem så kom grannen över och hjälpte till att lasta av cykeln. Den är jättefin och jag har döpt den till Lilla Blå. B började genast skruva och hittade snabbt felet. Tydligen är det 3 st små fjädrar som gått av i kopplingsdosan... eller något åt det hållet.. Mycket enkelt att fixa och inte dyrt heller.

Vi har ännu inte haft tillfälle att sätta oss ner och prata, men vi måste försöka hitta ett tillfälle. Just nu är jag riktigt stolt över honom. Han visade rätt ödmjukhet när MC:n var trasig + att han faktiskt sålt av lite av motorparken hemma som var mitt krav för att han skulle få köpa MC:n.

Nu i helgen ska vi på middag och nästa helg bär det av till Åland. I början på mars ska jag till Sundsvall (ännu inte helt bestämt) och så ska jag på kryssning i slutet av mars (inte heller det är helt bestämt än).

Jag har bett B ordna något för oss på Alla hjärtans dag. Jag fixade i fjol så jag tycker att det är hans tur att fixa i år

Nää... nu måste jag försöka få något gjort... Ha det så bra så hörs vi!!

p.s. Kul att höra att du mår bättre nu Vicky!

• Victory

Jess: Det är ju faktistk inte så konstigt att du är trött och slut med en liten som kräver ständig uppmärksamhet och nästan ingen avlastning då M varit borta så mycket. Jag tycker att du gör det jättebra under omständigheterna. Men jag förstår att du snart behöver en liten paus, hoppas att du får det! Själv vågar jag nästan inte tänka på den kommande sömnbristen, jag är väldigt sömnkrävande! Men man vänjer sig kanske. D däremot behöver väldigt lite sömn, men å andra sidan äter han ju sömntabletter så det kan ju bli svårt för honom att stiga upp mitt i natten. Vi får väl turas om att sova. Det känns samtidigt spännande med en så stor förändring i sitt liv! Jag ser verkligen fram emot det, jag är så less på mitt enformiga liv. Nu kan jag det här liksom, nu vill jag ha en förändring! Och det lär det bli!

Har du bara gått upp två kg Iza! Du som är så smal borde väl ha gått upp mer. Själv är jag i v 17 och har nog gått upp 3-4 kg. Jag äter ju mer än vanligt men nu har hungern stabiliserat sig lite, jag är inte lika desperat efter mat längre.

Apropå vagndiskussionen är jag ocskå lite rädd för de trehjuliga. De ser instabila ut men är det säkert inte. I stadsmiljö är det säkert praktiskt med en nättare vagn med svängbara hjul (finns ju både som tre- och fyrhjuliga) men i vår omgivning passar det nog bättre med en fyrhjulig med lite större däck. Sen finns det ju inte samma utbut här heller. När vi kollade på Barnens hus hade de i princip bara Emmaljunga och Brio, tror bara jag såg en Teutonia. Jag tror det säger lite om vad som säljs här uppe. Min systers är en Brio, vi ska kolla in den någon kväll och se om vi vill köpa den eller om vi ska leta vidare.

• Ammo

Då är ni som mig när det gäller sömnen. Jag visste inte var jag skulle ta vägen i början. Jag var van att sova minst 9 tim och helt plötsligt hade man en liten som ville ha mat varannan- var tredje timme, shit man satt och sov ibland.
    De flesta ligger och ammar och somnar då själv. Jag gjorde det någon gång bara, kändes inte ok att ligga med bebben så nära utan ville lägga tillbaka honom på sin plats och satt därför hellre med amningskudden.
    Men man vänjer sig, jag lovar. Får hoppas att ingen av er får något kolikbarn bara.

Har inget att göra idag, blir sååå rastlös. Skulle träffat min gamla jobbarkompis men vill ju inte smitta ner henne eller hennes son, så jag fick avboka det.
    Lucas sover nu, enda stunden på dagen jag kan sitta här.

Spännande med vagnen Iza, den blir nog jättebra!
    Jag kan hålla med om att många av dagens nya vagnar är väldigt låga, fattar inte varför, min är det med. Inget jag som tur är känt är något hinder. Har ju aldrig haft en högre....
    Vicky, tror du tänker rätt när det gäller ditt val av vagn. Har ni mycket snö mm så skulle jag välja en "vanlig" vagn med.
    Jag klarar dock inte av dessa som inte har svängbara hjul, men tyvärr finns det ju inte sånna med stora hjul.
    Allt är ju en vana...
    Man önskar man kunde sätta ihop sin egen vagn som man ville ha den..

Gillar du också att åka MC Ylva? Eller är det bara B som åker?
    Jag skulle vilja ha MC kort och ha en glidarhoj, typ HD eller nåt, kan inte den biten så bra.
    Men det är ju så dyrt att ta kortet samt evigheters väntan på uppkörning, sen ska man ha råd med försäkring och själva mc´n.
    Får väl skaffa min en när jag blir pensionär

Jag hade nog också gått upp runt 3-4 kg fram till v 20, men sen tog det fart för mig. Gick totalt upp 17-18 kg. 6 kg försvann med förlossningen, 4 kg till gick rätt fort, men sen har det segat sig sagta sagta nedåt. Nu har jag bara 1,5-2 kg kvar av dessa. Men jag vill ju ner minst 5 kg.
    Allt sitter på magen,(rumpa,lår mm är borta) känns som om den aldrig kommer försvinna. Nu gör jag i alla fall situps varje kväll så till sommaren borde den vara borta.
    Men ni är ju så smala och vältränade så ni borde inte ha några problem att tappa era kilon sen.
    Hade jag inte stoppat i mig allt godis, bullar mm (som jag fortfarande gör) så hade dessa kg försvunnit för länge sendan, så jag får skylla mig själv.

Svar på tråden Glittertråden....tråd 748 :-)