• Ammo

Glittertråden....tråd 748 :-)

Här fortsätter vår tråd som vi av någon anledning kallar glittertråden?!
    Vi som skriver här är Izunia, Yllo, BlueTopaz, Victory och jag Ammo. Vi gifte oss alla sommaren -06 men har funnit varann och kan inte slita oss från denna tråd som nu pågått i över 2 år!

Vi älskar alla bröllopsplanering så fråga gärna om tips och råd om ni vill tittar in. Just nu är det även en del barnsnack också, Yllo har "bonusbarn", Jag fick en son förra året, Blue T har en son på drygt 2 år, Iza och Vicky väntar sina första i juli

Har lagt in några bilder här på BT men annars kan ni se några fler här groups.msn.com/jessicamartin2006/pictures

• Svar på tråden Glittertråden....tråd 748 :-)
  • Yllo

Iza... här är receptet på smörkrämen

1 msk vetemjöl
    0,75 dl vatten
    Koka ihop och vispa i 1 äggula.
    Blanda (vispa med elvisp)
    125 gr smör
    1/2 dl florsocker
    1-2 tsk vaniljsocker
    Häll i och blanda med vetemjölssmeten.
    Klart!

Blir den gryning så var mjölblandninge för varm när du hällde ner den.. men det fixar sig om du kör en extra stund med elvispen.

• Izunia

herregud jag kkommer att baka ihjäl mig! Eller äta ihjäl mig.. mer troligt!

Enligt försäkringsbolaget ska bostadsrättföreningen stå för alla vattenledningsskador enligt lagen. Så vaktmästaren kommer imorgon för att titta. Vi får väl se hur det går..

• Ammo

Ja det är just det där med dekorationen...hm...baka tårta kan jag ju mer eller mindre men hur sjutton får man till dessa fina saker som du gör på tårtan i alla möjliga färger?
    Jag tänkte ju typ göra en nallebjörn eller någon annan barntårta.

Lycka till i morgon Iza! Och du, grattis i efterskott!! Såg på facebook att du fyllt år! Och inte har du sagt ett pip här heller din lilla filur

• Yllo

Ja, det är dekorationerna som är lite halvknepiga att göra.. men när man väl lärt sig så...

Att göra en nalle i sockerpasta är ungefär som att jobba med modellera. Själv har jag planer på att gå en kurs i just den biten också, men än så länge har jag inte kommit mig för. Personligen tycker jag att spritstekniken är lite lurig att lära sig. Vissa saker har jag otroligt lätt för att lära mig, mendans andra är lite svårare.. men där är det samma sak.. Träning, träning och åter träning.

Om man vill fuska Jess så kan man hyra en kakform i form av en nalle eller dyl. Att sedan göra som jag gjorde med Pippi-tårtan är faktiskt rätt så enkelt. Man färgar helt enkelt in sockerpastan i de färger man vill ha och täcker tårtan med det. Ögon och sånt spritsar man med svart kristyr.

Den här nallen kräver dock lite mer jobb... www.cakedesign.se/gallerier/images/For_sma/Min_panda.jpg
    Först och främst är den kanske lättare att baka i o med att den inte har någon fyllning och man använder en speciell form till den. MEN sedan ska hela kroppen spritsas med kristyr. Man spritsar små stjärnor över hela nallen och det tar lite tid.
    Här är en annan modell av nalle som man kan fylla som en tårta... www.cakedesign.se/gallerier/images/Figurer/Isbjorn.JPG

Grattis i efterskott Iza!!

• Izunia

jag gillade ju den sista nallen! Som gjord för mig!

• Ammo

Oj den första nallen var superfin men lite väl avanserad. Den andra var ju jättesöt.
    Vi får se när det börjar närma sig, orkar och kan inte jag så kanske jag anlitar dig Ylva.

Ska ha lunchmöte med mig chef på onsdag, få se vad han säger då..

• Victory

paradisfågel: jag gav en T-shirt tryckt med "Herr (efternamn)" på framsidan och "Nygifta" på baksidan och självklart en likadan till mig med "Fru..." på. De hade vi på oss dagen efter på presentöppningen. Vi hade dem också på planet när vi åkte på bröllopsresan trots att det var nästan tre månader senare. Nu är de inte så användbara längre, men det var en kul grej!

Av honom fick jag ett halsband som jag önskat mig och dessutom diamantörhängen som jag INTE hade förväntat mig.

• Yllo

Iza... Den andra nallen finns som kakform vilket underlättar rejält. Ska kolla med B om han kan fotografera mig när jag delar tårtbotten och så när jag ska göra en tårta nästa vecka.. på så sätt får du ser hur du ska göra.. det kan vara lite svårt att förklara... Jag har bilder på hur man fyller och dom kommer jag att lägga upp i mitt album i samma veva.

Jess, jag ställer gärna upp och gör en tårta åt dig!!

• Izunia

ylva varför bor du inte lite närmare mig?! Jag hade också beställt tårtor!

Fy fan vad jag har haft med köket och göra nu.... Igår morse var vaktmästaren här för att kolla in men kunde inte se tydlig orsak till översvämningen. Idag ringde de och sa att det måste komma NU och kolla. Tur för mig att min vännina sov över och var hemma. Sen skulle rörläggaren komma och de fick ringa fram och tillbaka till mitt försäkringsbolag etc etc... På måndag ska de riva loss golvet och torka. Sen blir det nog min försäkring som ska täcka återställande av golvet... pust. Bara det blir gjort!

Vem tror ni vinner Let´s dance ikväll?? Tina!!!

• Yllo

Ja, det är synd att du inte bor närmare Iza.. Hade gärna gjort den där tårtan åt dig

Skönt att dom fixar vattenskadan snabbt i alla fall!!

Ingen aning om vem som vinner Lets dance.. har inte följt det, men jag gissar på Tina

Svar på tråden Glittertråden....tråd 748 :-)